A százezredik plug-in hibridekhez készülő akkumulátorát is legyártotta a Skoda

A ŠKODA AUTO február 9-én legyártotta százezredik nagyfeszültségű hajtásrendszer-akkumulátorát. A cseh autógyártó a 2019-es év folyamán mintegy 25,3 millió eurót invesztált a vállalat Mladá Boleslav-i székhelyén folyó gyártás feltételeinek megteremtésébe. Ma már kétezer négyzetméter alapterületen készülnek a nagyfeszültségű hajtásrendszer-akkumulátorok, amelyeket a márka saját, hálózatról tölthető hibridmodelljein (Plug-in Hybrid) kívül a vállalatcsoport AUDI, SEAT és Volkswagen márkáinak plug-in hibridjeibe is építenek. A létesítmény mindemellett a legkorszerűbb tesztelési lehetőségekkel is rendelkezik az akkumulátorok átfogó vizsgálatára, valamint a lehető legmagasabb biztonsági és minőségi követelmények biztosítására.

Amint Christian Bleiel, a ŠKODA AUTO főegységgyártásának vezetője hangsúlyozta: “Nagy örömmel tölt el, hogy a mai nap elértük a százezres volument a nagyfeszültségű hajtásrendszer-akkumulátorok gyártásában. E siker éppúgy bizonyítja csapatunk magasfokú műszaki szakértelmét, mint főegységgyártásunk jelentőségét a vállalatcsoporton belül. A ŠKODA SUPERB iV és OCTAVIA iV mellett akkumulátorainkat az AUDI, a SEAT és a Volkswagen márkák plug-in hibrid modelljeiben is alkalmazzák. Időközben már csaknem 800 akkumulátort készítünk naponta.”

A nagyfeszültségű hajtásrendszer-akkumulátorok gyártása 2019 szeptemberben vette kezdetét Mladá Boleslavban, majd a cseh autógyártó fokozatosan futtatta fel a termelést. Mintegy két órát igényel egy-egy akkumulátor legyártása, amely során 66 különböző munkaállomáson mennek keresztül. A vállalat Mladá Boleslav-i székhelyén 88 másodpercenként készül el egy akkumulátor a moduláris keresztmotoros platform (MQB) műszaki alapjaira épülő, hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modellek számára.

A mintegy kétezer négyzetméter alapterületen műszakonként 58 dolgozó tevékenykedik, a különösen nehéz vagy terjedelmes alkatrészek mozgatásának feladatát pedig összesen 13 robot látja el. Utóbbiak 210 és 500 kilogramm közötti tömegekre készültek, s az akkumulátormodulok gyártósorra helyezését, illetve a kész akkumulátorrendszerek palettákra rakodását végzik.

A gyártósoron először külön-külön szerelik be az akkumulátorblokk jobb és bal felének moduljait, amelyeket a keletkező hőt elvezető, s az összeépített akkumulátorrendszer hűtését szolgáló, speciális hővezető fóliával látnak el. Ezenkívül egy különleges folyadékhűtőt is beépítenek a két modul közé, mielőtt masszív alumíniumházban fognák össze őket. Ezt követően a járműbeli beépítés feltételeit biztosítják, s a megfelelő elektronika mellett a szükséges kábelkötegekkel, tömítésekkel és tartókkal is felszerelik az akkumulátorblokkot.

Beépítésük előtt az akkumulátorok átfogó tesztelésen esnek át, egyebek mellett a hűtőkör és a teljes hajtásrendszer-akkumulátor tömítettségét is vizsgálják a szakemberek. A folyamat megbízható működésének biztosítása érdekében rendszeres időközönként különlegesen kialakított tesztakkumulátorokat is bevezetnek a rendszerbe. A tömítettségvizsgálatot követően összesen 13 vizsgálóállomáson az elektromos funkciókat ellenőrzik. Ezek között szerepel például a nagy- és kisfeszültségű komponensek együttműködése, valamint az elektromos szigetelés vizsgálata. Végül minden akkumulátorrendszert maximális kapacitása egy részéig feltöltenek.

Már több mint 16 ezren vettek részt a munkatársak és a gyakornokok, valamint a beszállítók dolgozóinak az elektromos mobilitás szakterületének követelményeire felkészítő képzésén. A ŠKODA AUTO egyedül az elkövetkező két év során egyaránt 45 millió eurót invesztál dolgozói alap- illetve továbbképzésébe. Termékei tekintetében az autógyártó fokozatosan teljes modellportfólióját legalább részben elektromossá kívánja alakítani, 2025-ig 1,3 milliárd eurót fektetve új, tisztán elektromos akkumulátorhajtású, illetve részben elektromos modelljeibe, valamint az akkumulátorgyártásba.