Árt, vagy használ a motor melegítése télen?

Vannak témák, amelyek mélyen megosztják az autós közösséget. A négyévszakos gumi és a szezonális gumi kérdése mellett a motor téli melegítése is ilyen: elkötelezett híveket találunk mindkét oldalon. De mi is az igazság? Érdemes járatnunk az autó motorját, és ha igen, meddig? Lássuk, mit mondanak a szakértők!

Motor melegítése télen – pro és contra

Kezdjük néhány egyértelmű ténnyel.

Tény #1

A motornak nem tesz jót, ha hidegben nagy terhelést kap, mert az alkatrészek nem tudnak megfelelően dolgozni alacsony hőmérsékleten. Aki tehát kopogó fagyokban indulás után nyom egy padlógázt, vagy dombokra kapaszkodik fel járművével, jó eséllyel megrövidíti annak élettartamát. Tehát akármilyen autónk is van, bánjunk vele óvatosan, amíg el nem érte az üzemi hőmérsékletet a motor.

Tény #2

A motoroknak szüksége van az álló helyzetben történő melegítésre, ha hideg van. Az, hogy mennyit érdemes járatni a motort indulás előtt, az függ a motor típusától és a használt motorolajtól. A modern autók esetében ez jóval rövidebb, mint ahogy azt a „népi bölcsesség” tartja, de ettől még nem feltétlenül érdemes azonnal elindulni velük. Ennek többek között az az oka, hogy a téli hidegben besűrűsödik a motorolaj. Amikor hideg van, az olajszivattyú nem tudja olyan gyorsan keringetni az olajat. Emiatt több időre van szükség ahhoz, hogy a motorolaj az olajteknőből az összes kenési helyre eljusson, és felépüljön az olajnyomás.

Tény #3

A motor álló helyzetben történő melegítése hátrányokkal is jár:

  • Kvázi feleslegesen égetjük az üzemanyagot, ami sem a pénztárcánknak, sem a környezetnek nem tesz jót. Több országban, például Ausztriában, Németországban vagy Svájcban ezért pénzbüntetés is jár a motor álló helyzetben történő melegítéséért.
  • Amikor hideg van, a hengerbe juttatott üzemanyag kicsapódik a henger falára, és lemossa a motorolajat. A motor pedig ilyenkor sajnos kopik.

Nézzük, mi a helyzet a különféle autók esetén!

A karburátoros autók hosszabb melegítést igényelnek

Kezdjük onnan, hogy a régi, karburátoros autók esetén egyértelmű volt a képlet. Ezek az autók igenis igényelték, hogy indulás előtt pár percig járassák őket álló helyzetben, mielőtt nekivágnak a téli utaknak. Ezen régebbi konstrukciók esetén ugyanis nemcsak az olaj, hanem a karburátor is fel kell, hogy melegedjen a kellő hőmérsékletre. Szóval ha régebbi, karburátoros autót hajtasz, érdemes minimum öt percet járatni a motort elindulás előtt a porlasztás megfelelő hatékonyságához.

Mi a helyzet a modern autókkal?

A mai modern autóknál már nincsen szükség ilyen hosszú melegítésre álló helyzetben. Ez egyfelől köszönhető a modernebb kialakításnak, alkatrészeknek. A másik, hogy kárt is tehetünk a motorban, ha túl sokat járatjuk indulás előtt.

Motor melegítése télen modern benzines autók esetén

A modern benzines autóknál nincs értelme hosszan járatni a motort. Azt érdemes megvárni, hogy a motorolaj körbeérjen a motorban, ami a használt olaj típusától függően nagyjából 10-60 másodperc. A leggyorsabban a 0W-s olajak érnek körbe a motorban, a viszkózusabb 5, 10 és 15W-s olajoknak több idő kell. Érdemes tehát olajcserekor megkérdezni a szervizt, milyen olajat tettek a járgányba!

Motor melegítése télen modern dízeles autók esetén

A dízeles motorok eltérő konstrukciójuk miatt hosszabb melegítést igényelnek. A hőmérséklettől függően 1-4 perces melegítés ajánlott indulás előtt. Komoly mínuszoknál, lefagyott szélvédő esetén érdemes egybekötni a motor melegítését és az autó jégmentesítését, így hamarabb menetkész állapotban lesz az autó.

schiller.hu