A magyarok hetede utazott a zöld buszokkal

Hatvankétmilliónál több utast szállított tavaly nemzetközi viszonylatban a zöld autóbuszairól nálunk is jól ismert FlixMobility közlekedési társaság, csaknem kétötöddel többet, mint esztendővel előtte, amikor – az előző évet alapul véve – ugyanekkora bővülésről adott számot.

André Schwämmlein a FlixMobility alapítója és ügyvezető igazgatója tudósítónknak elmondta, hogy a magyarországi utasforgalom is növekedett: helyi megállókból induló vagy ide érkező 1,4 millió utas vette igénybe a FlixBus-járatokat.

A társaság mindössze hét év alatt a világ legnagyobb buszszolgáltatójává lépett elő kereken 400 ezer (!) napi összeköttetéssel jó néhány ezer célállomásra – jelentette ki Schwämmlein, hozzátéve: cége megfizethető és technológiailag előremutató szolgáltatást kínál millióknak, ami sok országban egyúttal különösen klímabarát utazási lehetőség is.

A FlixBus már 2018-ban is hétszámjegyű helyi forgalmát újabb 27 százalékkal növelte tavaly, így kereken 1,4 milliós magyarországi utasforgalommal zárta a múlt évet. Budapest a nemzetközi FlixBus hálózat fontos csomópontja volt tavaly: utasai számára a magyar főváros a 19. legnépszerűbb célállomás a világban, a legforgalmasabb napokon mintegy 90 FlixBus indult Budapestről.

Tovább javult tavaly az összeköttetés a  környező nagyvárosokkal: Bécsbe a főszezonban akár 27-féle indulási lehetőségből választhattak az utasok Budapest Népliget megállóból és a téli hónapokra is hasonló az összeköttetés-kínálat. A vállalat a tavalyelőttihez mérten látványosan bővítette ajánlatát Horvátország irányába. Budapestről Zágrábba tavaly naponta már kétszer annyi (12) közvetlen busz közlekedett, mint 2018-ban. A nyáron átszállás nélkül elérhető 17 tengerparti város között olyan dalmáciai települések mellett, mint Zadar, Split vagy Dubrovnik megjelentek a kínálatban az Isztria közkedvelt nyaralóhelyei, így Pula, Rovinj és Umag is. Emellett a Balkán irányába is fejlesztett a buszszolgáltató. Belgrádba és Újvidékre induló járatainak számát az ősszel megkétszerezte a FlixBus, amellyel hét, boszniai város, a többi közt Szarajevó is elérhetővé vált, és hálózatát meghosszabbította a bulgáriai Plovdivig.

Arany László, a FlixBus regionális ügyvezetője arról tájékoztatta tudósítónkat, hogy a közlekedési vállalat Magyarországról 16 ország csaknem 200 célállomására kínál közvetlen összeköttetést, miután Szegedről, Győrből és Siófokról is számos európai városba indít járatokat. „Elértük, hogy Európa térképére tekintvén, a legtöbb országban vannak Budapestről is elérhető FlixBus-megállókat. A legnépszerűbb FlixBus-célállomásokra egyre rugalmasabb ajánlatok közül választhatnak az utasok.”

Az éves beszámolón elhangzott, hogy a cég folytatta a technológiai fejlesztést is: tavaly az elsők között tette használhatóvá az Apple Pay fizetési módot foglalási felületén, az ősszel pedig a helyi partnerek által üzemeltetett buszokon is megjelent a FLIXtainment fedélzeti szórakoztató rendszer, amire az utasok saját okoseszközeikről kapcsolódva filmekkel, hangoskönyvekkel, e-könyvekkel és játékokkal színesíthetik az utazással töltött időt. 

Tavaly további partnerek csatlakoztak a zöldbusz-céghez: a Volánbusz Zrt. és a Five Stars Bt. után az Infinitours Kft.-vel is együttműködést kezdett, így az állami társaság mellett 2 kkv-partner is szolgáltat zöld buszokkal. Mindkét családi vállalat több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik a buszos személyszállításban, elnyervén „az év autóbuszos személyszállítója” díjat.

Harminc ország 2500 célállomását köti össze a FlixMobility hálózata. Néhány hónappal ezelőtt a FlixBus kelet felé is látványosan terjeszkedett: Törökországban megvásárolta az első számú buszszolgáltatót, a Kamil Koç-ot. – Az USA-ban a FlixBus 2018 óta aktív, tavaly óta már Florida, New York, Oregon, Texas és Washington államban is szolgáltat. A vállalat müncheni központjához közelebbi változás volt az Eurolines távolsági buszszolgáltató megvásárlása, amivel tovább nőtt a FlixMobility elérése.

Az új évtized még ennél is több újdonságot hoz majd, a nagyra törő tervek között szerepel a piacra lépés Dél-Amerikában és Ázsiában. Ezt a növekedést azzal a tőkével finanszírozza majd a FlixMobility, amit 2019 nyarán „Series F” befektetési körében kapott. Az új befektetők, mint a TCV vagy a Permira, illetve a hosszabb ideje a cég mellett álló, a FlixMobility-vel stratégiai partnerségre lépett invesztorok, például a HV Holtzbrinck Ventures is hozzájárulnak a gyors terjeszkedéshez.

A buszos üzletág mellett a FlixBus anyacége több fronton fejlesztette mobilitási kínálatát. A FlixTrain 2018-i indulása óta gyorsan növekszik Németországban: nemrég a vasúti márka nemzetközivé válását is bejelentette a cég, az idén várhatóan Svédországban is elindulnak a zöld vonatok.

A FlixBus Charter különbuszok foglalását teszi lehetővé, tavaly egymillióan választották ezt az utazási módot. Karácsony előtt a FlixMobility bevezette legújabb mobilitási szolgáltatását, a FlixCar-t is. A jelenleg Franciaországban elérhető, ingyenes internetes felület összeköti a telekocsizni vágyó autóvezetőket és utasokat. A vállalat így szeretne még több célállomást elérhetővé tenni megfizethető és fenntartható módon.

Színéhez méltó módon folytatja a klímabarát mobilitási technológiák kipróbálását és fejlesztését is a FlixBus. Európai és amerikai e-mobilitási kísérletek után a FlixMobility bejelentette: hidrogén meghajtású járműveket készül tesztelni, illetve biogázzal működő buszokat is hálózatába szeretne vonni. Mindez a vállalat 2030-ra vonatkozó klímasemlegességi víziójának megvalósítását támogatja.