A sorozatgyártású modell előzetese a Q4 e-tron tanulmány

Hatékony teljesítmény: a hajtásrendszer és a futómű
A moduláris elektromos platform (MEB) teljesítményszintek és meghajtások széles skáláját teszi elérhetővé. Az Audi Q4 e-tron tanulmányban az elektromos hajtás “performance” változata kapott helyet. Az Audi Q4 első és a hátsó tengelyét – quattro modellként – egyaránt egy-egy elektromos motor hajtja, azonban nincs mechanikus kapcsolat a két tengely között. Helyette egy elektromos vezérlés gondoskodik arról – egy másodperc törtrésze alatt – , hogy a nyomatékelosztás optimális legyen. Ez optimális tapadást tesz lehetővé az elektromos SUV számára minden felületen és minden időjárási körülmény között.

A legjobb hatásfok elérése érdekében az Audi Q4 e-tron tanulmány legtöbb esetben a hátsó elektromotort, egy állandó gerjesztésű szinkronmotort használ. Hatékonysági okokból a nyomaték alapvetően hátsó tengely súlyponttal kerül elosztásra. Amennyiben a vezetőnek több erőre van szüksége, mint amennyit a hátsó elektromotor nyújthat, az elektromos összkerékhajtás az első aszinkronmotor használatával az igényeknek megfelelően továbbítja a nyomatékot az első tengely felé. Ez megelőzésképpen is megtörténhet, mielőtt – csúszós útfelületnél, gyors kanyarvételnél vagy az autó alul- illetve túlkormányozottsága esetén – megcsúszna a jármű.

A hátsó elektromos motor teljesítménye 150 kW és 310 Nm nyomaték leadására képes. Az elől található elektromotor 75 kW teljesítménnyel és 150 Nm nyomatékkal látja el az első kerekeket. A rendszer összteljesítménye 225 kW. A padlótér alatt található akkumulátorcsomag mérete 82 kWh, amely lehetővé teszi a WLTP ciklus szerint mért 450 kilométeres hatótávolság megtételét is. Az akkumulátor töltési teljesítménye maximum 125 kW. Ezt kihasználva alig több, mint 30 perc alatt képes az autó a teljes töltöttségének 80 százalékát elérni.

Azonban ez a rendkívüli hatótávolság túlmutat a nagy teljesítményű akkumulátor meglétén. A család első tagjához, az Audi e-tron modellhez hasonlóan az Audi Q4 e-tron tanulmány is igen sokoldalúan közelíti meg a hatékonyság kérdését. A karosszéria alacsony, 0,28-as légellenállási együtthatója (cd) és az intelligens energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszer révén a kompakt SUV modell minden lehetőséget megragad a hatótáv optimalizálására. A hajtás és az akkumulátor összetett hőszabályozó rendszere – amelynek része egy szén-dioxid hőszivattyú – szintén hozzájárul ehhez.

Sportos és pontos kezelhetőség
A sportos karakter és a kiemelkedő keresztirányú dinamika kulcsa a hajtásrendszer elemeinek alacsony és központi elhelyezése. A nagyfeszültségű akkumulátor rendszer optimális összhangban van az Audi Q4 e-tron méreteivel és a két tengely között, az utastér padlója alatt kapott helyet egy lapos, széles tömb formájában. Az akkumulátor csomag súlya 510 kilogramm. Így az Audi Q4 e-tron tömegközéppontja azonos szinten van egy hagyományos hajtásrendszerrel szerelt szedán tömegközéppontjával. A tengelyek közötti tömegeloszlás is tökéletesen kiegyensúlyozott, közel 50:50. Az Audi a Q4 e-tron tanulmány első kerekeinél MacPherson rugóstagos, hátul pedig többlengőkaros független felfüggesztést használ elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással.

A moduláris elektromos platform (MEB): az alap
MLB, MQB – moduláris hosszmotoros építésű platform és moduláris keresztmotoros platform. A járműfejlesztésnek ezen építőkészletei óriási sikertörténetként vonulnak be minden szegmensnél az Audi és a Volkswagen Csoport történetébe. A korábbi platformokat elsődlegesen a belsőégésű motorok számára tervezték. Ami viszont új és különböző a moduláris elektromos platform (MEB) esetében az az, hogy ezt kifejezetten és kizárólag elektromos hajtásrendszerrel szerelt járművek számára alakították ki. A tengelyek, a hajtás, a tengelytáv és az alkotóelemek közötti kapcsolat mind kifejezetten az elektromos mobilitás igényeihez lettek kiválasztva és átdolgozva. A nagy kapacitású akkumulátor egységek elhelyezését és azok geometriáját más hajtásrendszeri elemekre való tekintet nélkül optimalizálhatták, amelyet például az MLB és az MQB platformok esetében mindig figyelembe kell venni.

Ezzel egyidőben a MEB megjelenésével egy óriási együttműködési lehetőség is megnyílt. Ez a platform ugyanis elsősorban a népszerű A szegmens elektromos autóinak alapjául szolgál. Lehetővé teszi, hogy márkák közötti együttműködéssel fejlesszék ki a lehető legjobb technológiát és azt különböző elektromos autóknál használják. A MEB különösen nagy segítség lehet az elektromos mobilitás terjesztésében a kifejezetten ár érzékeny kompakt kategória esetében.

Elektromos offenzíva: tizenkét elektromos modell 2025-ig
A négykarikás márka 2018. szeptemberében, a tisztán elektromos SUV Audi e-tron világpremierjével indította elektromos offenzíváját. 2025-ig az Audi tizenkét tisztán elektromos hajtásrendszerű modellt kínál majd a világ legfontosabb piacain és értékesítéseinek közel egyharmadát addigra az elektromos hajtással szerelt modellek teszik ki. A kínálatban szereplő SUV modellek között megtalálható az e-tron és az e-tron Sportback is, utóbbi premierje 2019-ben várható. Emellett számos klasszikus felépítésű  – például Avant vagy Sportback kivitelű – modell is érkezik majd. Az elektromos autók kínálata minden lényeges piaci szegmenst lefed, a kompakt kategóriától egészen a luxusautókig.

Az Audi 2018-ban már bemutatta egy másik elektromos platformjának első képviselőjét: az Audi e-tron GT tanulmányautó kifejezetten dinamikus kupévonalával a Los Angeles-i Autószalonon tartotta világpremierjét. Az itt bemutatott technológiát a Porsche szakembereivel közösen fejlesztették ki az Audi munkatársai, a formaterv és az e-tron GT tanulmány karaktere azonban magán hordozza az Audi egyértelmű stílusjegyeit. A projekt a sorozatgyártású modellek fejlesztésével folytatódik, amelyek megjelenése 2020. év végére várható.

Egy másik, az Audi és Porsche fejlesztési csapatainak közös projektje a Prémium Elektromos Padlólemez (Premium Architecture Electrification – PPE). Ez számos, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi modellcsalád alapjaként szolgál majd az igen keresett B szegmenstől a D szegmensig.

Az említett modellek üzemanyagfogyasztása
(A fogyasztási és CO2 kibocsátási adatok függnek a kiválasztott felszereltségtől)

Audi e-tron:
Kombinált áramfogyasztás (kWh/100 km): 26.2-22.6 (WLTP); 24.6-23.7 (NEDC)
Kombinált CO2 kibocsátás (g/km): 0