Ami van, szabad önkifejezés

SZABAD ÖNKIFEJEZÉS: ÚTTÖRŐ DESIGN

Az egyedi stílus 100 éve meghatározó jegye a Citroën gépjárműveknek: egy Citroënt első pillantásra felismerni. A rendhagyó sziluettek végigkísérték a márka történetét a Traction Avant-tól a 2 CV-n, az Ami 6-on vagy a CX-en át az új C5 Aircross SUV-ig. A mostani tanulmány is ezt a hagyományt követi. A kétszemélyes Ami One Concept kreatív világával fittyet hány a bevett normákra. Letisztult formáival és különleges grafikus stílusával egyszerre vált ki meglepődést és ébreszt azonnali vonzalmat. 

MERÉSZ KONCEPCIÓ

A könnyen és kifejezetten környezetkímélő módon előállítható Ami One Concept számára minden adott, hogy népszerű városi autó legyen. Intelligens és gazdaságos koncepciójával és szimmetrikusan elrendezett alkatrészeivel vadonatúj lehetőségeket kínál: a teljesen egyforma jobb és bal oldali ajtó ellentétesen nyílik (utasoldalon hagyományosan, a vezető oldalán viszont a könnyebb beszállás érdekében fordítva), az orr- és a hátsó rész is azonos elemekből, de más sorrendben épül fel (a plasztron az orr-részen alul, hátul viszont felül található), a lökhárítók alsó eleme is egyforma (elöl részleges takarásban, hátul viszont teljes egészében látható, rajta a rendszámtáblával), az átlós irányú egyforma sárvédők elöl-hátul egyformán ütközőkkel vannak ellátva, és az alsó karosszériaelemekben sincs eltérés. A nappali és a hátsó lámpák felcserélhetők, a visszapillantókat és a kilincseket alkotó négy elem pedig játékosan máshova került a gépkocsi két oldalán. A karosszéria minden eleméről elmondható, hogy masszív kialakítású és könnyen felszerelhető, az összeszerelés minősége pedig kiváló. Ami az utastér kialakítását illeti, a tervezők a tanulmány játékos szelleméhez híven racionalizálták a felhasznált anyagok mennyiségét.

EGYEDI, SZIMMETRIKUS KÜLSŐ DESIGN ÚJ VILÁGÍTÓTESTEKKEL

A jelenlegi Citroën modellkínálat vonzerejét és rendkívül egységes voltát többek között a 2013-ban bevezetett, két szinten elhelyezett vízszintes első lámpatesteknek köszönheti. Az Ami One Concept a CXperience tanulmány ihlette finomabb, grafikusabb, high-tech lámpáival modernebb stílust képvisel. Egy V alakú fénycsík két ágaként megmaradt a kétszintes elrendezés, de az elegáns stíluselem jóvoltából különösen kifejező lett a tanulmány orra. Egyedi és rafinált megoldást képviselnek a lebegő kiképzésű nappali és irányjelző lámpák, melyekről azonnal felismerni a tanulmányautót. A hátsó lámpáknál ugyanez a megoldás köszön vissza, mely még egységesebb megjelenést biztosít, és egyértelműen jelzi a modell hovatartozását.

A Clockwork Orange színárnyalat és a lakkfekete felület közepén elhelyezett 2D márkajel dinamikusabb és áthatóbb tekintetet eredményezett. A városi közlekedés kihívásaira felkészült Ami One Concept sötétszürke védőelemekkel is fel van vértezve, melyek a karosszéria négy sarkát védik és két oldalt az ajtók alatt folytatódnak. A jelenlegi modellkínálatra jellemző Airbump® betéteket – melyek amellett, hogy fontos stíluselemek, a jármű masszív, védelmező karakterét is erősítik – Out of Blue színfoltok dobják fel.

Oldalnézetből az Ami One Concept letisztult sziluettet mutat, melynek tökéletes szimmetriája a tanulmány játékos karakteréről árulkodik. A sima vonalú nagy ajtók a jármű két oldalán ellentétes irányba nyílnak, vezetőoldalon a könnyebb beszállás érdekében a megszokottól eltérően. A visszapillantó tükrök mintha egy lakberendezési magazinból léptek volna elő. A külső ajtókilincsek valójában kék gumiból készült fogantyúk, fölöttük egy a jármű okostelefonnal történő nyitását/zárását lehetővé tévő leolvasóval. Akárcsak az első és hátsó lökhárítókon, a küszöbökön is speciális csíkozás látható, mely egyszerre idézi a hűtőbordákat és a nyílfogazásos fogaskerékre utaló hagyományos Citroën emblémát. 

A jármű másik fontos ismertetőjegye a nyitható tető, mely mellett lobogó hajjal élvezhetjük a városi kocsikázást. A manuálisan nyitható antracitszürke vászontető használata pofonegyszerű: a sínen csúszó tető egyetlen mozdulattal kihúzható, és egy kék pánt, valamint egy nyomógomb segítségével záródik.

Az Ami One Concept hátsó része is narancsszínben vibrál. A csomagtérajtó fölött méretes sötétített ablak található. A karosszériától elemelkedő világítótestek az első nappali lámpákat idézik. Egy hátulról megvilágított harántcsíkolt műanyag lemez tartja őket a levegőben. Ez a megoldás a C3 Aircross kompakt SUV személyre szabható háromszögablakát juttatja az eszünkbe. Akárcsak elöl, itt is megtalálhatók az Airbump®-ok.

FUTURISZTIKUS BELSŐ DESIGN ÉS CITROËN ADVANCED COMFORT

Az Ami One Concept belülről sem kevésbé eredeti. Az úttörő, „next generation” design más világokból merít ihletet, és semmihez sem hasonlítható, kényelmes városi vezetést ígér.

A Citroën Advanced Comfort® program modern értelmezését nyújtó Ami One Concept a csendes vezetés és a gondos anyagválasztás mellett a nagy üvegfelületeknek (szélvédő, oldalablakok, hátsó ablak) köszönhetően az első pillanattól igazi fényfürdőben részesíti az utasokat.

Az utastér kialakításakor a helykínálat és a funkcionalitás egyformán fontos szempont volt. A tervezők aszimmetrikusan helyezték el a (sínen csúszó) vezetőülést és a (fix) utasülést, hogy vállmagasságban nagyobb tér álljon rendelkezésre, illetve hogy az utasok szabadabban tudjanak mozogni. Az Ami One Concept fedélzetén nap mint nap stimuláló légkörben járhatjuk a várost. A tekintélyes ülőlapokat és a fejtámlákat narancssárga gumiszalagokkal díszített, könnyen tisztán tartható mélykék textilkárpit borítja, mely a kültéri bútorok világát idézi. Az áttört mintázatú kényelmes háttámlák elöl Out of the Blue, hátul Clockwork Orange színben játszanak. A Plott designstúdió által tervezett, nádfonatra emlékeztető modern megoldás egyszerre puha és stabil, a kockamotívumok pedig a szürke padlószőnyegeken köszönnek vissza. 

Az Ami One Concept egy másik erőssége az utastér különböző pontjain ügyesen elosztott tárolóhelyek. Az innovatív felépítésnek köszönhetően minden zugot maximálisan ki lehetett használni. Elöl a kék ajtóbetétek felső része kellemes tapintású, és a könyöktámasz egy a külső fogantyúkhoz hasonló, puha kiképzésű műanyag pántot foglal magában. Az utazótáskák világát idéző fogantyúk egyben a C4 Cactus előtti tisztelgésként is felfoghatók. Sok mindent elnyel és ezért jó szolgálatot tesz az ajtó alsó részén kialakított, gumival kifeszített vászonzseb is, mely nyaralós asszociációkat kelt.   

A vezetőoldalra koncentrált vezetőblokk mellesleg egy kivételesen nagy utasoldali rakodóhely kialakítását is lehetővé tette, melyben egy kézipoggyász méretű csomag mellett egy kézitáska is elfér. Hátul a vezetőülés lehajtásával elérhető helyen is elhelyezhető néhány csomag. Itt kapott helyet a láthatósági mellényt és az elakadásjelző háromszöget is magában foglaló elsősegélydoboz is. A színvilágért és a felhasznált anyagokért felelős dizájnerek munkája nyomán pedig világos, fényben úszó enteriőr született. Az utastér nagy részét finoman pettyezett, időtálló kétszínű festék borítja, míg a különböző tárolóhelyek – szintén könnyen tisztán tartható – korszerű kék színezést kaptak.  

A tanulmányhoz exkluzív utazási kellékek – egy az utasoldali tárolóhoz méretezett hátizsák, egy bevásárlószatyor és egy henger alakú utazótáska – tartoznak. A Damien Béal bőrdíszműves dizájnerrel közösen fejlesztett divatos kiegészítőkben az utastér anyagai és színvilága köszönnek vissza. Az Ami One Concept tanulmányon dolgozva a művész tudását és módszereit a számára nem megszokott anyagokon is kamatoztatni tudta, és ugyanolyan kiviteli minőséget ért el, mint a hagyományos bőráruknál.