A Toyota Miraiban és Lexus LS-ben debütál a Toyota új önvezető rendszere

A Toyota vadonatúj Toyota Mirai és Lexus LS modellekben, Japánban mutatja be először az Advanced Drive rendszert, amellyel az autók és a sofőrök együtt vezethetnek: az emberközpontú vezetéstámogató rendszer a Toyota szándékai szerint biztonságosabbá teszi a mindennapok közlekedését

A Toyota célja, hogy mobilitás szolgáltatóként teljesebbé tegye ügyfelei életét és mindennapjait. Ennek megfelelően a biztonság és ezzel párhuzamosan hosszabb távon a halálos balesetek számának nullára csökkentése a márka legfontosabb prioritásai közé tartozik. Ennek elérése érdekében a Toyota fejlesztői folyamatosan egyre tökéletesebb és kifinomultabb működésű önvezető technológiákon dolgoznak azért, hogy a lehető legszélesebb felhasználói kör számára tegyék elérhetővé a korlátlan mobilitást. A Toyota rendszeresen felméri a vásárlók igényeit az autózás biztonságával kapcsolatban, és a kényelmi kérdések kapcsán is rendszeresen készülnek hasonló vizsgálatok. A Toyota a fenti kérdéseket a Mobility Teammate (Mobilitási társ) koncepció révén kívánja hatékonyan kezelni, amelynek lényege, hogy a rendszerben a vezető és az autó egymás partnereként van jelen, bármikor segítséget kérhetnek egymástól, és segítő kezet is nyújthatnak egymásnak menet közben, mintha közeli barátok lennének. Ezzel az újszerű megközelítéssel a ma szokásos megoldásoktól eltérően az autó nem „veszi át” a vezetést, hanem partnerként segít, így a vezetés élvezete sem vész el, ugyanakkor a teljesen automatikus vezetés (az önvezető funkció) lehetősége megmarad – azaz a szabadság valóban teljes és korlátlan.

Az Advanced Drive nevű új rendszer – amely egyelőre az LS és a Mirai bizonyos felszereltségi szintjeihez rendelhető a Toyota/Lexus Teammate formájában – már ezen elvek mentén született meg. Az vadonatúj Lexus LS és Toyota Mirai egyránt április elején debütált Japánban. A rendszer megalkotásával az volt a fejlesztők célja, hogy az autóban továbbra is a vezetőé legyen a főszerep, annak ellenére, hogy egyre fejlettebb technológiák veszik körül. Az autó és a vezető társként dolgozik együtt, és kölcsönösen elfogadják egymást; akár beszélgethetnek is, miközben a végeredmény a biztonságos és kényelmes autózás.

Az Advanced Drive részei

Az Advanced Drive öt fő jellemzője: intelligens, megbízható, figyelmes, interaktív, és fejleszthető. A cél, hogy a rendszer olyan önvezetést kínáljon, amiben a vezető feltétel nélkül megbízhat, hiszen prioritása a biztonság (a forgalom összes résztvevője számára), ugyanakkor az is fontos, hogy olyan finom és természetes élményt kínáljon, mintha egy ügyes sofőr vezetné az autót. A mesterséges intelligencia komoly segítséget nyújt a forgalmi helyzetek előrejelzésében, és ezek alapján segíti a vezetőt a helyzetek megoldásában. Veszély esetén (attól függetlenül, hogy az a vezető viselkedéséből, vagy a forgalom más résztvevőitől ered) a rendszer figyelmeztet, így a sofőr választhat, hogy maga avatkozik-e be (a rendszer segítségével), vagy hagyja, hogy az autó teljesen önállóan oldja meg a szituációt. A cél olyan kétirányú kommunikációs működésmód megteremtése, aminek révén az autó és annak vezetője minden helyzetben számíthat egymásra. Az Advanced Drive egyszerűen frissíthető, így funkciói az autó élettartama során bármikor bővíthetők, fejleszthetők. Japánban adatgyűjtő modul is tartozik hozzá, ami a vezetési információkat folyamatosan egy biztonságos szerverre továbbítja. Az így begyűjtött adatok és információk elemzése a fejlesztőmunkát támogatja, és az adatok kezelésénél, feldolgozásánál a Toyota betart minden idevágó személyiségjogi előírást és szabályt.

Az Advanced Drive funkció

Az Advanced Drive az a rendszer, amely akkor segít a vezetésben, ha a jármű autópályán vagy más, kizárólag motorizált járművek számára fenntartott úton halad. Amint a vezető beírja úticélját a navigációba, a szerkezet működésbe lép, és ennek alapján segíti a vezetőt, anélkül, hogy kivenné a kezéből a döntéseket. Tartja a sávot és a követési távolságot, sávot vált, előz, és amikor kell, le is hajt az autópályáról. A vezetőnek nem kell kezelnie a gázpedált, a féket és a kormányt sem, így még inkább a környezetre koncentrálhat, ami biztonságosabbá teszi a közlekedést. A rendszer természetes mozdulatokkal és biztonságosan vezet, akár forgalmi dugókban is. Az alábbiakban a rendszer képességei ismerhetőek meg:

  • Vezetőközpontú segítség:a működés mindig a körülményekhez igazodik Autópályán, vagy párhuzamos közlekedés során az autó a sávja közepén halad úgy, hogy mindkét oldalán elegendő távolságot tartson a forgalom többi résztvevőjétől, és a rendszer előzéskor is figyel a megfelelő oldaltávolságra (teherautók és buszok mellett elhaladva nagyobb oldaltávolságot tart).
  • Más járművek a forgalomban:ha autók sorolnak be a forgalomba, a rendszer időben csökkenti a sebességet, ezzel segíti a többi jármű besorolását.
  • Sávváltás és előzés: amennyiben úgy ítéli meg, hogy a sávváltás biztonságosan végrehajtható, a vezető jóváhagyásával az elektronika automatikusan elvégzi a műveletet.
  • Vezetőfigyelő kamera: menet közben egy kamera folyamatosan figyeli a vezető arcát, tekintetét és testtartását, arra is ügyelve, hogy szemei nyitva vannak-e. Ha úgy ítéli meg, hogy a vezető nem figyel vagy elaludt, vészjelzéssel figyelmeztet. A vezető jóváhagyásával az elektronikák segítenek a biztonságos sávváltásban, ha pedig fáradtságot, dekoncentráltságot észlelnek, a szerkezet hangjelzést ad, megrázza a biztonsági övet és villogtatja a head-up kijelzőt is. Ugyanekkor meg is szólítja a vezetőt, és figyelmezteti, hogy kapcsolódjon be az autó irányításába.
  • Vészlassítás: a korábban is használatos, milliméteres hullámhosszú radart és sztereó kamerát az új kialakításban egy teleszkópos kamera és LiDAR (lézeres kamera) is kiegészíti; ezek segítségével méri fel, és határozza meg a rendszer a velünk egy sávban haladó járművek helyét pontosabban és nagyobb távolságban, mint a korábbi ütközésmegelőző rendszerek. Ha az elektronika ütközésveszélyt érzékel, fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a műszerfalon vagy a head-up kijelzőn, és hangjelzést is ad. Ha a vezető nem reagál, az autó automatikusan fékez, és a vezető vészbeavatkozásait is segíti.
  • Vészhelyzeti rendszer: ha a vezető testhelyzete jelentősen megváltozik, nem reagál a figyelmeztető jelzésekre, és továbbra sem avatkozik be az autó irányításába, a biztonsági rendszer lassan megállítja az autót a sávjában vagy az út szélén, és bekapcsolja a vészvillogót is. Miután az autó megáll, kinyílik a központi zár, és a minél gyorsabb és hatékonyabb segítség érdekében a jármű önműködően felveszi a kapcsolatot a HELPNET központjával,.
  • Az autó és vezetője együtt fejlődik: a szoftverek (az irányítórendszer és a helymeghatározó programja is) a márkakereskedésekben frissíthetők vezeték nélküli, vagy vezetékes kapcsolattal. Ezzel a módszerrel később új funkciók is telepíthetők az autóra, így a biztonsági szolgáltatások folyamatosan fenntarthatók és fejleszthetők.
  • Kiváló minőségű elektronikák: az Advanced Drive hardverei is magas színvonalúak, nagy teljesítményűek és nagy pontosságúak. Szerkezetük és működési módjuk a lehető legmegbízhatóbb, a későbbi frissítések egyszerű és gyors fogadására már gyárilag felkészítik őket.