Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A vállalati flották járnak élen a zöld autózásban

Posted on 2018.04.05.2018.04.05. By Iroda Távirati

A tavaly Magyarországon gazdára talált 4795, részben vagy teljesen elektromos (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos) autó 61,6%-át vállalati ügyfelek vásárolták, ami az összesített vállalati flottabeszerzések 3,4%-át tette ki. Az idén február végéig hazánkban értékesített akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autók 61,4%-át vitték el a vállalati flották, amelyek összesített beszerzéseiben ugyanakkor az elektromos és hibrid elektromos autók aránya 3,5%-ra nőtt. A tendencia tehát egyértelműen pozitív, van azonban egy terület, ahol még mindig égető szükség volna az előrelépésre: az állami tulajdonú vállalatok egy részénél ugyan igen, az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok részéről azonban sem tavaly, sem az idei év első negyedévében nem történt hibrid elektromos vagy akkumulátoros elektromos személyautók beszerzése. Nem csupán a közszféra beszerzései által jelentett volumen, de annak üzenet értéke miatt is fontos volna, hogy ezen a területen is megkezdődjön az elektromos és hibrid elektromos átállás.

Meglehetősen pozitív tendencia, hogy a magyarországi flottapiacon a környezetszennyező, és az amúgy is kritikus magyarországi légszennyezettségi adatokat kedvezőtlen irányba befolyásoló dízel autók beszerzése folyamatosan csökken (tavaly egész évre vetítve 57,4% volt, míg idén február végéig már csak 49,7%-ot tett ki). Ezzel párhozamosan a környezetbarát, részben vagy teljesen elektromos autók (különös tekintettel a külső töltést nem igénylő, a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen közlekedő hibrid elektromos autókra) értékesítése folyamatosan növekszik, a tavalyi 3,4% helyett idén február végéig már 3,5%-ot tett ki a flottabeszerzésekből. Az elmúlt időszakban ugyanis számos tanulmány, legutóbb a mértékadó JATO Dynamics március elején publikált elemzése mutatott rá arra, hogy jelenleg és középtávon (bizonyos szegmensekben pedig hosszútávon is) a leginkább élhető, környezetbarát megoldást a külső töltést nem igénylő, hibrid elektromos autók jelentik, ezt pedig a magyarországi flották beszerzései is igazolják. Nem szabad persze azt sem elfelejteni, hogy az offroad és haszongépjárművek esetén a hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos áttörés néhány évig még várat magára, ezen a területen jelenleg a legjobb megoldást jelenleg még továbbra is a legújabb generációs dízelek jelentik. A hibrid elektromos technológiát jegyző és annak fejlesztésében élenjáró, emellett a szilárdtest akkumulátorok révén az akkumulátoros elektromos hajtást is néhány éven belül forradalmasító Toyota például 2025-re ígéri, hogy valamennyi modellje, így offroad autói és haszongépjárművei is elérhetőek lesznek valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, legkésőbb akkorra tehát ezen a területen is számolhatunk az elektromos technológiák térnyerésével.

Tavaly a magyarországi flottapiac 20,7%-át tették ki a haszongépjárművek, ennek 97,6%-a dízel meghajtású volt, míg idén február végéig a flottaeladások 21%-át képviselték a haszongépjárművek, 96,2%-os dízel aránnyal. Modellek hiányában (néhány elektromos hajtású, de mindössze pár darabos, jelképes értékesítést produkáló kishaszongépjárművet leszámítva) a haszongépjármű fronton ezért nem várható áttörés, a személyautók tekintetében azonban annál inkább. Beszédes, hogy ha a flottaértékesítésekben elért elektromos és hibrid elektromos arányt csak a személyautókra vetítve vizsgáljuk, az a tavalyi évben 4,2%, idén február végével pedig 4,4% volt. Egyelőre ugyan lassú, de folyamatos tehát a növekedés, potenciál pedig volna bőven, személyautók tekintetében ugyanis nem szab gátat a zöld hajtásra történő átállásra a modellkínálat szűkössége: jelenleg hazánkban 89 részben vagy teljesen elektromos autó van forgalomban, amiből 45 db külső töltést nem igénylő full hibrid elektromos (HEV), 30 db egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 14 db akkumulátoros elektromos (EV) modell.

Az átállás felgyorsításhoz tudatos döntésre és elkötelezettségre van szükség

Hihetetlenül fontos szimbolikus jelzést küldenek a piacnak (és egyben kézzelfogható módon hozzájárulnak az autópark zöldüléséhez) például a Klíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezéséhez hasonló megmozdulások, amelynek keretében meghatározó globális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. Ezen multinacionális vállalatok elkötelezettsége magyarországi leányvállalataik révén nyilvánvalóan a hazai újautó piac zöld átállását is felgyorsítja majd, egy ilyen önmagán túlmutató, a vállalati kommunikációban is pozitívan használható kezdeményezésnek ugyanakkor akár hazai szinten is volna létjogosultsága, dedikáltan a kis- és közepes méretű vállalatokat megcélozva. Amint a széles modellkínálatból kitetszik, személyautók esetén már ma is lehetséges egy-egy vállalati flotta teljes átállása a hibrid technológiára, és ahogyan a Klíma Csoport célkitűzéseiből is látható, a technológia haszongépjárművekre történő, közeljövőben várható kiterjesztésével a vegyes, vagy kizárólag haszongépjárművekből álló vállalati flották esetén is belátható közelségbe került a 100%-osan környezetbarát üzem.

Mely márkák autóit választják ma a környezetbarát átállást megkezdő vállalati flották?

A tavalyi évben a hazai flottapiacon értékesítésre került akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autók 56,2%-át a Toyota, 18,8%-át pedig prémium márkája, a Lexus jegyezte, ez a két márka képviselte tehát a zöld flotta autó beszerzések 75%-át. 2017-ben Magyarországon a legnépszerűbb környezetbarát flotta autónak a Toyota RAV4 bizonyult (a teljes flottapiac hibrid és elektromos eladásainak 17,9%-át ez a modell vitte), ezt követte a Toyota C-HR (10,7%), a Toyota Auris (9,1%), a Lexus NX (6%), és Lexus RX (5,7%).

Idén február végéig a flottapiac hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos értékesítéseinek 48,9%-át vitte a Toyota, és 10,5%-át jegyezte a Lexus. A növekvő tortából is már a versenytársak is nagyobb szeletet hasítottak ki, de a két japán márka így is az év első két hónapjában a vállalatok által beszerzett zöld autók 59,4%-át vitte. A TOP5 zöld flottaautót számba vevő listára továbbra is csupán a Toyota és a Lexus modelljei tudtak felkerülni, igaz a sorrend némiképp változott: idén az első helyet a Toyota C-HR viszi (a teljes flottapiac hibrid és elektromos eladásainak 20,7%-ával), amelyet holtversenyben követ a Toyota Auris és a Toyota RAV4 (11,8 – 11,8%), a Lexus NX (4,7%) és a Toyota Yaris (4,3%).

Abban, hogy a Toyota és a Lexus ennyire dominálni tudja a környezetbarát autók értékesítéseit, azon túl, hogy a két márka tekint vissza a legnagyobb múltra a hibrid elektromos technológia területén, kétségkívül szerepe van annak is, hogy ők kínálják a piac legszélesebb, minden szegmensre kiterjedő hibrid portfólióját.

A közszféra környezettudatos beszerzései szintén nagy lendületet adhatnának a környezetbarát hibrid piac bővülésének

A magyarországi flottabeszerzések esetében még ma is számottevő részt képviselnek az államigazhatási szervek, közintézmények és szolgálatok, vagy épp az állami tulajdonú vállalatok beszerzései. Ennek köszönhetően nem csupán a környezetbarát hibrid autók további térnyerését támogató jogi környezet kialakítása, de a közszféra beszerzései során a hibrid elektromos technológia preferálása is nagyban előmozdítaná a hazai újautópiac, és ezáltal a teljes magyarországi autóállomány zöldülését. Jelenleg ugyanis néhány állami tulajdonú vállalatot leszámítva a közszféra egyáltalán nem képviselteti magát a környezetbarát hibrid elektromos autók piacának keresleti oldalán.

„Amennyiben a magyar flottapiac számottevő részét képviselő közszféra beszerzéseiben a hibrid elektromos technológia preferenciája a tudatos stratégia részévé válna, az önmagában is hatalmas lépést jelentene a piac zöldülése tekintetében, kommunikációs súlyánál fogva pedig követendő például szolgálhatna a vállalati szektor számára is.” – véli Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjért felelős vezetője.

„Ha megnézzük a közszféra 2017 évi, vagy idei első negyedéves beszerzéseit, azt láthatjuk, hogy valamennyi ezek keretében megvásárolt modellnek volna hibrid elektromos alternatívája – a legtöbb esetben nem is egy. Annak ismeretében, hogy ma egy hibrid autó beszerzési ára nagyságrendileg egy vele azonos kategóriájú és felszereltségű dízel autóénak felel meg, semmi nem indokolja, hogy a személyautók tekintetében az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok, valamint az állami tulajdonú vállalatok ne álljanak át 100%-ban hibrid elektromos hajtású modellekre. A ma Magyarországon forgalomban lévő, 21 gyártó által kínált 89 részben vagy teljesen elektromos hajtású autó bőséges választási lehetőséget és korrekt versenyfeltételeket kínál bármilyen környezettudatos beszerzéshez.” – mutat rá Varga Zsombor

„Az mindenesetre bíztató, hogy míg tavaly a flottapiac teljes éves akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos beszerzése 2913 darabot tett ki, idén ez már február végével elérte az 599 darabot, ami, hasonló dinamikát feltételezve az év hátralévő részében a teljes évre vetítve elérheti a 3600 darabot csupán a versenyszféra beszerzései révén. Amennyiben ehhez hozzájárulnának a közszféra környezettudatos beszerzése, nagy lépést tehetnénk előre a hazai autópiac zöldülése tekintetében.” – teszi hozzá a szakember.

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Fej fej mellett a Yaris, az Auris és a C-HR
Next Post: A Ford csak 2023 után kezdhet elektromos autók gyártásába Németországban

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • SHAZAM!
  • Lassuljunk bele a tavaszba!
  • Országos rendezvénysorozattal ünnepel a harmincéves magyar IQ-klub
  • A magyarok 26 százaléka rossznak ítéli meg a saját mentális egészségét
  • GBD-H2000 – Polar™ algoritmusok, könnyebb súly és még sok más
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • Van képünk hozzá (23.03.20.) – Can-Am Outlander
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Az érdeklődők virtuális Explorer tesztvezetésen is részt vehetnek
  • Online IQ-próbatesztet is kitölthetnek a szellemi kalandra vágyók
  • Jeep Wrangler IIHS törésteszt
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Speciális célú élelmiszer- és tápszerösszetevőket fejleszt támogatással a Sole-Mizo vezette konzorcium
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Röviden a Nissan Townstarról
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató
  • A Jet Power Hungary az AMTS-en emlékezik Ken Blockra, a Can-Am márkanagykövetére Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT