A Toyota Yaris az Év Raliautója

Az Autosport magazin éves szavazásán megismételte tavalyi diadalát a Toyota Yaris WRC. A rali világbajnokság idei évadában remekül teljesítő autó a Toyota negyedik győzelmét hozta el a nagy presztízsű olvasói szavazás közel negyven éves történetében.

A 2020-as rali világbajnokság hét futamából négyen diadalmaskodó, és ezzel végül az egyéni első és második helyezést megszerző Toyota Gazoo Racing WRT versenyautóját, a Toyota Yaris WRC-t választották az Év Raliautójának az illusztris Autosport magazin olvasói.

Az idén negyedik szezonját záró versenyautó 2017 óta tizenhét futamgyőzelmet tudhatott a magáénak, 2018-ban konstruktőri, 2019-ben pedig egyéni világbajnoki címmel gyarapította a Toyota WRC trófeáinak számát.

Az Autosport magazin 1982-ben alapított olvasói díjára bármely olyan rali versenyautó jogosult, amely az adott évben nemzeti vagy nemzetközi bajnokságban vett részt. A Toyota idén negyedik alkalommal részesült a megtisztelő elismerésben.

1990-ben az A-csoportos Toyota Celica GT-Four ST 165 lett az Év raliautója, miután Carlos Sainz elképesztő fölénnyel (45 pontos előnnyel), az évad tizenkét versenyén elért négy futamgyőzelemmel és ugyanennyi második helyezéssel megszerezte a Toyota első egyéni WRC címét.

Ezt 1999-ben az a Toyota Corolla WRC követte, amely abban az évben Didier Auriol és Carlos Sainz vezényletével konstruktőri bajnoki címhez segítette a Toyota Castrol Team által képviselt márkát. A harmadik Év Raliautója díjat, amint említettük, már a Toyota Yaris WRC szerezte meg, méghozzá tavaly, amikor egyéni rali világbajnoki és konstruktőri második helyezéssel zárta a bajnokságot.

Az idén teljes egészében online megszervezett Autosport Awards a ralisport mellett számos egyéb sportág kiválóságait is köszönti, a pályaversenyzéstől kezdve a motorkerékpár-versenyzésen át (az idei év újdonságaként) az E-sport, azaz a szimulátor-versenyzés világáig.

A Toyota Yaris WRC megérdemelten nyerte el a 2020. Év Raliautója címet, hiszen izgalmas győzelmek és drámai fordulatok kötődnek az autóhoz. Az egyéni világbajnoki cím sorsa az évad utolsó versenyén, a Monza-ralin dőlt el, amikor a tabellát addig magabiztosan vezető Elfyn Rhys Evans, a Toyota 31 éves pilótája egy alattomos útszakaszon tükörjégre futott, és az árokban kötött ki autójával.

Első dolga pedig az volt, hogy a Yarisból kiugorva visszafusson az úton, hogy figyelmeztesse csapattársát, a pontverseny második helyén álló Sébastien Ogier-t a veszélyre. A francia versenyző ennek a sportszerű gesztusnak köszönhette későbbi futamgyőzelmét, és ezzel hetedik világbajnoki címét.

Toyota Yaris WRC műszaki adatok

Motor 
Motor típusasoros négyhengeres, turbófeltöltéses, közvetlen benzinbefecskendezéses
Lökettérfogat (cm3)1600
Legnagyobb teljesítmény (LE)>380
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm)>425
Furat x löket (mm)83,8 x 72,5
Szűkítő (mm)36 (FIA előírás szerint)
Erőátvitel 
Sebességváltóhatfokozatú, hidraulikus kapcsolású
Hajtásképletösszkerékhajtás, 2 x mechanikus differenciálmű, aktív központi differenciálmű változtatható nyomatékmegosztással
Tengelykapcsolókéttárcsás, szinterezett
Futómű 
Felfüggesztés Elöl / hátulMacPherson / MacPherson
Rugóút (mm)nem nyilvános
Kormányműfogasléces, hidraulikus rásegítés
Fékrendszer murva/aszfalt (mm)300 / 370 (lég- és vízhűtéses)
Méretek és tömegek 
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)4085 x 1875 x állítható
Nyomtáv (mm)állítható
Tengelytáv (mm)2511
Min. tömeg (kg)1190
Menetteljesítmények 
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp)nem nyilvános
Végsebesség (km/óra)201 (áttételtől függően)

Fotók: Toyota