A Toyota 2035 után már csak zéró emissziós autókat forgalmazna Nyugat-Európában

De már 2030-ra el szeretné érni a gyártó, hogy az eladott autóinak több mint a fele tisztán elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás legyen.

A Toyota Motor Europe (TME) a 2021 végén megrendezett Kenshiki (a szó japánul betekintést jelent) fórumon osztotta meg jövőképét és új technológiai fejlesztéseit a sajtóval. A rendezvény az új modellek bemutatásán kívül főképp a TME szén-dioxid-semlegesség iránti elkötelezettségéről, villamosítási terveinek felgyorsításáról és a hidrogéngazdaság kiépítésében betöltött aktív szerepéről szólt.

Út a szén-dioxid semlegességhez

A szén-dioxid-kibocsátás minimalizálását az elektrifikáció felgyorsításával és a korábbinál is hatékonyabb hajtásláncok széles kínálatával kívánja elérni a Toyota. A gyártó következő években egyre több praktikus és elérhető árú, nulla károsanyag-kibocsátású járművet (ZEV) fog piacra dobni, amelyek közül a bZ4X szabadidő-autó lesz az első 2022 nyarán. 2030-ra a tisztán elektromos járművek részaránya a teljes értékesítésből Nyugat-Európában várhatóan legalább 50% lesz, de akár magasabb is lehet a kereslet függvényében.

„2030 után az akkumulátoros elektromos járművek iránti kereslet további gyorsulására számítunk. A Toyota készen áll arra, hogy 2035-ig 100%-os CO2-kibocsátás csökkentést érjen el minden új járművével Nyugat-Európában, feltéve, hogy addigra elegendő elektromos töltési és hidrogén-utántöltő infrastruktúra áll majd rendelkezésre, és a megújuló energiakapacitás is nőni fog a szükséges mértékben” – nyilatkozta Matt Harrison, a Toyota Motor Europe elnök-vezérigazgatója.

„Míg a Toyota elkötelezett amellett, hogy akkumulátoros elektromos járművek millióit tegye elérhetővé vásárlói számára, pillanatnyilag úgy lehet a legjobban csökkenteni a nettó szén-dioxid-kibocsátást, ha az eszköztárunk minden elemét felhasználjuk, beleértve a full hibrid, a plug-in hibrid, a tisztán elektromos és az üzemanyagcellás elektromos járműveket. Ezek arányát úgy kell optimalizálni, hogy a lehető legjobban kihasználjuk az egyes régiók infrastrukturális korlátait, energiaforrásait és vásárlói igényeit, valamint az akkumulátorok korlátozott kínálatát és javuló teljesítményét” – tette hozzá Gill Pratt, a Toyota Motor Company vezető tudósa és a Toyota Kutatóintézet vezérigazgatója.

Olcsóbb és nagyobb teljesítményű akkumulátorok

Gerald Killmann, a TME kutatás-fejlesztési részlegének alelnöke további részleteket osztott meg a Toyota akkumulátorstratégiájáról, miután az autógyártó nemrég bejelentette, hogy 11,5 milliárd eurót (4120 milliárd forintot) fektet be akkumulátortechnológiák fejlesztésébe.

Már megkezdődött a világ első bipoláris nikkel-metál-hidrid akkumulátorának kereskedelmi gyártása, amely amellett, hogy olcsóbban gyártható (mivel kevésbé értékes ásványi anyagokat tartalmaz), mint a hagyományos NiMh akkumulátorok, kétszer akkora a kimeneti energiasűrűsége. A hasonló technikák lítium-ion akkumulátoroknál történő alkalmazását, valamint a járművek energiafogyasztásának további csökkentését figyelembe véve a Toyota arra számít, hogy a 2020-as évek második felére 50%-kal csökken majd az akkumulátorok járművenkénti költsége, anélkül, hogy az egy töltéssel megtehető távolság csökkenne. Ez a mainál jelentősen megfizethetőbbé és elérhetőbbé teszi majd az akkumulátoros elektromos járműveket.

A várva várt szilárdtest-akkumulátorokkal kapcsolatban Killmann megerősítette, hogy a prototípus tavalyi tesztelését követően valószínűleg először a hibrid járművekben fogják bevezetni az új technológiát, mielőtt az szélesebb körben elterjedne a tisztán elektromos járművekben is. A technológia fő előnyei a nagyobb teljesítmény, a nagyobb hatótávolság és rövidebb töltési idő.

A növekedés kulcsa a kibővített elektrifikált termékportfólió

A Toyota Motor Europe 2021-ben 1,076,300 millió autót adott el, ami 80 ezerrel több a 2020-as adathoz képest, és 6,4%-os piaci részesedéssel új rekordot jelent. A teljes mix 58 százaléka, 623 777 jármű volt hibrid, ami 19%-kal több, mint egy évvel korábban. 2022-ben a TME körülbelül 1,3 millió jármű eladását tervezi, ami újabb rekordot és 6,5%-os piaci részesedést jelentene.

A 2021 és 2022 között várható 230 ezer darabos értékesítési növekedést a korábbinál is erősebb termékportfólió segítheti, előreláthatólag már az értékesített autók 70%-a lesz hibrid vagy tisztán elektromos. Idén kezdődik a tisztán elektromos bZ4X szabadidő-autó, az Aygo X miniautó, a GR86 sportautó és a Corolla Cross kompakt crossover értékesítése, utóbbit kizárólag az ötödik generációs hibrid hajtáslánccal lehet majd megvásárolni.

Fotók: Toyota