A Scania új motorja nehéz-teherautókhoz – a technika csúcsa


Finom működésű motorfék
A Scania távolsági fuvarozásra szánt teherautói már régóta híresek az opcionális retarderes tartósfékrendszerükről. Azonban az új motorcsalád már a Scania új Dekompressziós Motorfék (Compression Release Brake, CRB) tartósfékének opciójával érkezik. A CRB-technika azt jelenti, hogy számos nyerges szerelvényhez szükségtelenné válik a retarder, amennyiben a domborzat nem túl hegyes-völgyes. Ez sok olyan szerelvényre érvényes, amelyek a Scania európai értékesítéseinek és ügyfélkörének bázisát képezik.
„Továbbra is szükséges lesz a retarderekre a nehezebb feladatokhoz a nagyobb össztömegek esetében” – magyarázza Henrikson. „Úgy vélem, hogy a Scania ügyfelei közül sokan továbbra is szeretnék majd ezt a felszerelést a tehergépkocsijukba, függetlenül attól, hogy a valóságban használják-e azt.
Ugyanis fokozza a biztonsági tartalékokat, csökkenti a karbantartást és növeli a maradványértéket.”


Az új motorral felszerelt teherautók a hagyományos kipufogófék (pillangószelep a leömlőben), az új CRB-rendszer és egy (lekapcsolható) R4700D retarder kombinációjával is rendelhetők. Így a tartósfékek olyan fékkombinálási rendszere jön létre, amely még a legnagyobb kihívást jelentő feladatokhoz is kiemelkedő teljesítményt nyújt.


Kisebb fordulatszám utazósebességnél
A Scania sikeres kis fordulatszámú filozófiája jól ismert a szállítási iparágban.
Egy teherautó, amely képes alig valamivel 900 fordulat/perc fölött utazósebességgel haladni, az a legtöbb alkalmazás során kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd. Az új motorcsaláddal a Scania ezt egy újabb szintre emeli. A hajtásláncra tulajdonképpen egy integrált egységként tekintenek, amelyben a motor, a kipufogógáz-kezelő rendszer, a váltó és a hajtott tengely mind egy csapatként dolgozik, és amelyet egyedi számítási kapacitású szabályzórendszerek felügyelnek.


Ennek érdekében a Scania bemutat egy új hátsó tengelyt hosszabb áttételi opciókkal, a leghosszabb ezek közül 1,95:1. Ennek ellenére a teherautó normál esetben 12. fokozatban próbál haladni, hiszen az a közvetlen fokozat és abban kínálja a legkisebb veszteségeket a váltó. A gyorsítóáttételt (OD) csak akkor aktiválja, amikor a feltételek kedvezőek. Ez azt is jelenti, hogy a teherautó az üzemanyag-megtakarítás optimalizálása érdekében valószínűleg többször vált majd fokozatot, mint amit néhány teherautóvezető megszokott.


„Az új Scania Opticruise tavalyi bemutatása új lehetőségeket nyitott meg előttünk” – folytatja Henrikson. „Szélesebb áttételi tartományt kínál, közvetlen 12. fokozattal és egy afölötti valódi gyorsítóáttétellel, így valamivel csökkenthettük a motor fordulatszámát utazósebességnél. A hosszabb hídáttételekkel együtt akár nyolc százalékot is elérő üzemanyagmegtakarítás is lehetséges.”
Az új Scania R756 hátsó tengely nyolc különböző áttétellel rendelhető, a leghosszabb aránya 1,95:1. Létfontosságú ilyen sok választható áttételezést kínálni a távolsági fuvarozást végző teherautók utazósebességnél tapasztalt fordulatszámának csökkentéséhez. A Scania Opticruise váltó megnövelt áttételi tartománya biztosítja a szükséges elindulási képességeket.


Az új tengelyek családjából elsőként az R756 érhető el, amely majd összesen nyolc különböző változatot kínál az áttételezés tekintetében, ezek közül a leghosszabb aránya 1,95:1. A G25 és a G33 váltók szélesebb áttételi tartományának köszönhetően jó elindulási képességek jellemzik ezeket a hosszú áttételekkel is. Azonban az üzemeltetési körülményeket (például az átlagos össztömeget és a tervezett útvonalak domborzatát) természetesen figyelembe kell venni, amikor a Scania segítségével a teherautót konfigurálják.


Rugalmas mellékhajtások mindenféle alkalmazáshoz
A Scania új erőátviteli kínálata kilenc mellékhajtási megoldást kínál majd, amelyek az alkalmazástól függetlenül mindenféle ügyféligényt teljesítenek.
Ezeket megnövelt teljesítmény jellemzi, csökkentett ellenállási veszteségek, valamint a lehetséges kapcsolódások terén mutatott rendkívüli rugalmasság.
Ezek kenését a sebességváltó egy nyílása biztosítja, így az olyan kemény feladatokra is alkalmasak mint a hidraulikaszivattyú meghajtása.


Új Scania Opticruise váltók – az első 2020-ban mutatkozott be Tavaly a Scania elkezdte bemutatni automatizált váltóinak új családját, amely leváltja majd az összes jelenlegi Scania Opticruise automatizált megoldást. A G33CM volt új kínálat első tagja, amelyhez most a G25CM csatlakozik, ezt a változatot valamivel könnyebb alkalmazásokra tervezték. Mindkettőt társítják majd az új motorokhoz: kiváló képességeivel minden Scania Opticruise váltó létfontosságú részét adja az új hajtáslánc összteljesítményének.


„A G25 és a G33 egyaránt nélkülözhetetlen az általunk elért célok teljesítéséhez” – mondja Henrikson. „A Scania Opticruise váltók a nagy áttételi tartományukkal lehetővé teszik a motor kis fordulatnál biztosított nagy nyomatékával és a hosszú hídáttételekkel jellemzett koncepciót.”


A Scania Opticruise névvel illetett automatizált váltók elsőként az 1990-es években jelentek meg. A legújabb generáció, amelyet elsőként a G33CM képviselt, elődjeinél nagyjából 60 kilogrammal könnyebb, a teljes egészében alumíniumból készült háznak és a kisebb méreteknek köszönhetően. Másik fő előnye a kisebb zajszint, amely a jogi elvárások teljesítésének feltétele.


A Scania váltóinak új kínálata immár két változatból áll: a G25 és a G33 modellekből. Házuk teljes egészében alumíniumból készül és valamivel kisebb méretűek, így elődjeiknél 60 kilogrammal kisebb a tömegük. A kisebb belső súrlódás és a nagyobb áttételi tartomány jóvoltából megfelelnek a Scania kis fordulatú motorjai támasztotta elvárásoknak. Hozzájárulnak a nagyobb üzemanyag-megtakarításhoz azzal, hogy a hajtásláncmenedzsment valóban integrált részei.


Akárcsak az új motorcsalád esetében, a váltók olajcsere-intervallumát is jelentősen megnövelték, a fokozott precizitásnak, illetve a nagyobb olajszűrő és a jó minőségű olaj használatának köszönhetően. A Scania Opticruise váltók új családja már elért az ügyfelekhez és a média képviselőihez.


Szolgálatának első hónapjaiban (2020 őszén), a G33CM váltót használták ké fontos összehasonlító tesztben kemény ellenfelekkel szemben.


Mindkettőben magabiztosan győzött, és komoly elismerést vívott ki a gyors fokozatváltásoknak és a szinte teljesen zökkenőmentes erőátvitelnek köszönhetően.


A Scania kis fordulat/nagy nyomaték filozófiája: így működik
A modern Scania dízelmotorok mint például az új motorcsalád tagjai a csúcsnyomatékukat az alapjáratnál csupán néhány százzal nagyobb fordulatszámtól biztosítják – és a nyomaték rendkívül gyorsan épül föl az alapjárattól. Jelentős nyomatékuk azt is jelenti, hogy ezek az erőforrások rendkívül kitartóak – a szükséges nyomatékot és vonóerőt megerőltetés nélkül biztosítják olyan fordulatszámon, ahol a régebbi generációk motorjai már régen visszaváltást követeltek volna a nagyobb fordulat érdekében.
Hogyan profitálnak ebből a Scania ügyfelei?


Az egyszerű válasz az, hogy a kisebb fordulatszám kevesebb üzemanyagbefecskendezést jelent, hiszen egy négyütemű motorba minden negyedik ütemnél kell üzemanyagot befecskendezni. Ha pedig az új motorok kiemelkedő kitartását az új váltóval, az új kipufogógáz-kezelő rendszerrel és az új hátsó tengelyekkel társítjuk, akkor kiváló üzemanyag-hatékonyság az eredmény, hiszen ezek mind együttműködnek, és elektronikus szabályozás alatt állnak.


Ez azt jelenti, hogy egy szokványos, 40 tonnánál nehezebb nyerges szerelvény terhelten az idő legnagyobb részében jellemzően a legnagyobb, direkt fokozatban halad utazósebességen. Ennek során kihasználja: 1) a motor nyomatékát, 2) a váltó közvetlen áttételben mutatott kis veszteségeit, és 3) a hajtott tengely hosszú áttételezését (amit a Scania Opticruise váltó nagy teljes áttételi tartománya tesz lehetővé). Amikor a teherautó kis terheléssel vagy üresen vagy enyhe lejtőn halad, akkor a kis fordulatú filozófia még tovább fokozható a 12. közvetlen fokozat fölötti valós gyorsítóáttétel aktiválásával.