A Volkswagen-csoport fokozza terjeszkedését a globálisan növekvő piacokon az erős első negyedéves eredmények után

A Volkswagen-csoport a kedvezőtlen nemzetközi körülmények ellenére is komoly pénzügyi eredményeket ért el az első negyedévben. Ennek fő mozgatórugói a tökéletesített értékesítési összetétel, a jobb árképzés, a folyamatos költségfegyelem és a csoport globális felépítése által biztosított rugalmasság voltak. Ezáltal a Volkswagen a félvezetők és kábelelosztók világméretű hiányának hatását úgy mérsékelte, hogy átcsoportosította erőforrásait fő piacai között Európában, Kínában és Amerikában.

Mindez 62,7 milliárd eurós árbevételt (+ 0,6 százalék) és stabil, 8,5 milliárd eurós különleges tételek nélküli működési eredményt generált, beleértve a főként fedezeti tevékenységekből származó pozitív hatásokat is. A mintegy 5 milliárd eurós működési eredmény még ezen hatások levonása után is jelentősen meghaladja az előző évit, ami hangsúlyozza az iparág megbízhatóságát. A számadatok és az év második felében várhatóan javuló félvezető-ellátás fényében a csoport fenntartja a 2022-re vonatkozó kilátásait. Ugyanakkor még nem lehet egyértelműen felmérni különösen az orosz-ukrán konfliktus legújabb fejleményeinek vagy a Covid-19 világjárványnak a Volkswagen-csoport tevékenységére, a világgazdaságra és az iparág növekedésére gyakorolt konkrét hatásait a 2022-es pénzügyi évben.

“Csoportunk az első negyedévben ismét nagyfokú ellenálló-képességről tett tanúbizonyságot, annak ellenére, hogy a világ a szörnyű ukrajnai háború és az ellátási láncokra is hatással lévő, jelenleg is tartó világjárvány miatt példátlan kihívásokkal néz szembe” – mondta Herbert Diess vezérigazgató. “Igazi globális vállalatként kiterjedt termelési kapacitással rendelkezünk a világ minden jelentős növekedési és értékesítési piacán. A Volkswagen globális felépítése hozzájárul ahhoz, hogy sokat enyhítsünk a jelenleg is érzékelhető kedvezőtlen hatások közül. “A Volkswagen az egyre polarizáltabb világban is szilárdan elkötelezett globális jelenlétének bővítése mellett, tovább ösztönözve átalakulását egy fenntartható és teljes mértékben digitális mobilitási szolgáltatóvá.”

A Volkswagen-csoport tovább erősíti terjeszkedését a globálisan növekvő piacokon. Nagy hangsúlyt kap az észak-amerikai régió, különösen az Egyesült Államok, ahol ambiciózus növekedési tervet valósítanak meg a 2030-ra kitűzött 10 százalékos piaci részesedés elérése érdekében. Ennek a stratégiának a központi elemei az tisztán elektromos járművek (BEV) lesznek, így a csoport BEV-portfóliója az évtized végére több mint 25 modellre bővül. A csoport továbbá célul tűzte ki, hogy kifejezetten az Egyesült Államokban folytassák az akkumulátorcella-gyártást. A Volkswagen nemrégiben jelentette be, hogy 7,1 milliárd dollár összegű kötelezettségvállalást tett a BEV termékkínálat, a kutatás-fejlesztés és a gyártás fellendítésére Észak-Amerikában.

A Volkswagen nagy ütemben folytatja a digitalizáció és az elektrifikáció felgyorsítását legnagyobb egységes piacán, Kínában. A Volkswagen Anhuj lesz az új e-mobilitási központ, a MEB-alapú modellek gyártása 2023-ban kezdődik. Jövőre egy akkumulátorrendszer-gyár is megkezdi működését. A csoport ezért egyenként 1-1 milliárd euró értékű beruházást irányzott elő Anhuj és Gotion számára. Annak érdekében, hogy a csoport szoftvercsomagjának felhasználói élményét jobban a kínai ügyfelek igényeihez tudja igazítani, a CARIAD egyből 600 alkalmazottal kezdte meg működését Pekingben, és országos K+F-hálózatot kíván kiépíteni, amelynek központjai kezdetben Peking, Sanghaj, Csengtu és Hofej lesznek. Kínában a helyi tehetségek kamatoztatása kulcsfontosságú a vállalat K+F kompetenciájának fejlesztéséhez.

Folyamatos nagyfokú elkötelezettség a K+F mellett

Az autóipari divízióban a K+F-kiadások 10,0 százalékkal 4,4 milliárd euróra nőttek a jövőbeli teljesen elektromos modellekkel és technológiákkal kapcsolatos jelentős fejlesztési tevékenységeknek köszönhetően. A K+F aránya 8,5 százalékot tett ki (2021 első negyedévében 7,7 százalékot). Ugyanakkor a csoport 11,5 százalékkal, 1,7 milliárd euróra csökkentette beruházási kiadásait. Ezzel a capex mutató 3,3 százalékra csökkent az előző negyedévi 3,7 százalékhoz képest.

“Első negyedéves eredményeink jól mutatják üzleti tevékenységünk szilárdságát a kihívásokkal teli környezetben. Csapatainknak sikerült a lehető leghatékonyabban enyhíteniük az ellátási láncok működésében bekövetkezett zavarokat. A magasabb felszereltségű járművek felé tendáló erős termékkínálat, valamint a folyamatos költségfegyelem hozzájárult az első negyedév jelentős eredményeihez. Ráadásul a nyersanyagokat érintő kockázatkezelésünkből is profitáltunk” – mondta Arno Antlitz, a Volkswagen-csoport pénzügyi igazgatója.

“Az első negyedéves eredményeink és a stabil nettó likviditási pozíciónk azt bizonyítják, hogy képesek és hajlandóak vagyunk folyamatosan befektetni átalakulásunkba és a vállalat jövőjébe, még nehéz időkben is.”

Az autóipari divízió nettó cash flow-ja mintegy 1,5 milliárd eurót tesz ki, ami a szezonális készletfelhalmozódást és a negyedév végi alacsonyabb termelési szintet tükrözi.

Ez 0,5 milliárd eurót tartalmaz M&A tevékenységekre és 0,2 milliárd euró készpénzt a dízel üzemanyaggal kapcsolatos témakörökre. Az autóipari divízió nettó likviditása mintegy 31 milliárd eurót tesz ki, amelyet a tiszta nettó cash flow eredményez és amely magában foglalja az 1,1 milliárd euró értékű hibrid kötvény 2022 márciusi visszafizetését és az ugyanebben a hónapban kibocsátott új, 2,25 milliárd euró értékű hibrid kötvényt.

Előrelépés a fenntartható mobilitási szolgáltatóvá való átalakulás útján

A Volkswagen folytatja az átalakulást egy fenntartható mobilitási szolgáltatóvá válás irányába. A csoport által elfogadott új felépítés kulcsfontosságú lesz, mivel a Volkswagen klasszikus eredeti gyártóból (OEM) vertikálisan integrált mobilitási vállalattá alakul.

A Volkswagen márkái önállóbbá válnak, a csoport pedig az átfogó stratégiára és a szinergiákra összpontosít. A Volkswagen technológiai platformjai is nagyobb önállóságot kapnak a csoporton belüli szinergiák maximalizálása érdekében, ezt a csoport pénzügyi irányítási modellje is tükrözi. 2022 első negyedévétől a csoport a Volume, Premium és Sport márkacsoportokról tesz jelentést. Ezenkívül az egységes szoftvercsomagért felelős CARIAD külön egységként látható, akárcsak a TRATON, amelyről a Scania & MAN és a Navistar külön feltüntetése nélkül számolnak be.

Ambiciózusabb kibocsátáscsökkentési célkitűzések

A nyílt és átlátható globális piacok képezik a sikeres vállalatok alapját, ugyanakkor az ambiciózus fenntarthatósági célok közös eléréséhez is nélkülözhetetlenek. A Volkswagen-csoport tovább erősíti ezen a területen tett erőfeszítéseit, és a 2018-as vállaláshoz képest saját gyártóüzemeiben 30%-ról 50%-ra emelte a 2030-ig elérendő kibocsátáscsökkentési célokat. A Science Based Targets kezdeményezés (SBTi) a közelmúltban megerősítette, hogy a csoport megnövelt klímavédelemmel kapcsolatos termelési célkitűzései már összhangban vannak a 1,5 °C-os céllal.

Márkacsoportok eredményei

A Volume márkacsoport volt a leginkább kitéve az orosz-ukrán háború jelenlegi kedvezőtlen hatásainak, a folyamatos Covid-járványnak és a félvezetőhiánynak. Mindezek ellenére a csoport meglehetősen kedvezően indította az évet. A Volume csoport valamennyi márkája esetében annak ellenére nőttek az átlagos eladási árak, hogy a darabszám szerinti eladások részben kétszámjegyű százalékos csökkenést mutattak.

A VW márka, a Seat és a Haszonjárművek esetében nőtt az árrés. Egyedül a Skoda esetében volt tapasztalható visszaesés az oroszországi üzletág konszolidációja miatt. A Volume márkacsoport 24,4 milliárd euró (27,4 milliárd euró) árbevételt és 0,9 milliárd euró (1,4 milliárd euró) működési eredményt ért el speciális tételek nélkül.

A Premium márkacsoport (a Bentley-t is beleértve) 14,4 milliárd eurós árbevételével az előző év azonos időszakának megfelelően alakult. A speciális tételek nélküli működési eredmény a mennyiségi visszaesés ellenére több mint kétszeresére, azaz 3,5 milliárd euróra (1,5 milliárd euró) nőtt. Ez főként a jól felszerelt prémium járművek iránti továbbra is magas keresletnek, az árufedezeti ügyletek valósértéken történő értékelés pozitív hatásának és az alacsonyabb fix költségeknek volt köszönhető.

A Sport & Luxury márkacsoport erős keresletet tapasztalt a 911, Panamera és Cayenne modellek iránt. Az árbevétel 7,3 milliárd euróra nőtt (7,0 milliárd euró). Különösen a magasabb bevételi hozzájárulások vezettek a működési eredmény 1,4 milliárd eurós (1,2 milliárd euró) növekedéséhez. A működési árrés 18,6 százalékot tett ki.

A TRATON 8,4 milliárd eurós árbevétele 2022 első negyedévében 29,7 százalékkal magasabb volt, mint az előző negyedévben, amely nem tartalmazta a Navistar tevékenységét. A működési eredmény több mint háromszorosa volt az előző évinek, amelyet befolyásoltak az európai MAN Nutzfahrzeuge-nál végrehajtott átszervezési intézkedések. Az összetétel és az árfolyam-hatások szintén pozitívan befolyásolták az eredményt.

A CARIAD 110 (75) millió euróra növelte nettó árbevételét idén a január és március közötti időszakban. Az üzemi veszteség a szoftvercsomagunkba történő magasabb előzetes beruházások hatására nőtt.