• Egyéb

A Volkswagen folytatja modell- és innovációs offenzíváját

Sikeres 2017-es üzleti évre tekint vissza a Volkswagen márka: összesen 6,23 millió járművet értékesített, forgalmát 80 milliárd euróra növelte. A különleges hatások előtti üzemi eredmény öt év után első ízben ismét nőtt, a 3,3 milliárd euró a legmagasabb eredmény 2012 óta. Az árbevétel-arányos nyereség (a különleges hatásokat nem számítva) az előző évi 1,8 százalékról 4,1 százalékra nőtt. Ezzel a Volkswagen márka a 2017-re kitűzött célokat mind túlteljesítette.

„Megmutatta a Volkswagen és a munkatársak erejét a 2017-es esztendő. Sikeresen megfordítottuk a trendeket, és minden területen egyértelműen versenyképesebbé váltunk. A TRANSFORM 2025+ stratégiánk megvalósítása jól halad, és érezhető eredményeket hoz. A munkavállalók és a vállalat között kötött Zukunftspakt megállapodástól a szabadidő-autók offenzíváján át egészen a regionális stratégiákig minden kezdeményezés hozzájárult a Volkswagen kedvező irányú fejlődéséhez. Ezt a lendületet kihasználjuk majd, és stratégiánk megvalósításának tempóját 2018 során is fokozzuk” – mondja Dr. Herbert Diess, a Volkswagen Személyautók márka igazgatótanácsának elnöke.

Az összes jelentős pénzügyi mutató javult

Az elmúlt évben összesen 6,23 millió járművet adott át ügyfeleinek a márka – ez 4,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Golf, a Tiguan és a Polo jóvoltából a márka három típussal képviselteti magát a világ tíz legnagyobb példányszámban eladott személyautói között. A legnagyobb növekedést a Volkswagen a szabadidő-autók piacán érte el: A Tiguan az előző évhez képest összesen 200 ezerrel több példányban talált gazdára, így összesen 720 ezer kelt el tavaly. Az USA piacán elérhető Atlas, és a kínai piacon kínált testvére, a Teramont, már néhány hónappal a piaci bevezetést követően túlteljesítették a várakozásokat. A 2017 ősze óta elérhető T-Roc iránt is nagy a kereslet. Így mára minden hetedik eladott Volkswagen egy szabadidő-autó, és ez az arány 2020-ra 40 százalékra emelkedik majd.

A márka termékei iránti erős kereslet jóval nagyobb forgalmat eredményezett. Körülbelül nyolc százalékkal emelkedett az előző évi – a strukturális változtatásokkal összhangban módosított – értékről, így elérte a 80 milliárd eurót.

Pozitívan alakult a márka nyeresége is: A különleges hatások előtti üzemi eredmény (EBIT) nagyjából 77 százalékkal, 3,3 milliárd euróra nőtt. Hasonlóképpen jelentős arányban, 4,1 százalékra nőtt a működés árbevétel-arányos nyeresége is. E tekintetben a márka eredetileg 2,5-3 százalékos célt tűzött ki a 2017-es évre, majd évközben az előrejelzést kicsivel e fölé emelte. A dízeltéma különleges hatásai a 2017-es évben a működési eredményt 2,8 milliárd euróval terhelték (2016: 5,2 milliárd euró).

 

A szabadidő-autók offenzívája és a Zukunftspakt a működési eredmény legfontosabb növelői

Az eredmények pozitív alakulása mögött a legfőbb okok a nagyobb darabszám, valamint a jobb termék kínálat voltak. Ezenkívül a gyártási költségeket is sikerült csökkenteni. Itt különösen a Moduláris Keresztmotoros Platformra (Modularen Querbaukasten, MQB) való összpontosítás fizetődött ki. A 2017-es évben a kiszállított járművek 40 százaléka alapult az MQB padlólemezen, ez nagyjából a duplája a 2015-ös aránynak. A következő években ez a pozitív fejlődés tovább gyorsul majd. Az állandó költségek a már megkezdett termékoffenzíva ellenére összességében csupán kis mértékben emelkedtek.

Az üzemi tanács és a vállalat megállapodása, a Zukunftspakt jelentős mértékben hozzájárult a fokozott versenyképességhez. A kidolgozott intézkedések 2020-tól évente 3,7 milliárd euró mértékű pozitív hatással bírnak majd az eredményre, ebből csupán Németországban 3,0 milliárd eurót realizálnak majd. Az elmúlt évben már megkötötték mind a 9200 szükséges nyugdíjkorhatár előtti részmunkaidős szerződést, amelyek fokozatosan 2020-ig lépnek majd életbe. A németországi telephelyek termelékenységét is sikerült fokozni. A Wolfsburg (Tiguan és Touran), Emden, Salzgitter és Kassel üzemek összességében az átlagnál nagyobb mértékben erősödtek e tekintetben.

 

Régiók: a trendfordító tervek hatása

Az elmúlt üzleti évben a régiók is fontos sikertényezőt jelentettek. Így a Volkswagen mindegyik nagy régióban növelte a piaci részesedését, piaci helyzetét a kifejezetten az adott régióra fejlesztett típusokkal erősítette meg. Az Amerikai Egyesült Államokban a Volkswagen márka 2013 óta először növelte kiszállításait (+5,2 százalék), miközben a teljes piac zsugorodott. Oroszországban (+20,4 százalék) és Brazíliában (+19,7 százalék) a márka két számjegyű növekedést realizált. Kínában a Volkswagen márka a kiszállításait 5,9 százalékkal fokozta, így a világon első márkaként szállított ki egyetlen piacra 3 milliónál több járművet.

Herbert Diess: „Az irány helyes. A jobb eredménnyel a  márka  jelentős  mértékben hozzájárul a teljes konszern sikeréhez. Ám most még mindössze a kezdeteknél állunk. A fő tevékenységünk további fejlesztéseivel megerősítjük az alapokat, hogy a Volkswagen márkát 2025-ig az elektromobilitás terén a világon vezetővé tegyük.”

 

Elektromos offenzíva: új e-mobilitási igazgatósági részleg

Az elektromos offenzívája kezdetének előkészületeit 2018-ban tovább erősíti a Volkswagen. Az újonnan alapított e-mobilitási igazgatósági részleggel, Thomas Ulbrich vezetése alatt, a márka összefogja az összes villamosítási törekvését, és egyúttal ezt a központi jövőtémát igazgatótanácsi szinten kezeli.

A Volkswagen márka 2020-tól tervezi a Moduláris E-hajtáslánc Platform (Modularen E-Antriebs-Baukasten, MEB) padlólemezre épülő tisztán elektromos meghajtású új generációs járművek bevezetését. Az ehhez kapcsolódó előkészületek a tervek szerint haladnak. Így a márka a Zwickau városában található üzemet nagyságrendileg egymilliárd euró beruházással az e-mobilitás európai kompetenciaközpontjává építi ki, és az összes MEB járművet itt építi majd az európai piacra. A jövőben naponta 1500 villanymotoros, az MEB padlólemezen alapuló személyautó készül itt. További vezető gyárak kialakítását tervez még a márka Kínában és Észak-Amerikában. Az elektromos autók új nemzedékének gyártása így a három nagy régióban szinte egyszerre futtatható fel.

Az I.D.-család első képviselőjeként 2020-ban kerül majd piacra a Volkswagen I.D. típus. Ezt rövid időközökkel követi majd többek között egy villanymotoros szabadidő-autó – az I.D. CROZZ – és az I.D. BUZZ – a jövőbeli Bulli. Az I.D. VIZZION koncepcióval a Volkswagen csupán néhány nappal ezelőtt nyújtott betekintést az I.D.-család várható zászlóshajójába. A tanulmányautó egyértelművé teszi az MEB kínálta hatalmas lehetőségeket. Ráadásul a járművek köré a Volkswagen egy átfogó ökoszisztémát is kiépít, amely a töltőoszloptól a „zöld” áramon keresztül egészen a digitális szolgáltatásokig terjed. Így az elektromos autókra való átállás a lehető legegyszerűbbé és legvonzóbbá válik.

„Az e-Golf iránti jelentős kereslet mutatja, hogy a villanyautók egyre nagyobb mértékben terjednek. Amikor a műszaki tartalom és az ár megfelelő, akkor az ügyfelek szívesen átülnek. Az I.D.-családdal a villamosítás élére állunk majd” – tette hozzá Diess.

Tervek 2018-ra: tovább nőnek a kiszállítások, a bevétel és a nyereség

Jól indította a 2018-as üzleti évet a Volkswagen Személyautók. Január és február hónapok során a márka világszerte több mint 940 ezer személyautót szállított ki, ezzel 6,5 százalékkal múlta felül az előző év azonos időszakát. Különösen a hazai piacon, Németországban mutat egyértelműen felfelé a trend: 13,3 százalékkal nőttek az eladások.

Az év további részében a Volkswagen márka folytatja a növekedő tendenciát, és tovább növeli majd a kiszállításokat, a bevételt, valamint a nyereséget. A szabadidő-autós offenzíva többek között a Touareg új generációjával ér el új csúcspontot. A Volkswagen a 2018-as év végén a T-Cross jóvoltából egy teljesen új szegmensbe lép be. Ezenkívül az idei évre négy új, kifejezetten a kínai piacra szánt szabadidő-autó bevezetését tervezi a márka.

A márka a folyó üzleti évben tovább dolgozik majd a nyereségességén. A Zukunftspakt megegyezésben foglalt intézkedések a németországi telephelyek termelékenységét további 7,5 százalékkal növelik majd. A régiókban is további pozitív fejlődéssel számol a Volkswagen, különösen Észak-Amerikában, Brazíliában és Oroszországban.

Azonban a fokozott versenyképességet ebben és a következő években még érezhetően nagyobb terhelések ellensúlyozzák – többek között az új WLTP fogyasztásmérési szabványra való átállás, a teljes flotta szén-dioxid-kibocsátása kapcsán kitűzött célok elérése, valamint az elektromos offenzíva felfuttatása kapcsán. Ám ezen visszatartó hatások ellenére a Volkswagen márka célként tűzte ki, hogy az árbevétel-arányos nyereséget ezen a szinten tartja, illetve lehetőség szerint tovább növeli. A 2018-as üzleti évre ezért a működés árbevétel-arányos nyeresége szempontjából 4,0-5,0 százalékos célt határozott meg. Az értékesítéshez kapcsolódó bevételek tekintetében 10 százalékos növekedés a terv idénre. A fent leírt nehezítő körülmények ellenére a márka megerősíti, hogy 2020-ra továbbra is a közelmúltban 4,0-5,0 százalékra megemelt árbevétel-arányos nyereség a cél.

„A TRANSFORM 2025+ stratégiával elindultunk a Volkswagen jövőjének biztossá tétele útján. Az erős kezdés után most tovább folytatjuk ezt a tempót. Villamosítási stratégiánk teljes mértékben a tervek szerint halad. Ha tartjuk az eddigi ütemet, akkor a 2018-as év is jó év lesz a Volkswagen számára, és sikerül a márka hosszú távú átalakítása” – folytatta Herbert Diess.