A versenytárs félelme a legnagyobb elismerés

Hogyan próbáljuk meggyőzni az ügyfelet arról, hogy mi gyártjuk az egyik legversenyképesebb modellt? Engedjük meg neki, hogy nálunk próbálja ki a kategória legnépszerűbb típusát, amit történetesen a Toyota gyárt. Egyedi és különleges ötlet, azonban veszélyes is, mivel a stratégia könnyen visszafelé sülhet el.

A legutóbbi piaci elemzések szerint a Toyota RAV4 a világ második legnagyobb számban értékesített személyautója (a Toyota Corolla mögött), és magasan a legkeresettebb szabadidőjármű a világon.

A világ tíz legnagyobb számban eladott szabadidőjárműve (2020. első félév)

1. Toyota RAV4426 015
2. Honda CR-V284 145
3. VW Tiguan250 043
4. Hyundai Tucson190 999
5. Kia Sportage173 654
6. Mercedes-Benz GLC162 638
7. Mazda CX-5160 023
8. Nissan Qashqai158 649
9. Chevrolet Equinox150 006
10. Toyota Highlander130 973

Forrás: https://www.focus2move.com/world-best-selling-suv/

Mint látható a verseny meglehetősen éles a szabadidőjárművek szegmensében, két kivétellel: a Top 3 messze elhúzott a mezőnytől, az első helyen álló Toyota RAV4 előnye pedig gyakorlatilag behozhatatlan.
Elméletben persze minden elképzelhető (más kérdés, hogy a RAV4 nem árengedményekkel, hanem folyamatos és érdemi fejlesztésekkel – legutóbb például egy vadonatúj plug-in hibrid hajtáslánc bevezetésével – őrzi előnyét), ezért úgy helyes, ha a magukra valamit is adó versenytársak a legjobbakhoz mérik magukat egy-egy új modell színre lépésekor.

Így tett a Nissan is, amikor Észak-Amerikában piacra dobta a Rogue (nálunk X-Trail) kompakt szabadidőjármű új generációját, melyből 2020 első kilenc hónapjában valamivel több mint fele annyi talált gazdára a kontinensen, mint a Toyota RAV4-esből .

A gyártó oly mértékben bízik az új konstrukció sikerében, hogy az autóiparban mindeddig példátlanul merész lépésre szánta el magát. Több száz márkakereskedőjéhez Toyota RAV4-eseket szállíttatott ki, hogy az ügyfelek közvetlenül összehasonlíthassák a piacvezetőt annak kihívójával.

Az észak-amerikai szaksajtó elismerően beszél a szokatlan kezdeményezésről, ugyanakkor arra is rávilágítanak, hogy tapasztalatuk szerint a Nissan kereskedésekben mérceként állított Toyota RAV4 modellek nem ugyanolyan felszereltségű bérautók, így helyzeti hátrányból indulnak a Nissannal szemben.

Figyelembe véve azonban, hogy a RAV4 rövidebb (így fordulékonyabb), mégis tágasabb (számottevően nagyobb hátsó fejtér, válltér és lábtér); hogy a Rogue csekélyebb motorteljesítményéhez a hibrid opció hiánya is társul; valamint, hogy a 2021-es modellévre árelőnyéből is veszített a Nissan, talán mégis így a legigazságosabb az összehasonlítás.

A szokatlan kezdeményezés végeredménye egyelőre igencsak kétséges, hiszen a beszámolók szerint az érdeklődők nagyjából fele a Nissan új modelljének kipróbálása után inkább átlátogatott egy közeli Toyota márkakereskedésbe.

További figyelemreméltó tény, hogy a témát elsőként felkapó Car and Driver magazin, megszavaztatta olvasóival, hogy melyik modellt választanák inkább, és legfrissebb állás szerint 79 százalék a RAV4-est választaná, míg 21 a Rogue-ot.

Fotók: Toyota, www.caranddriver.com