A legújabb Honda SH150i erőforrása

22YM HONDA SH150i

  • Az új, négyszelepes eSP+ erőforrás nagyobb csúcsteljesítményt és maximális forgatónyomatékot ad (12,4 kW; 14,9 Nm)
  • A Honda Selectable Torque Control (Honda Állítható Nyomatékszabályozó, HSTC) alapfelszereltség
  • Megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak, Alapjárat-leállító Rendszerrel (start&stop) és alacsony belső súrlódással

Az SH150i új, 157 cm3-es, folyadékhűtésű, négyszelepes eSP+ (ti. enhanced Smart Power, nyers fordításban: fokozott okosteljesítmény) erőforrása dinamikusabb gyorsulást és nagyobb végsebességet szavatol, ugyanakkor működése gazdaságosabb a kétszelepes motorkonstrukciónál.

A modell – 8500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítménye 16,9 LE (12,4 kW) a 14,9 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték pedig 6500-as percenkénti főtengelyfordulatnál aknázható ki.

A SH150i igencsak takarékos. A WMTC szabvány szerint mért üzemanyag-fogyasztás csak 2,2 l/100 km, s ezt az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) aktiválása nélkül mérték a szakemberek.* Legalább ennyire fontos, hogy a hajtómű károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös norma előírásainak, ami annyit tesz, hogy a kipufogógáz szén-monoxid-, nitrogén-oxid- és szénhidrogén-tartalma is jelentősen visszaesett.

Az SH150i modern műszakiságáról árulkodik, hogy a hátsó kerék kipörgését meggátoló Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) szériafelszereltségként jár a modellhez. Ez a szabadon kikapcsolható, rendkívül kifinomultan működő rendszer főként vizes, csúszós úton fokozza a menetbiztonságot és a pilóta magabiztosságát, beavatkozásáról egy műszerfalon elhelyezett visszajelző lámpa tájékoztatja a vezetőt.

A nagyobb átmérőjű furattal (60 mm) és a rövidebb lökettel (55,5 mm) sikerült kellő méretű helyet kialakítani a négy szelepnek; a sűrítési viszony megnőtt 12,0:1-re. Az sem mellékes, hogy a kompakt erőforrás a tömeg-középpontosítás mintapéldánya. A hűtőradiátor például nem a motor elejére került, hanem magába az erőforrásba, méghozzá sokkal egyszerűbb, könnyebb formában. Kisebb és könnyebb a radiátorhoz társított ultrakompakt hűtőventilátor is.

A belső súrlódás mérséklésére irányuló műszaki megoldások számos ponton felfedezhetőek, az öntöttvas hengerpersely külső felületének apró barázdái például megakadályozzák a furat bármilyen deformációját, ezáltal kisebb az olajfogyasztás, hatékonyabb a hűtés és minimális a súrlódást. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a terhelés lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg.

A kedvező fogyasztási értékek elérésében az Alapjárat-leállító Rendszernek (start&stop) is jelentős szerepe van. A rendszert a jobb oldali markolatnál elhelyezett gombbal aktiválhatja a pilóta. Ha bekapcsolja, három másodperces alapjárati üzemet követően automatikusan leáll a motor, s akkor indul újra, ha a vezető elfordítja a gázmarkolatot.

Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a kompresszió a főtengely megforgatását, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. A modern technikai megoldások közé tartozik a kettős funkciójú, szénkefe nélküli ACG generátor, ami az indítómotor feladatait is ellátja.