Amikor a felfüggesztésből kifogyott a levegő


A BILSTEIN tanácsa: Ügyeljen a megfelelő meghúzási nyomatékokra

Ha a légrugózás nem tűnik teljesen feszesnek a javítás után, ennek meglehetősen banális okai lehetnek. A hibás pótalkatrészek meglehetősen ritkák. Az ördög azonban a részletekben rejlik, és gyakran előfordulhatnak hibák, ha nem tartják be a megadott meghúzási nyomatékokat. A BILSTEIN Akadémia elmagyarázza azokat a pontokat, amelyekre figyelni kell.

A légrugók vagy légrugós modulok cseréje sem nem rakétatudomány, sem nem rejtély. Mindazonáltal van egy kis ellenőrző lista a műhelyek számára, amelyeket követniük kell, hogy a pillanat hevében ne essenek el hibákat. A lista tetején: Soha ne engedje le a légrugós járművet a földre az emelőállvánnyal, ha a rendszer még nyomásmentes. Ennek elmulasztása a légrugók vagy a légrugós modulok helyrehozhatatlan károsodását okozhatja. Azonban más területeken is vannak költséges következmények. A helytelenül kiválasztott meghúzási nyomatékok elegendőek a szivárgáshoz. „A sűrített levegő csatlakozásai és a maradék nyomásszelepek különösen bonyolultak” – magyarázza Rainer Popiol, a BILSTEIN Akadémia vezetője. A megfelelő meghúzási nyomatékokat azonban a többi csatlakozásnál is gondosan be kell tartani. Normál értékek nincsenek, de a szokásos tartomány 2 és 5 Nm között van. Ezért a javítás megkezdése előtt egy ilyen beállítási tartományú nyomatékkulcsot választhat a szerszámkocsiból. A pontos értékeket a szerelő a járműgyártó dokumentációjából tudja megtudni minden járműre vonatkozóan. Mivel a specifikációk idővel változhatnak, például műszaki változtatások miatt, elengedhetetlen az adatok naprakészségének biztosítása.

A szivárgások elkerülése érdekében a járműgyártók általában nagyon pontos nyomatékkövetelményeket határoznak meg a légrugók és légrugó-modulok összes csatlakozására vonatkozóan. Semmilyen körülmények között nem szabad ezeket alávágni, különben a csatlakozások meglazulhatnak – vagy esetleg nem teljesen légmentesek. A túlzott meghúzás ugyanolyan veszélyes lehet, mivel károsíthatja a tömítéseket. Még a kis szivárgások is költséges következményes költségeket okozhatnak a légrugós rendszerekben – még akkor is, ha vezetés közben nem veszik észre őket. A kompresszornak folyamatosan működnie kell a fokozatos nyomásveszteség ellen, és így gyorsabban elhasználódik. Mellesleg: A hibás OE kompresszorok cseréje elérhető a BILSTEIN B1 programjából.