A Scania új motorja nehéz-teherautókhoz – a technika csúcsa

A jövő megérkezett: így lehetséges ez

• A Scania új erőforrása a nehéz-teherautók belső égésű motorjainak csúcstechnikáját képviseli
• Scania Opticruise automatizált váltó két változatban, az új G25CM és a G33CM variánsokkal
• Az iparágban vezető kipufogógáz-kezelési technika áll a figyelemre méltó üzemanyag-megtakarítás hátterében
• A Scania kis fordulatszámot preferáló filozófiája következő szintre lépett az integrált hajtáslánccal
• Az új kipufogórendszer különböző kipufogóvégekkel választható
• Minden teljesítményszint HVO-képes
• FAME biodízel üzemanyaggal kompatibilis kivitel opcionálisan két teljesítményszinthez
• A Scania mérnökei által az évtizedek során felhalmozott tudást társították a legújabb motorszabályozással, kipufogógáz-kezelő rendszerekkel és az olyan műszaki megoldásokkal mint a CBR dekompressziós motorfék, valamint a kifinomult, csúcstechnikájú Scania Opticruise váltóval


A Scania új motorcsaládja magasabb rendelkezésre állást biztosít, hosszabb élettartamot, kisebb karbantartási igényt, továbbá könnyebb a korábbi verzióknál. Ez az új hajtáslánc lelke, amely összességében akár nyolcszázalékos üzemanyag-megtakarítást kínál. Talán ellentmondásnak tűnnek ezek a jellemzők, ám valójában nem azok, hiszen minden mögött a magas szintű szakértelem és eltökéltség áll. Magnus Henrikson, a Scania soros motorjainak főmérnöke vezet minket végig a főbb műszaki megoldásokon. A négy válaszható motorral és a két különböző Opticruise váltóval a legjobb tehergépjármű még jobbá vált.


„Egy ilyen horderejű motorcsalád kifejlesztésére az életben egyszer adódik lehetősége a legtöbb mérnöknek” – mondja Magnus Henrikson főmérnök, az ötéves fejlesztési program vezetője. „A csapatunk azt a feladatot kapta, hogy a Scania kis fordulatszámot preferáló filozófiája jegyében fejlesszen ki egy motorcsaládot, amely az összes érkező előírásnak megfelel, és sikeresen megbirkózik bármilyen konkurenciával az évtized hátralévő részében.
Szerény véleményem szerint teljesítettük ezt a célt.”


Sok hozzájárulás
Egy új belső égésű motorplatform alapoktól való kifejlesztésekor a jelentős mennyiségű meglévő tudást a megoldások megtalálásának új módjaival kell kombinálni. Bizonyos célok adottak, például a kis tömeg, ám a fejlesztési folyamat során meghozott több ezer apró és fontos döntés mind meghatározza a végeredményt. A Scania mérnökei nehéz referenciát kaptak kezdésnek – a Scania meglévő DLU-platformját, amely számtalan ügyfélnél bizonyított már a napi üzemelésben a világ minden pontján és több száz sikeres sajtótesztben.


„Az első pillanattól kezdve tudtuk, hogy szükséges a hengerenként négyszelepes hengerfej két felső vezérműtengellyel, és a tisztán SCR technológiát alkalmazó kipufogáz kezelés” – magyarázza Henrikson. „A DOHC, azaz a két felső vezérműtengely alkalmazásával megfelelő teljesítményűre fejleszthettük az opcionálisan rendelhető Dekompressziós Motorféket. A felülvezérelt rendszer biztosítja a precíz szelepvezérlést, ami feltétele a fejlett Scania két lépcsős SCR rendszer működésének.


Az új motorcsalád minden alkatrészét újraterveztük Mindennek tökéletesen kellett illeszkednie már az első pillanattól kezdve, új befecskendezőkkel és optimalizált üzemanyag-szivattyúval. Optimalizálták hatékonyság és 0tartósság szempontjából a főtengely szilárdságát, hiszen ez a motor szíve. A Scania új motorcsaládját a legújabb technológiákkal tervezték és gyártják, így az előző generációhoz képest 30 százalékkal hosszabbodott a műszaki élettartama a kisebb karbantartási igény ellenére.


Az összlökettérfogat 12,74 liter, a sűrítési arány pedig 23:1, így a nagy teljesítményű motorok beömlői és kiömlői is különleges figyelmet kaptak. A „lélegzés” létfontosságú minden szempontból, a hatékonyságtól a tényleges teljesítményig. A Scania új motorjaiban részletesen kidolgozott szívósor és kipufogósor biztosítják a motoron keresztüli jó gázáramlást. A turbófeltöltőt és annak csatlakozását is optimalizálták. A hengerek csúcsnyomása a munkaütem során immár 250 barra emelkedett, ami a továbbfejlesztett befecskendezéssel együtt, az üzemanyagban rejlő energia hatékonyabb felhasználását eredményezi.


Scania Kétlépcsős SCR rendszer
Azonban amikor a belső égésű motorokat az üzemanyag-hatékonyságra és a nagy teljesítményre optimalizáljuk, akkor több nitrogén-oxid keletkezik, a hengerben uralkodó nagy nyomásnak és hőmérsékletnek köszönhetően.

Hogyan oldja fel a Scania ezt az ellentmondást?
„Az első ízben az új V8-ason, 2020-ban bemutatott Scania két lépcsős SCR rendszerünk nagyon hatékonyan megoldja ezt” – fejti ki Henrikson. „Az első adag AdBlue adalékanyagot a turbófeltöltő közvetlen környezetében, rögtön a kipufogófék szelepje után fecskendezzük be. Itt a kipufogógázok még rendkívül forróak, így drámai mértékben megnöveljük a kipufogógáz-utánkezelő rendszer teljes hatékonyságát. A második adagot aztán a korábban megszokott helyen, az utánkezelő rendszerben fecskendezzük be.


Ilyenkor már egyszerűbb a feladat, hiszen a nitrogén-oxidok jelentős mennyiségét már vissza alakítottuk.. A részecskeszűrő, amely a két SCRkatalizátor között található, a kipufogórendszerbe utólagosan befecskendezett extra üzemanyag nélkül is regenerálható. Összességében a Scania Kétlépcsős SCR rendszer ötletes megoldás a kipufogógázok kezelésére.


A Scania új kipufogógáz-utánkezelő rendszere rendkívül kompakt Különböző irányú kivezetésekkel rendelhető, a nagyobb nyílás kisebb kiáramlási sebességet eredményez, ami csökkenti a por okozta problémákat. Igazából kijelenthető, hogy a Scania Kettős SCR rendszere a legfontosabb ok a Scania új motorjai által kínált meggyőző üzemanyag-megtakarítások hátterében. Megemelte a mércét abban a tekintetben, hogy egy valóban modern, tiszta és fenntartható teherautó-motor miként szabadíthatja fel az üzemanyagban rejlő energiát anélkül, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátásra vonatkozó törvényi előírásoknak való megfelelést feláldozná.


Bizonyos feladatok során ezek a motorok képesek az 50 százalékot meghaladó termikus hatásfokot elérni, ami igazán figyelemre méltó. Az új kipufogógáz-utánkezelő rendszer egy rendkívül kompakt, egydobozos megoldás, amely fokozott rugalmasságot kínál az elhelyezése és a kivezetések iránya tekintetében. Ezt különösen nagyra értékelik, azok a felépítményezők, akik a felszereléseiknek keresnek helyet az alvázon.


„Hisszük, hogy a Scania Kettős SCR megoldást alkalmazó új utánkezelő rendszer nagy érdeklődésre tart majd számot az iparág részéről” – mondja Henrikson. „Fokozza a Scania belső égésű motorjainak hatékonyságát, és biztosítja, hogy azok megfeleljenek a világon jelenleg érvényes és a belátható jövőben várható károsanyag-kibocsátási jogszabályoknak – vagy akár túl is teljesítsék azokat.”


Kis súrlódás és optimalizált kenés
A veszteségek csökkentésére fejlett, „ultravékony” (kis viszkozitású), hosszú élettartamú olajokat és lekapcsolható segédberendezéseket alkalmaznak az olyan modern motorok mint például a Scania új erőforrása. Azonban ugyanilyen fontos, hogy már alapvetően a lehető legkisebb belső súrlódásra tervezzék a szerkezetet. Az új motorcsalád esetében a Scania mérnökei minden tapasztalatukat felhasználták a járulékos veszteségek csökkentésére – azon rendszerek optimalizálásával, amelyek jóvoltából egy motor kifinomultan és kedvező hőmérsékleten üzemel.


„Mindent a lehető legkisebb súrlódásra terveztünk, polírozott felületekkel és a motoron belül finoman megmunkált illeszkedésekkel” – fejti ki Henrikson.
„A hűtőrendszer a megfelelő hűtést biztosítja a megfelelő helyen és időben, ez alapvető fontosságú mind a motor teljesítménye, mind annak tartóssága szempontjából. Az üzemi hőmérsékletet a tényleges felhasználás alapján tartjuk az optimális tartományban – így biztosítjuk, hogy erőforrásaink pontosan az elvárásoknak megfelelően teljesítenek, miközben egyúttal bebiztosítjuk az üzemidőt, a robusztusságot és azt a páratlan élettartamot, amely része a Scania ügyfeleinek nyújtott ajánlatának.”

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!