„A versenypályától az útig” több mint szlogen

Marc Roca, az ABT DTM mérnöke

Marc Roca (38) az ABT Sportsline DTM projektmenedzsere és Kelvin van der Linde ABT Audi R8 LMS GT3 evo II versenymérnöke. Az év első DTM-versenyhétvégéje előtt Németországban, a Lausitzringen (mindkét futam 13 órától CEST élőben a ProSiebenen szombaton és vasárnap) a katalán elárulja, hogyan került Allgäu régióba, pilótájának erősségeit és gyengeségeit, a versenyzés és a járműfinomítás közötti szoros kapcsolat az ABT Sportsline-nál.

A DTM rekord rajtrácsot ért el ebben a szezonban. Milyen lenyűgöző volt látni, hogy 29 autó ment be az első kanyarba Portimãóban?
Nagyon lenyűgöző volt, különösen az összes autó hangjával! Csak abban reménykedsz, hogy az első kanyar után az autód egy darabban van…

Hogyan látja egy versenymérnök a DTM-verseny kezdetét? Csak a sofőrjét nézi?
Pontosan. Körülbelül öt képernyő van a gödrök sarkában, ahol dolgozunk. A szemed állandóan a különböző képek között jár. Hol az autód? Mik a hiányosságok? Kapunk néhány pozíciót? Ez nagyon fontos az első körben.

Mi az elsődleges munkád a verseny alatt?
Igyekszünk segíteni a sofőrnek, aki egyedül van az autóban. Megpróbál pozíciót szerezni, vagy csak fenntartani a lemaradását? Milyen a sofőrünk tempója a többiekhez képest? Mit érhetünk el stratégiailag? És tájékoztatjuk őt az olyan dolgokról, mint a pályakorlátok, ha valakit büntettek, vagy már kiszállt a boxba. Mindezek a tudások önbizalmat adnak a sofőrnek, és ez nagyon fontos.

A DTM szabályai egy kicsit megváltoztak az előző szezonhoz képest. Hogyan értékeled a változásokat az első versenyhétvége után?
Szerintem világosabbak a szabályok, így kevesebb az értelmezési lehetőség. Ez mindkét félnek, a szervezetnek és a csapatoknak is segít. Jó munkát végeztek, látható, hogy tisztességes versenyeket akarnak. A leggyorsabb autónak kell nyernie.

Azt mondtad, a leggyorsabb autó nyerjen. Az ABT Sportsline-nak három nagyon versenyképes versenyzője van. Hogyan dolgozol együtt a többi mérnökkel és a másik két sofőrrel? A végén mindegyikük nyerni akar…
Lehet, hogy közhelynek hangzik, de mindhárman igazán profik. Minden ötletünket megosztjuk a maximális teljesítmény érdekében. Ha a pilóta versenyez a saját csapatán belül, akkor láthatja az autóban rejlő lehetőségeket, és fejlesztheti magát. Jelenleg nagyon jól megy. És láthatja, hogy vannak olyan emberek, akik valóban elkötelezettek, és nem játszanak.

Az előző szezon óta együtt dolgozol Kelvin van der Linde-del. Hogyan jellemezné őt. Mik a legnagyobb erősségei?
Nagyon gyors, és megvan a képessége ahhoz, hogy a maximumot hozza ki az autójából. Jó érzése van és jó visszajelzést ad. És láthatja, hogy valóban az Audi R8 LMS szakembere, amit már sok éve vezet.

Vannak gyenge pontok?
Kelvin nagyon érzelmes, de nem mondanám, hogy ez egy hét pont. Barcelonából származom, és pontosan ugyanígy. Igyekszünk kihasználni ezt, és ezzel az elkötelezettséggel kihozni a plusz teljesítményt. De nyilvánvaló, hogy ez egy kicsit megnehezíti a dolgokat, ha vereség van.

Tavaly az ABT Sportsline-nál előléptették adatmérnökből versenymérnökké. Mekkora volt a lépés? Miben más az új szereped?
Nagy lépés volt, sőt két lépés egyszerre. Az 1. osztályban egy autó teljesítményére vigyáztam. Mióta a DTM GT3-ra változott, kevesebb támogatást kapunk az Auditól. Mi magunk is többet tudunk fejleszteni, de nyilván több feladatunk és fedeznivalónk is van. Nem csak az autóról van szó, hanem az elektronikáról és az eszközökről is, hogy a lehető legjobban készüljünk fel a versenyekre. Nagy kihívás volt, de korábban más csapatokkal is csináltam. Ez segített az új szerepkörben dolgozni, és nagyon élvezem.

Említette az 1-es osztályú autókról a GT autókra való átállást. Mit tehetsz, hogy ezek a GT3-as autók gyorsabbak legyenek?
Ez egy jó kérdés. Ha egyértelmű válasza van, dolgozhat nálunk, és lehet a főmérnök… Minden a részleteken múlik. Meg kell próbálni minden egyes korszakban teljesíteni, kényelembe helyezni a pilótát, és kihozni a maximumot, a gumikat a legjobban működni, és meg kell érteni, hogyan kell beállítani az autót az adott pályára. Tényleg mindent maximalizálni kell.

Kelvint meglepte a tavalyi sok DTM-találkozó. Mi történik ezeken a találkozókon? Mennyire fontosak?
Ahogy mondtam: mindent a maximális teljesítményre akarsz hozni. Nem akarunk lemaradni egyetlen megjegyzésről, egyetlen visszajelzésről sem. Minden munkamenet olyan számunkra, mint egy teszt. Mindent megkérdezünk tőlük a tiszta teljesítménnyel kapcsolatban, de még az ergonómiát is. Kényelmesek az autóban? Mindent láthatnak? Van valami, ami elvonhatja a figyelmüket? Az összes alkatrészt össze kell raknia, hogy gyors legyen. Ez az oka annak, hogy olyan sokat elemezzünk és találkozunk.

Katalán vagy. Hogyan sikerült egy bajor csapattal végez a DTM-ben?
A motorsportnak nincsenek határai. Barcelonai csapatokkal kezdtem. Amikor Ferrarit használtunk, sok olaszországi emberrel találkoztam. Abban a szakaszban még fiatal voltam, és rengeteg lehetőséget láttam Olaszországban. A Maseratinak és a Ferrarinak dolgoztam. Amikor megláttam az ABT állásajánlatát a DTM-hez, nem veszítettem az időt, hogy megragadjam a lehetőséget, és az 1. osztályban dolgozzak egy ilyen nagyszerű csapattal.

Az ABT Sportsline Németország egyik legszebb régiójában található. Mit csinálsz a szabadidődben, ha van?
Igen van. A motorsport ciklusokban működik. A versenyhetekben teljes mértékben koncentrálsz. De ha van szabadidő, az Allgäu egy igazán kellemes vidék az élet élvezetéhez. Közel vagyunk a tavakhoz és a hegyekhez. Van egy mountain bike-om. És a feleségemmel is együtt megyünk kirándulni. Kempten egy kis város, de szép éttermek és kirándulóhelyek vannak. Ha egy kicsit többre vágyunk, elmegyünk Münchenbe, ami szintén nagyon szép város.

A DTM csapat csak egy része az ABT Sportsline-nak. Hogyan értékeli általában a céget?
Megnézheti az örökséget. Ez egy nagy cég, ahol a tuning és a motorsport nagyon jól működik együtt. Annak ellenére, hogy két külön épületben vagyunk, közel vannak egymáshoz. Tuning oldalról járunk az emberekhez, ők pedig hozzánk jönnek technológiát fejleszteni, vagy akár a műhelyünkben tesztelni az autóikat. „A versenypályától az útig” nem csak egy szlogen. Az ABT Sportsline egy teljes körű autóipari vállalat.

A DTM a Lausitzringen versenyez a következő hétvégén, ezt a versenyt Kelvin majdnem megnyerte tavaly. Mi a kulcs a sikerhez Lausitzban?
Ez egy meglehetősen bonyolult pálya, mert a göröngyösség szintje magasabb, mint a többi pályán. Az 1. szektor a nagy sebességről és a tiszta aerobról szól. A második és harmadik szektorban közepes és alacsony sebességű kanyarok vannak. Kihívás jó kompromisszumot találni, de az ABT sok tapasztalattal rendelkezik a Lausitzringen, és sok versenyt nyert ott.

Idézetek a DTM-versenyek előtt a Lausitzringen

Thomas Biermaier (csapatfőnök): „A portimãói vegyes kezdés után magabiztosan megyünk a Lausitzringre. Tavaly nagyon gyorsak voltunk ott. Keményen dolgoztunk a szezon kezdete után, hogy megértsük, miért nem voltunk az élen Portimãóban. Úgy gondoljuk, hogy tudjuk az okot, és szeretnénk Lausitzban a győzelemért küzdeni – és ismét jó pontokat szerezni a bajnokságért. Mivel ez az első verseny Németországban, ez olyan, mint a szezon második rajtja a reményeink szerint nagy tömeg előtt. Már tavaly az ovális első kanyarodása is olyan látvány volt, amit érdemes volt megnézni.”

Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #3): „Várom a Lausitzringet, bár nem ez a kedvenc pályám. De a múltban mindig voltak jó versenyeim ott. Tavaly csak most maradtam le a győzelemről, amikor az élen haladva rövid időre leállt a motor. Emiatt van még egy pontozásunk, amelyet győzelemmel szeretnénk pótolni. Portimão után elvégeztük a házi feladatunkat, és mindent megteszünk, hogy a legjobb Audi legyünk.”

Ricardo Feller (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #7): „A pozitív DTM-es debütálásom után még jobban várom a következő DTM-hétvégét. Jó alapot fektettünk le Portimãóban, amelyre építkezhetünk, és folytathatjuk a továbbjutásunkat a versenyhétvégéről versenyhétvégéről. Jó emlékeim vannak a tavalyi Lausitzringről a GT Mastersben. A pályavariáció a meredek első kanyarral új számomra, de a nagy sebességű kanyarokat meganak tartom. Szóval alig várom, hogy pénteken először kiszállhassak a bokszból.”

René Rast (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #33): „Már nyertem versenyeket a Lausitzringen a DTM-ben, de most először vezetek az első kanyar gyors változatán. Természetesen már megnéztem, és a többi sofőrtől is hallottam róla. De most nagyon kíváncsi vagyok, milyen érzés az autóban szinte teljes gázzal áthajtani. Remélem, hogy legalább az első pontjainkat megszerezhetjük a Lausitzringen. Fontos lenne, hogy többé ne menjek haza pont nélkül.”

Tudtad, hogy …

… Roger Köhler, az ABT csapatmenedzsere a múlt hétvégén Berlinben a Formula E eseményen volt, hogy logisztikai előkészületeket tegyen az ABT Sportsline visszatérésére az elektromos versenysorozatban, és onnan egyenesen a Lausitzringre vezetett?

… Az ABT partnere, a SÜDPACK, Johannes Remmele tulajdonossal és Erik Bouts ügyvezető igazgatóval az ABT Sportsline vendége volt a DTM portimãói szezonnyitóján, míg a Schaeffler igazgatótanácsának tagja, Matthias Zink várhatóan a Lausitzringen lesz?

… Kelvin van der Linde és Ricardo Feller csak kedden tért vissza az ausztráliai Bathurstben rendezett 12 órás versenyről, és nyolc órás időkülönbséggel kellett megbirkóznia?

… mindhárom ABT pilóta többé-kevésbé közvetlenül utazik majd a Lausitzringről a nürburgringi 24 órás versenyre, ahol az Audi Sport ügyfélversenyéért és a Scherer Sportért versenyeznek?

… René Rast megnyerte az LMP2 osztályt a World Endurance Championshi-n

p (WEC) a Spa-ban a hétvégén Portimão után?

… az egyik csapattársa volt az ABT DTM korábbi pilótája, Robin Frijns?

… Robin Frijns a Frijns Unlimited nevű cégével immár az ABT Sportsline értékes üzleti partnere is?

… Ricardo Feller egy Audi RS e-tron GT-t vezetett Scherer ABT-partnernek az első e-versenytaxi premierjén a Nürburgring-Nordschleifén?

… Jürgen Tap lett az ABT DTM Photo Challenge első nyertese Portimãóban, és nyert egy kerékápoló készletet az ABT partnertől, a SONAX-tól?

… először egyetlen pontot sem osztottak ki a média képviselőinek népszerű ABT DTM előrejelző játékban a portimãói szezonnyitón, mert egyetlen jóslat sem volt helyes?