A Toyota nyerte az autóipari formatervezés Oscar-díját

Az autódizájn legrangosabb nemzetközi seregszemléjén, az 1984-ban alapított Car Design Awards-on idén egy apró, de annál látványosabb Toyota: ez elektromos Compact Cruiser Concept nyerte el a legjobb tanulmányautónak járó díjat.

Az 1979 óta kiadott Auto & Design magazin a világ egyik legfontosabb autóipari formatervezéssel foglalkozó, szakmai kiadványa. Az aktuális és örök érvényű témákat rendkívüli mélységben feltáró, kétnyelvű kiadvány szerkesztősége először 1984-ben választotta meg az adott év formai szempontból legizgalmasabbnak, legértékesebbnek vélt újdonságát.

Az autóipari formatervezés Oscar-díjaként is emlegetett Car Design Award nem csak mértékadó, de egyedülálló is a piacon, hiszen rangos szakemberek, méghozzá kifejezetten az autóipari dizájnnal foglalkozó szakemberek rangsorolják a legjobb új termékeket. A díjat 2016 óta három kategóriában ítélik oda: külön minősítik a sorozatgyártású, illetve tanulmányautókat, valamint értékelik a márkaarculatot, a márkák személyiségét meghatározó, általános formanyelvet is. Szintén különleges, hogy – hiszen szakemberek egymás közötti véleménynyilvánításáról van szó – a díjat soha nem maga a termék, hanem annak tervező és alkotógárdája, és azon keresztül az egész márka dizájnercsapata nyeri el.

Az idei évben a legjobb tanulmányautó címet a Toyota Compact Cruiser: a cégcsoport elektromos offenzívájának egyik sarokmodelljét megelőző crossover-tanulmány nyerte el.  A tavaly december 14-én, a Toyota tokiói élményközpontjában, a Mega Webben leleplezett koncepciójárműről annak idején nem adott közre érdemleges információt a Toyota, és ez sajnos azóta sem változott. Az azonban kiderült, hogy ennek mi az oka: a vállalat folyamatosan fejleszti elektromos hajtástechnológiáját, beleértve a villanymotorokat, a vezérlést, és mindenekelőtt az akkumulátorokat. Így bármikor jelenik is meg a márkakereskedésekben a Toyota Compact Cruiser szériaverziója – mert az bizonyos, hogy néhány éven belül piacra lép –, az akkori legmodernebb elektromos technológiát fogja alkalmazni.

A veterán Land Cruiserek, elsősorban a J40-as széria, valamint az FJ Cruiser stílusjegyeit egyaránt magán viselő, apró elektromos szabadidőjármű legkülönlegesebb részlete a hosszanti tetősínpár. Ez egyrészt a keresztlécek rögzítésére szolgáló, integrált foglalatokat mutathat fel. Másrészt, ami még lenyűgözőbb, a csomagtérajtó forgópántjait is ebben alakították ki, így a kompakt méretek ellenére magasra nyílhat fel a hátfal, ami könnyebb pakolhatóságot eredményez.

Az első és hátsó lökhárítók szürke védőbetétei, a rövid túlnyúlások, a küszöbburkolatok, a hatalmas külső tükrök és a vaskos kerékívtoldatok valódi terepalkalmasságot ígérnek. Ezt az ígéretet aztán az elektromos hajtáslánc kiemelkedő forgatónyomatéka, illetve a Toyota által már ma is sikerrel alkalmazott elektromos összkerékhajtási rendszer kifinomult vezérlése segít valóra váltani. Villanyautóról lévén szó, különösen frappáns ötlet, hogy mindkét lökhárító az elektromos berendezések hűtőbordáit idéző kialakítást kapott.

A Toyota Compact Cruiser győzelmét még értékesebbé teszi, hogy különlegesen izgalmas vetélytársak ellen sikerült győznie. A milánói formatervezési héten átadott díj tizenegy tagú zsűrije a Polestar 02 elektromos roadstertanulmány, illetve egy független brit dizájnstúdió szintén nyitott tetős, szintén villanymotoros koncepciójárműve: a rendkívül áramvonalas Astheimer Aura ellenében emelte a dobogó legfelső fokára a robusztus retro terepjárót.

Ami a másik két kategóriát illeti, a sorozatgyártású modellek között a Ferrari 296 GTB hozott dicsőséget alkotóinak, megelőzve a DS4 és a Lotus Eletre (megosztott ezüstérem), valamint a Volkswagen ID. Buzz formaterveit. Egyetlen márka formanyelvét sem találták olyan érdekfeszítőnek, kiforrottnak, előremutatónak, mint a Polestarét; a tisztán elektromos prémium márka mögött a Ferrari, majd a Kia végzett a dobogó alsóbb fokain.

Fotók: Toyota