ATLAS-L4

Autonóm teherautókat helyez forgalomba a járműipari, szoftverfejlesztési, tudományos és közigazgatási partnerek részvételével megvalósuló finanszírozási projekt

Az MAN Truck & Bus, a Knorr-Bremse, a Leoni és a Bosch egyesíti erőit a nagyobb biztonság, rugalmasság és hatékonyság érdekében a logisztikában. A Fernride automatizált logisztikai szolgáltatóval és a BTC Embedded Systems teszteszköz-gyártóval közösen az ATLAS-L4 projekt keretében az évtized közepére első alkalommal akarnak autonóm módon közlekedő teherautókat üzembe helyezni az autópályán. A Fraunhofer-Gesellschaft, a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) és a Braunschweigi Műszaki Egyetem biztosítja a projekt tudományos támogatását, míg a TÜV SÜD és az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és az engedélyezési eljárás tekintetében nyújt szakmai segítséget.

Az ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 – Automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon, 4. szint) kutatási és fejlesztési projekt tehát eddig egyedülálló módon egyesíti az ipar, a tudomány és az infrastruktúra üzemeltetőinek szakértelmét, hogy holisztikus megközelítést valósítson meg az autonóm járművek nyilvános autópályákon és gyorsforgalmi utakon történő üzemeltetésére. Az ATLAS-L4 célja, hogy megmutassa, hogy megvalósítható a 4. szintű automatizált és így vezető nélküli járművek használata az autópályákon, és ezáltal megteremtse az innovatív szállítási és logisztikai koncepciók alapjait. A projekt így közvetlenül foglalkozik a 2021-ben elfogadott autonóm vezetésről szóló törvény által megnyitott új lehetőségekkel, amelynek köszönhetően Németország világszinten úttörő szerepet játszik. Így az ATLAS-L4 hozzájárul a közúti áruszállítás jövőbiztos kialakításához és Németország mint gazdasági helyszín megerősítéséhez is.

A Szövetségi Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium által finanszírozott projekt átfogó célja, hogy az autópályán a logisztikai csomópontok közötti autonóm vezetéssel hatékonyan hozzájáruljon a forgalmi dugók és balesetek elkerüléséhez, a járművek üzemanyag-takarékosabb üzemeltetéséhez, valamint a kevésbé vonzó vezetési feladatok megszüntetésével ellensúlyozza a járművezetők hiányát.

A tehergépkocsik világszerte nélkülözhetetlenek az áruszállításhoz – de az ágazat nyomás alatt áll: a forgalmi dugók csak Németországban évente több milliárd eurós gazdasági kárt okoznak, a közúti balesetek mintegy 90 százaléka emberi mulasztás eredménye, és a járművezetők hiánya számos vállalat növekedését lassítja. A BGL szakmai szövetség szerint már most is legalább 60 000 hivatásos járművezető hiányzik az országban. Évente körülbelül 17 000 új járművezető kezdi meg a szakmát, míg körülbelül 30 000 hivatásos járművezető vonul nyugdíjba, így a probléma jelentősen növekedni fog.

Erre kínálnak megoldást az autonóm teherautók. Javíthatják a közlekedésbiztonságot, az előre tervezés révén csökkenthetik a torlódásokat, és optimalizálhatják az üzemidőt. Ugyanakkor az autonóm teherautók egyenletesebben közlekednek, üzemanyag-takarékosabbak és ezáltal környezetbarátabbak. Az ellátási lánc mentén – például a raktárakban, az átrakodási pontokon vagy a logisztikai központok között – automatizált folyamatok tehermentesítik a járművezetőket, és így hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a tehergépkocsivezetői munka kellemesebbé váljon: ez jó a szakmának, jó a társadalomnak, jó a vállalatnak, és nem utolsósorban jó a környezetnek – ezáltal egy többszörös win-win helyzet jön létre.

Az ATLAS-L4 projekttel a résztvevők most nagy lépést tesznek az autonóm haszongépjárművek megvalósítása felé. Az évtized közepére az automatizált teherautók autópályán történő üzemeltetésére olyan koncepciót terveznek kidolgozni, amely alkalmazható az iparosításra is. Mindegyik partner a saját szakértelmével járul hozzá a vezető nélküli teherautó prototípusának kifejlesztéséhez.

A projektpartnerek és szerepeik

Az MAN Truck & Bus haszongépjármű-gyártó vállalat felelős a teljes rendszer kifejlesztéséért és az összes komponens járműbe történő integrálásáért. Az MAN felel továbbá a járműhöz történő adatátvitelért és a vezérlőközpont üzembe helyezéséért, amely az autonóm vezetésről szóló törvényben előírt műszaki felügyelet szempontjából felügyeli a tesztvezetéseket.

A Knorr-Bremse, a fékrendszerek világpiaci vezetője olyan speciális, redundánsan kialakított fékrendszert fejlesztett ki, amely minden helyzetben lehetővé teszi a 4. szintű tehergépkocsik biztonságos üzemeltetését.

A Leoni projektpartner biztosítja, hogy a fedélzeti hálózat és az automatizálási rendszer elektronikus vezetékelosztása is mindig megbízhatóan működjön, függetlenül az esetlegesen fellépő hibáktól.

A Bosch Automotive Steering olyan hibatűrő kormányrendszert dolgoz ki az ATLAS-L4 számára, amely megfelel a SAE 4. szintű automatizálás valamennyi követelményének.

A müncheni székhelyű Fernride start-up cég a távműködtetés lehetőségeit vizsgálja a projekt által érintett “hub-to-hub” forgatókönyvben. A Fernride távműködtetési platformjával az autonóm járművek felügyelhetők és szükség esetén távvezérelhetők.

A teszteszközöket gyártó BTC Embedded Systems AG elkötelezett a forgatókönyv-alapú és szimulatív tesztelési megközelítések iránt a járművek teljes körű ellenőrzése és biztonsági validálása érdekében, különös tekintettel a kritikus vezetési helyzetekre.

A projekt keretében a Fraunhofer Intézet az Alkalmazott és Integrált Biztonságért AISEC kifejezetten az automatizált teherautók környezetére szabott módszereket dolgoz ki a biztonsági kockázatelemzéshez.

A TUM Gépjárműtechnikai Tanszéke a menetdinamika különböző aspektusait érintő szakértelmével járul hozzá a közös projekthez, és interakciós koncepciókat dolgoz ki a műszaki felügyelet számára.

A Braunschweigi Műszaki Egyetem Szabályozástechnikai Intézete többek között a 4. szintű teherautók biztonságos üzemeltetésére és az automatizált járművek műszaki öntudatára vonatkozó koncepciókat fejleszt.

A TÜV SÜD a projekt tesztvezetései során az automatizált járművek tesztkörnyezetével kapcsolatos széleskörű tapasztalatait fogja felhasználni, tesztelve a járművek képességeit, valamint a szimuláció érvényességét, és az engedélyezési folyamat részeként a járművek biztonságának értékelését a támogatott projektben.

Az Autobahn GmbH az első “építkezésre-figyelmeztető” kooperatív szolgáltatás bevezetésével lefektette a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált közlekedési rendszerének alapjait, és a közútkezelő szempontjából járul hozzá az automatizált vezetés követelményeivel kapcsolatos tapasztalataival az ATLAS-L4 projekthez.

Az ATLAS-L4 projekttel, a projektpartnerekkel és a partnerek sajtókapcsolatával kapcsolatos további információk a következő weboldalon találhatók:www.atlas-l4.com/index.html