A Toyota tíz legszebb sportpillanata 2018-ból


Fantasztikus évet zártak a Toyota Motor Company motorsport-programjai. Négy égtáj bajnokságai közül szemezgetve gyűjtöttük össze a márka tíz legemlékezetesebb, legnagyobb jelentőségű győzelmét.

Észak-Amerikától Japánig, Európától Dél-Amerikáig a világ minden jelentős motorsport-bajnokságában képviselteti magát a Toyota. Aszfalton és sárban, murván és homokban versengenek a győzelemért az autógyártó modelljei – némelyik erősen, mások vázlatosan emlékeztetnek az utcai modellekre, és vannak olyanok is, amelyek csak kiemelkedő teljesítményükkel és megingathatatlan megbízhatóságukkal árulják el, hogy a világ legnagyobb autómárkájának színeiben versenyeznek.


2018 kivételesen sikeres év volt a Toyota számára a motorsport berkeiben. Voltak diadalok, amelyektől az egész világ hangos volt, mások híre nem jutott el az adott földrész vagy akár az ország határain túl, ám most, az évet búcsúztatva mindenképpen érdemes áttekinteni, hol és milyen bajnokságokban, kupákban, világversenyeken értek el diadalt a Toyota típusai. Köszönet illeti mindezért nem csupán a versenyzőket, a szerelőket és a csapatok további tagjait, de azokat a mérnököket és formatervezőket is, akik egyrészt ütőképes konstrukciókkal erősítették a Toyota arcvonalát, másrészt a versenypályákon szerzett tapasztalatokat, a motorsportban edzett technológiákat az utcai modellekben felhasználva mind jobb autókat terveznek és építenek.
Lássuk tehát 2018 tíz legfontosabb motorsport-eredményét a Toyota szemszögéből.

  1. WEC hosszú távú világbajnokság
    Még tart a másfél év hosszúságú szuperévad, de a Toyota máris magáénak tudhatja 2018 legnagyobb győzelmét: a legendás Le Mans-i 24 órás verseny idei, 86. kiadásán fantasztikus kettős győzelmet aratott a Toyota TS050 Hybrid. A diadalt még édesebbé tette, hogy Nakadzsima Kazuki, aki 2012 óta versenyez a bajnokságban a Toyota színeiben, Le Mans történetében az első japán pilóta, aki japán autóban szerezte meg a futamgyőzelmet.
  2. WRC rali-világbajnokság
    A Toyota motorsport-történetének legszebb pillanatai köthetők a ralihoz, és ez a nemes hagyomány 2018-ban is folytatódott: másfél évtizedes szünet után a márka a csúcson tért vissza a WRC-be, miután tavalyi debütálását követően már idén, második évadjában megszerezte a gyártói világbajnoki címet. A szezon utolsó versenyén, Ausztráliában futamgyőzelemmel bebiztosított bajnoki cím immár a negyedik – de remélhetőleg távolról sem az utolsó – a Toyota történetében.
  3. BTCC brit túraautó-bajnokság
    Jövőre nagy változások várhatók a BTCC-ben: a tavaly és idén függetlenként bajnoki címet elérő Tom Ingram 2019-től a Toyota gyári színeiben folytatja a versenyzést, Avensisét pedig egy új generációs Corollára cseréli. Az idén tíz futamra redukált bajnokságban kiemelkedően teljesített a mindössze 25 éves Ingram: három futamgyőzelem, további hat dobogós helyezés, öt leggyorsabb kör és 171 lélegzetelállító előzés után nem sokon múlt, hogy kategóriagyőzelme mellett az abszolút első helyet is megszerezze. Sebaj! Így legalább 2019-re is maradt kihívás!
  4. NASCAR Truck széria
    A világ talán legmegdöbbentőbb autóversenyében pickupnak kinéző, magas építésű versenyautók köröznek, ütköznek, ugratnak aszfaltozott körpályákon. És ha pickup, akkor Toyota Tundra: a NASCAR Truck széria 15 éves történetében eddig hatszor állhattak dobogóra a Toyota pilótái. Az idei bajnok Brett Moffitt Toyotáját a márka 1973-ban alapított formatervező stúdiója, a kaliforniai Calty Design Research rajzolta meg. A közúti Tundrát idéző lemezek alatt a Toyota Racing Development (TRD) által tervezett 5.7 literes V8-as blokk dolgozik. Az egy vezérműtengellyel ellátott, tolórudas szelepvezérlésű motor E10-es benzin-etanol keverékből állítja elő 600 lóerő körüli teljesítményét – azért csak ennyit, mert a szabályzat nem tesz lehetővé többet.
  5. Dakar rali
    Habár időközben Afrikából Dél-Amerikába költözött, nevében és szellemiségében méltón őrzi a hetvenes években útjára indított, legendás tereprali-sorozat hagyományait a Dakar. Az év első nagy nemzetközi motorsport-versenyén egy második és egy harmadik helyezést ért el 2018-ban a Toyota. Az 5600 kilométeres, javarészt kíméletlen terepen zajló autóversenyen három alaposan átalakított, V8-as benzinmotorral szerelt Toyota Hilux teherautó vett részt; a Gazoo Racing South Africa színeiben induló versenyzők uralták a 14 futamból álló verseny utolsó harmadát. A maga kategóriájában szintén gyönyörű sikereket ért el a Land Cruiser Toyota Auto Body csapat.
  6. NHRA Funny Car bajnokság
    A szériaautókat karikaturisztikusan idéző dizájnnak köszönhetik elnevezésüket ezek a gyorsulási versenyautók, de mindenkit megnyugtathatunk: semmi vicces nincs abban, ha egy V8-as Toyota motor 8000 lóerőt ad le. A szériában első évadát töltő J. R. Todd Toyota Camryje álló helyzetből 3,82 másodperc alatt tesz meg negyed mérföldet (402 métert), miközben 80-100 liter nitrometánt éget el pokoli robbanások sorozatában. A Toyota 2008 óta harmadik bajnoki címét szerzi a szériában, titka pedig a 36 éves bajnok szerint ugyanaz, mint minden Toyotáé: a megbízhatóság. „Fantasztikus érzés egy ilyen kiszámítható autóval versenyezni. Semmi miatt nem kell aggódnom, egyszerűen nagy gázt adok, és megtartom. Elképesztően jól vezethető.”
  7. POWRi National Midgets League
    Salakmotorozás négy keréken: a megjelenésükben az európai rali-krosszban versenyző szöcskéket idéző, elképesztő tömeg/teljesítmény aránnyal rendelkező, pillekönnyű (nagyságrendileg 400 kilogramm jut ugyanannyi lóerőre) autókkal burkolatlan, döntött körpályán haladnak a pilóták, észveszejtő tempóban csúszkálva, helyezkedve, egymás körül. A NASCAR belépő szériájának tekintett bajnokságot idén a 23 éves Tucker Klaasmeyer nyerte meg hat futamgyőzelemmel és további hét dobogós helyezéssel. Autóját egy 2.7 literes, soros négyhengeres versenyblokk hajtja; a TRD által tervezett SOHC tolórudas motor hengerfeje egyenesen a NASCAR-ból származik, üzemanyaga metanol.
  8. Japán F-3 bajnokság
    Az FIA versenyprogramjába tartozó bajnokságot a Toyota amolyan próbaterepnek tekinti: innen válogatják ki azokat a tehetséges ifjú pilótákat, akik később a Super Formula bajnokságban vagy egyéb sorozatokban állnak rajthoz a Toyota színeiben. A gyári támogatást élvező Tachi Oiwa Motor Sport (közismertebb nevén Team TOM’S) Toyota TAZ31 versenyblokkokkal szerelt Dallara F317 versenyautókat indított a bajnokságban; a 240 lóerős erőforrások nyomatéka hatfokozatú, félautomata sebességváltón keresztül jut a hajtott kerekekre. A 19 versenyből álló bajnokságban további tíz csapat is indult, de mintha ott sem lettek volna: Cuboj So és Rijata Ritomo, a Team TOM’S két versenyzője a 2018-as évad összes versenyét megnyerte, Cubojt a végén 17 futamgyőzelemmel avatták bajnokká.
  9. Német nemzeti rali-bajnokság
    A Toyota Motorsport GmbH kifejezetten a kizárólag aszfalton zajló Deutsche Rallye Meisterschaftban induló pilóták számára fejlesztette ki GT86 CS-R3 raliautóját; a versenyzők az itt és hasonló bajnokságokban gyűjtött pontjaikkal a Toyota Gazoo Racing Trophy Kupában is versengenek a győzelemért. Idén ifjabb Hermann Gassner és navigátora, Ursula Mayrhofer az első helyen végzett a kétkerék-hajtású géposztályban, a szezon végén három stabil futamgyőzelemmel és maximális pontszámmal teljesített szuper speciálokkal betonozták be pozíciójukat.
  10. Japanese Sprint széria
    A Japanese Sprint Series neve ellenére Nagy-Britanniában zajlik. A független bajnokságot japán autók tulajdonosai számára írták ki, a nevezéshez nincs szükség bonyolultan teljesíthető kvalifikációra, mindössze egy jogosítvány szükséges, no meg egy, a biztonsági és zajkibocsátási előírásokat teljesítő autó. Ennek ellenére korántsem szériaállapotú autókkal folyik a küzdelem, amint azt az idén először megszervezett kupa győztesének, a Fensport tuningműhelyt képviselő Adrian Smith-nek a GT86-osa is bizonyítja. A kecses kupé motorja turbófeltöltőt kapott, a teljesítményt 633 lóerőre emelték, ami a hátsókerék-hajtás ellenére ütőképessé tette az autót az összkerékhajtású konkurencia ellenében. Adrian volt a széria egyetlen pilótája, aki az évad mind a hét futamán dobogóra tudott állni, ebből háromszor a legfelső fokára.

Fotók: Toyota