A továbbfejlesztett Audi A8 (3.)

Karakteres és gazdaságos – a motorpaletta

A továbbfejlesztett Audi A8 eleinte háromféle motorváltozattal jelenik meg a kínálatban. V6-os konstrukcióként a 3.0 TFSI három liter összlökettérfogatból állítja elő teljesítményét, míg az A8 és az S8 számára más-más teljesítményszinten rendelkezésre álló, s a cylinder on demand technikájával is felszerelt 4.0 TFSI erőforrás nyolc hengerre osztja négyliteres összlökettérfogatát.

A 3.0 TFSI aggregát 250 kW (340 LE) teljesítményével az Audi A8 55 TFSI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 8,3 – 8,1; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 191-186) és az A8 L 55 TFSI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 8,4 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 191-187) hajtásáról gondoskodik, Kínában pedig 210 kilowattos (286 LE) változatában kapható. Főtengelyén az 1370 és 4500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 500 newtonméter maximális forgatónyomaték jelenik meg, s álló helyzetből mindössze 5,6 másodperc (L modell: 5,7 másodperc) alatti gyorsulást tesz lehetővé 100 kilométer/órás tempóra.

Az A8 modellekhez készülő változatában a 4.0 TFSI motor 338 kW (460 LE) teljesítményt, illetve 1850 és 4500 percenkénti fordulatszám között 660 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál, igencsak sportos menetteljesítményeket biztosítva. Az A8 60 TFSI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 10,8 – 10,7; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 247-245) és az A8 L 60 TFSI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 10,8 – 10,7; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 248-246) egyaránt 4,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órára. A V8-as erőforrás egyik különlegessége a cylinder on demand (COD) technikája, amely visszafogott vezetési stílus mellett átmenetileg leállít négy hengert. Az A8 rövidesen dízelmotorral is megjelenik a kínálatban, majd egy hálózatról tölthető hibridmodell (PHEV) következik.

Audi S8 – meggyőző menetteljesítmények a luxuskategóriában

Az Audi S8 TFSI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 10,8 – 10,7; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 246 – 245) a sorozat sportos csúcsmodellje, amelynek V8-as biturbo-aggregátja 420 kW (571 LE) teljesítményt, a 2050 és 4500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon pedig 800 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. E modell álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt teljesíti a 100 kilométer/óráig tartó sprintet. Az S8 gazdaságosságát is növeli a cylinder on demand (COD) technikája, kipufogórendszerében pedig speciális hangszelepek fokozhatják igény szerint az akusztikai hatásokat. Az A8-család legerősebb tagja emellett széleskörű alapfelszereltséggel gördül le a szerelőszalagról. Többek között innovatív futóműkomponensek egyedülálló kombinációjával szolgál, csak az S8 tartalmazza ugyanis már eleve szériafelszerelésként az előretekintő aktív felfüggesztéseket, a sport-differenciálművet és a dinamikus összkerék-kormányzást.

Markáns külső és belső dizájnelemekkel emelik ki célzottan a sportos karakterét, Kína, az Amerikai Egyesült Államok, Kanada és Dél-Korea jelentős piacain pedig kizárólag hosszú tengelytávval kapható az Audi S8. A megnövelt hosszúság és magasság a tágasabb fej- és lábtér révén jól érzékelhetően nagyobb kényelmet biztosít a bennülők számára.

Mindegyik említett motorváltozat már alapkivitelében mild-hibrid technikával (MHEV) érkezik, amely az A8 modellek 48 voltos elektromos főhálózatát veszi igénybe.

tiptronic, quattro és a sport-differenciálmű – a vezetés élményének teljes skálája

Az Audi A8 minden motorja gyors és lágy kapcsolású, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz csatlakozik. Az elektromos olajszivattyúnak köszönhetően az automata váltómű akkor is kapcsolhat, amikor épp nem jár a belsőégésű motor. Az önzáró központi differenciálművel működő quattro állandó összkerékhajtás az alapkivitel része, s opcionálisan egészíthető ki a sport-differenciálművel (az S8 esetében széria). Utóbbi a gyors kanyaríveken aktívan osztja el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között, még sportosabbá és stabilabbá téve az irányíthatósági tulajdonságokat.

Progresszív technikák – a futómű

Már a továbbfejlesztett Audi A8 alapkivitelű felfüggesztései is meggyőzőek kiegyensúlyozott karakterükkel, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer kínálta különböző menetprofiloknak is köszönhetően magasfokú kényelemmel ötvözve a sportos vezetés élményét. A csillapításszabályzással kiegészített adaptive air suspension adaptív légrugózás az alapfelszereltség része, akárcsak a progresszív kormányzás. Kívánságra dinamikus összkerékkormányzás is rendelkezésre áll, az Audi S8 esetében pedig a szériafelszereltséghez tartozik.

Előretekintő aktív futómű

A továbbfejlesztett A8 egyik különlegessége az előretekintő aktív futómű, amely elektromos motor segítségével – erőhatások megfelelő bevezetésével – külön-külön szabályozza mindegyik kerék terhelését, minden menethelyzetben aktívan állítva a karosszéria magassági pozícióját. Előretekintő aktív felfüggesztései révén az Audi A8 vonzóan széles palettán kínálhatja a vezetés élményét. Ha az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer “dynamic” üzemmódja aktív, sportos oldaláról mutatkozik be a nagyméretű limuzin, amely ekkor feszes futómű hangolás mentén kormányozható be a kanyarívekre, a karosszéria csekély oldalirányú billenése, illetve fékezéskor minimális bólintómozgása mellett. A “comfort+” üzemmódban ezzel szemben az A8 lágy lengéssel halad át az útegyenetlenségek felett. Kormányzása ekkor – a rendszer működési határain belül – az első kamerával együttműködve ismeri fel az útfelület egyenetlenségeit, és előretekintően szabályozza az aktuátorokat.

A “comfort+” üzemmódban egy speciális megoldást is kínál az előretekintő aktív futómű: az integrált kanyarbeli oldalirányú billenésszabályzás funkciója jelentősen mérsékli az utasokra ható oldalgyorsulást. A kanyar bejárati ívén a külső oldalon megemeli, míg belül lesüllyeszti a karosszériát, amely így legfeljebb három foknyit billen a forduló során, a 80 és 130 kilométer/óra közötti sebességtartományon és 0,4 g oldalgyorsulásig így szinte alig érzékelhető a kanyarmenet. A “comfort+” móduszban egyenes haladáskor az előretekintő aktív futómű kiegyenlíti a karosszéria bólintó mozgásait, a kényelmes be- és kiszállást pedig a karosszéria 50 milliméteres megemelésével könnyíti.

A felfrissített Audi A8 keréktárcsáinak kínálata 18 és 21 col peremátmérő között húzódik, s az Audi, illetve az Audi Sport hat új dizájnját is magában foglalja. A csúcsváltozatokhoz, mint például az Audi S8, extrafelszerelésként szénszálerősítésű kerámia féktárcsákat is kínál az Audi.

*Az üzemanyag-/elektromosenergia-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve járműfelszereltség függvényeként alakulnak.