A Scania bemutatja a vadonatúj Fencer autóbuszcsaládot

A Scania a Fencer modellel jelentősen bővíti városi és városközi autóbuszainak kínálatát. A Citywide és Interlink modellek nemrégiben bemutatott legújabb generációjához hasonlóan ez az autóbusz is teljesen új platformra épül. A Higer vállalattal való gyártási együttműködésnek köszönhetően nemcsak csúcsminőségű alvázával és hatékony Scania motorjaival kínál magas minőséget vonzó áron. Magyarországon már most is rendelkezésre áll: a városi és elővárosi f1 és a helyközi-távolsági f6 változatban.

„A Scania Fencer egy modern és attraktív autóbuszcsalád. Akárcsak a Touring autóbuszok, ez is a Scania és a Higer mérnökei közötti többéves együttműködés eredménye” – magyarázza Küzdy László, a Scania Hungária Kft. autóbusz értékesítője. „Egy gazdaságos, kedvező árú járművet hozunk forgalomba, amely a magyar autóbusz-üzemeltetők igényeihez igazítható.” Az autóbusz moduláris felépítése segít lerövidíteni a szállítási időt, és a cserélhető alkatrészeknek köszönhetően könnyen javítható.

Az új autóbusz lenyűgöz modern, egyszerű, a modern nagyvárosok által ihletett dizájnjával. A kialakítás a beszállást is megkönnyíti, és a 2,55 méter széles autóbuszok független elsőkerék-felfüggesztése lehetővé tette, hogy az utasfolyosó 900 mm-re szélesedjen, ami könnyebb közlekedést biztosít a busz belsejében. Úgy tervezték, hogy ne csak újonnan, hanem az autóbusz teljes élettartama alatt is jól nézzen ki. Könnyen takarítható és tisztítható.

A vezetőfülkét is továbbfejlesztettük. Az ülés dőlésszöge fokozatmentesen állítható, akárcsak a műszerfal pozíciója, és minden szükséges kezelőszerv rugalmasan elhelyezhető. Az alvázon végrehajtott változtatások a vezetők számára is jobb kezelhetőséget biztosítanak, a kisebb fordulási sugár könnyű manőverezést tesz lehetővé. A fedélzet hangulatához a jobb zaj- és rezgéscsökkentés, valamint a légkondicionálás is hozzájárul.

A Fencer új alvázplatformra van ráépítve, amelyet a kezdetektől fogva a jövőt szem előtt tartva tervezték. A hangsúly ezért a magas üzemidőre, és a korábbi modellekhez képest akár 21%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra került. “A fogyasztás csökkenése elsősorban a motorok és a sebességváltók megnövelt hatékonyságának, a súlycsökkentésnek és a stop-start rendszer beépítésének köszönhető” – magyarázza Küzdy László.

A kínálatban egy sor hajtáslánc lesz. A Fencer kezdetben a jól bevált és nagyra értékelt hét- és kilencliteres dízelmotorokkal lesz kapható. Mint minden Scania dízelmotor, ezek is működhetnek biodízellel vagy tiszta HVO-val, azaz hidrogénezett növényi olajjal, amely a CO2-kibocsátás akár 90%-át is megtakaríthatja. A Fencer már most sűrített földgázzal (CNG) vagy biogázzal (CBG) hajtott motorral is kapható. A jövőben a portfólió hibrid és tisztán elektromos hajtáslánccal is bővülni fog. 

Az alacsony fogyasztáshoz a jelentősen csökkentett tömeg is hozzájárul. Maga az alváz két százalékkal, azaz több mint 100 kg-mal könnyebb. A megtakarítások ugyanakkor nem befolyásolják az egész megoldás robusztusságát. Épp ellenkezőleg, az első tengelyt megerősítették, így akár 8,2 tonnával is terhelhető. „Ez lehetővé teszi a buszok utaskapacitásának növelését és optimalizálja a súlyeloszlást, ami fontos a gázüzemű és a jövőbeni villamosított változatok esetében” – magyarázza Küzdy László. A súlycsökkentésben nagy szerepe van a könnyített, 500 kg-mal kisebb tömegű kompozit karosszériának is.

Ugyanakkor az alacsonyabb tömeg nincs negatív hatással a biztonságra sem. A Scania Fencer ráadásul asszisztensrendszerek egész sorával van felszerelve, amelyek teljesen megelőzhetik a baleseteket. A veszélyeztetett úthasználókra (gyalogosok, kerékpárosok) vonatkozó ütközésfigyelés, a holttérfigyelés, az adaptív sebességtartó automatika, a fáradtságfigyelő és a fejlett vészfék egyaránt megtalálható a kínálatban.

A Scania Fencer jelenleg f1 változatban kapható, amely egy tipikus alacsony belépésű (low entry) elővárosi autóbusz, valamint f6 változatban, amely egy normál padlószinttel rendelkező (low decker) helyközi-távolsági jármű. A kínálat kéttengelyes, 10,8 és 13,2 méter közti hosszúságú változatokat is tartalmaz. A jövőben pedig tizenhárom és tizenöt méter közötti háromtengelyes, valamint 18-méteres háromtengelyes csuklós autóbuszokkal is kiegészül.

A maximális biztonság érdekében iskolák közelében maguktól lassítanak.

A többi autóbuszhoz hasonlóan a Scania a Fencer modell esetében is szolgáltatások széles skáláját nyújtja. A különböző karbantartási szerződések között szerepel a fuvarozó saját depójában történő szerviz lehetősége is. Tovább csökkenthetik a fogyasztást a járművezetők képzései, amelyek során megtanulják a jármű hatékonyabb kezelését. A támogatási és értékelési szolgáltatások lehetővé teszik a vezetési stílus összehasonlítását másokéval.

A flottakezelést segítő szolgáltatások közé tartozik a Scania Zone alkalmazás is. Segítségével az előre meghatározott városrészekben korlátozható az autóbusz maximális sebessége a biztonság növelése és a fogyasztás további csökkentése érdekében.

A Scania Fencer autóbuszokra alapértelmezésben 24-havi vagy 150 000 kilométer jótállást nyújtunk.