A Stellantis-csoport 1,6 literes benzinmotor-gyártást hoz Szentgotthárdra

     A világ 4. legnagyobb autóipari konglomerátuma, a Stellantis-csoport Magyarországra, Szentgotthárdra hozza az 1,6 literes benzinmotorok új generációjának gyártását – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken, Budapesten.

    Hozzátette: ez azt jelenti, hogy Szentgotthárd fontos szerepet kap az újonnan létrejött Stellantis-csoport új hibrid stratégiájában, hiszen az 1,6 literes benzinmotorokat hibridautókba szerelik majd.


    Szentgotthárdon évi 200 ezer 1,6 literes benzinmotort fognak gyártani, ezzel a mostani évi 390 ezres 1,2 literes benzinmotor-gyártással együtt 590 ezerre bővül a gyár évi kapacitása. A sorozatgyártás 2023 első felében indul, az 50 százalékos kapacitásbővítés jelentős létszámnövekedést hoz majd a jelenlegi 800 munkavállaló mellett – mutatott rá a miniszter.


    Szijjártó Péter elmondta, a több tízmillió eurós beruházáshoz a kormány egyedi döntés alapján készpénz- és képzési támogatást nyújt, a részletekről a Stellantis-csoporttal tárgyalnak.


    A Stellantis az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles és a francia PSA autóipari konszern egyesülésével jött létre januárban. Szijjártó Péter felidézte, hogy Párizsban tárgyalt a vállalatok vezetőivel annak érdekében, hogy a szentgotthárdi motorgyár jövője megmaradjon az új cégcsoportban.


    A külgazdasági és külügyminiszter felidézte, hogy a Stellantis-csoportnak több mint 30 országban vannak gyárai, világszerte 400 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak, 14 autómárkát gyártanak, a fenntartható mobilitás szempontjából pedig a világelső pozíciót célozzák meg.


    Szijjártó Péter kitért arra, hogy a tavalyi év a világgazdaság szempontjából kedvezőtlen hírekről szólt, egyebek közt a közvetlen külföldi befektetések 42 százalékkal estek vissza globálisan. Ennek ellenére tavaly a magyar export 100 milliárd euró felett alakult, és 140 százalékkal nőttek a külföldi beruházások Magyarországon.


    Mindez azt mutatja, hogy a beruházásösztönzőre, a tömeges munkanélküliség kialakulásának megelőzésére fókuszáló magyar gazdaságpolitika helyes, nem szociális, hanem beruházási alapon kell állami támogatásokat biztosítani a gazdaság számára, még a válságos időszakban is. Magyarország az új világgazdasági korszak nyertesei közé fog tartozni, és ebben nagy szerepe van a magyar autóiparnak is – tette hozzá.


    V. Németh Zsolt, a térség fideszes országgyűlési képviselője szerint a Stellantis-beruházással Szentgotthárd feliratkozott a zöld ipar, a zöld közlekedés térképére. A hibrid autókba is szerelhető motorok gyártása évtizedekre jelent majd munkát a gyár dolgozóinak.


    Mesics Olívia, a szentgotthárdi Opel motorgyár igazgatója videóüzenetben hangsúlyozta, hogy a vállalatcsoport a mellettük szóló döntésében értékelte a gyár és a munkavállalók korábbi munkáját is. Azt, hogy képesek kiváló minőségben, megfelelő költségszinten dolgozni.


    Az Opel Szentgotthárd Kft. szóvivőjének közleménye szerint a szentgotthárdi gyárban készülnek majd az új 1,6 literes motor fő komponensei, a főtengely, a forgattyúsház és a hengerfej is, majd itt szerelik össze és tesztelik a motorokat, amelyek a PSA csoporthoz tartozó Peugeot, Citroen és Opel márka hibrid modelljeibe kerülnek kezdetben.


    Tájékoztatott arról is, hogy a gyártáshoz a meglévő gépsorokat át kell alakítani, amihez a tervezési és kivitelezési munkák zömét a gyár mérnökei “házon belül” fogják elvégezni.


    Az új motorcsalád bevezetésében közreműködő külső beszállítók elsősorban hazai gépeket – és berendezéseket gyártó vállalatok, a termelés felfutása létszámbővítést is fog eredményezni – közölte a szóvivő.


    A nyilvánosan elérhető céginformációk szerint az Opel Szentgotthárd Kft. nettó árbevétele 2019-ben 35 milliárd forint fölött volt, az adózott eredmény pedig 1,4 milliárd forint.