Az Audi bemutatja az SQ5 TDI új generációját

Még karakteresebb, sportosabb és gazdaságosabb: a továbbfejlesztett Audi SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) még magabiztosabbá és meggyőzőbbé vált. Háromliteres, V6-os dízelmotorja 251 kW (341 LE) teljesítményt produkál, s mindvégig harmonikusan és dinamikusan fejti ki tekintélyes erejét. Tovább “élesített” dizájnja a sportos SUV-modell erőteljes karakterét emeli ki. A Q5-sorozat csúcsmodelljéhez** extrafelszerelésként az új, digitális OLED-technikával működő hátsó lámpák is rendelhetők.

Igazi sikermodell az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185), amely már az első generációjával, 2012 őszén megalapozta népszerűségét – mégpedig az Audi első dízelmotoros S modelljeként.

Legújabb változatában 251 kW (341 LE) teljesítménnyel és 700 newtonméter maximális forgatónyomatékkal** szolgál a háromliteres, V6-os aggregát, utóbbi igen széles, az 1750 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A 3.0 TDI** még az eddigieknél is korábban és erőteljesebben építi fel vonóerejét, álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsítva fel 100 kilométer/órás tempóra a Q5 csúcsmodellt (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185), a végsebességet pedig elektronika korlátozza 250 kilométer/órára. Akárcsak az első SQ5 TDI** esetében, a kipufogórendszerben ezúttal is aktuátor kölcsönöz telten zengő hangot a V6-os erőforrás számára.

Háromliteres TDI széleskörű fejlesztésekkel – most még erőteljesebb és gazdaságosabb

A V6-os 3.0 TDI aggregátot (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) számos részletében átdolgozták. Dugattyúi már nem alumíniumból, hanem kovácsolt acélból készülnek. Az új anyag hatékonyan csökkenti a hőveszteséget, s nagyobb szilárdsága eredményeképpen nem jelent tömegnövekedést az alumíniumdugattyúkhoz képest. A dugattyúban lépcsőzetesen kiformált mélyedés gyorsítja az égésfolyamatot, illetve növeli hatásfokát. Az üzemanyag-befecskendezés mágnesszelepes injektorai mindenkor nagy pontossággal működnek, mivel új piezo-érzékelő felügyeli a tű zárását, s munkaütemenként akár nyolc befecskendezést is végezhetnek, mégpedig még pontosabban meghatározott befecskendezési mennyiséggel. A maximális befecskendezési nyomás 2500 bar.

A töltőlevegőhűtést a lökhárító mögött elhelyezett levegő-levegő hűtőről a hengersorok közötti V-térben működő, közvetett víz-levegő hőcserélővel váltották fel a tervezők, az így lerövidített levegőcsatornák a töltőnyomás gyorsabb felépülését segítik. A közvetett töltőlevegőhűtő nagyobb teljesítményű, a beszívott levegő felmelegítésével már röviddel a motorindítást követően és hideg környezeti körülmények között is gondoskodva róla, hogy az égésfolyamat gyorsabban elérje optimális hőmérsékletét – ami a hamarabb működésbe lépő kipufogógáz-tisztítás előnyével is szolgál.

A turbófeltöltőben most kisebb és könnyebb kompresszorkereket alkalmaztak a tervezők, amely különösen gyorsan pöröghet fel – fontos tényező a motor forgatónyomatékának közvetlen és magasra ívelő felépülésében. A kipufogóleömlők hatékonyabb szigetelést kaptak, hidegindítást követően a kipufogógáz ennek köszönhetően is gyorsabban érheti el optimális hőmérsékletét.

 
MHEV és EAV – tovább fokozott gazdaságosság és érzékenyebb reakciók

A 3.0 TDI** két olyan technikát is felsorakoztat, amelyek mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és érzékenyebb gázadási reakciókról gondoskodnak. A 48-voltos mild-hibrid rendszer (MHEV) szíjhajtású indítógenerátorból (RSG), köztes tárolóként (puffer) szolgáló lítiumion-akkumulátorból és egy 48/12-voltos feszültségátalakítóból épül fel. Amikor az autó lassul, az MHEV rendszer akár 8 kW teljesítményt is visszatáplálhat. A sport-SUV** akár 40 másodpercig is “vitorlázhat” leállított motorral, ezt követően a nagyteljesítményű szíjhajtású indítógenerátor (RSG) kényelmesen újraindítja a motort. Az MHEV-rendszer akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként a valós üzemi üzemanyag-fogyasztást.

A másik műszaki modul az elektromos hajtású kompresszor (EAV), amely addig támogatja a turbófeltöltőt, amíg a kipufogógáz nem biztosít elegendő energiát meghajtásához. Az ugyancsak a 48-voltos hálózatra csatlakozó, kompakt elektromos motor mintegy 300 ezredmásodperc alatt 65 ezres percenkénti fordulatszámig pörgeti fel az EAV kompresszorkerekét. Az EAV már gyakrabban és a vonatkozó motor-jellegmező nagyobb felületén lép működésbe, elinduláskor és alacsony fordulatszámokról indított gyorsításkor hatékonyan segítve elő a motor érzékenyebb gázadási reakcióit. E hatáshoz az EAV, az MHEV, a turbófeltöltő, maga a motor és a tiptronic sebességváltó optimális együttműködése is nagyban hozzájárul.

 
Két SCR-katalizátor összjátéka – a kipufogógáz-utánkezelés

A kipufogógáz-utánkezelésben az Audi a Twindosing-technikát alkalmazza, amelyben két SCR-katalizátor működik együtt. Az első közvetlenül a leömlők mögött helyezkedik el a kipufogórendszerben és részecskeszűrőként is szolgál, míg a másik a motortól távol, az autó padlózata alatt működik. A két katalizátor kiegészíti egymás hatását, mivel különböző üzemállapotokban és kipufogógáz-hőmérsékleti tartományokban aktívak. Az SCR-katalizátorokat 24 literes tartály látja el az AdBlue karbamidoldat adalékanyaggal. A Twindosing-technikának köszönhetően az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) paraméterei jóval az új Euro 6d ISC-FCM AP szabvány határértékei alatt alakulnak, amelyek a mindennapok valós közúti közlekedési körülményei között is a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának erőteljes csökkentését írják elő.

 
Gyors és kényelmes kapcsolások – a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó

Az erőátvitel feladatát gyors és kényelmes működés jellemezte, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó látja el, amelynek fokozatváltási stratégiáját az átdolgozott motorhoz illesztették. Amikor az SQ5 TDI** leállított motorral “vitorlázik”, nyit a váltóműegységben elhelyezett tengelykapcsoló és megszakítja az erőfolyamot.

Normál menetkörülmények között a quattro állandó összkerékhajtás 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, hajtásból eredő megcsúszást  (kipörgés) érzékelve azonban túlnyomórészt a hatékonyabb vonóerőátadású tengelyre irányítja át – akár 70 százalékban előre és akár 85 százalékban hátra. A gyors kanyarvételek során a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás a belső íven gördülő, így lecsökkent függőleges terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival javíthatja tovább az irányíthatósági tulajdonságokat.

 
Sport-differenciálmű – nagyobb forgatónyomaték, csökkenő alulkormányozottság, fokozott dinamika

Kívánságra az Audi sport-differenciálművel is felszerelheti a hátsó tengelyt, amely sportos vezetési stílus mellett aktívan szabályozza a kerekek közötti forgatónyomaték-eloszlást. Ennek során a kanyar külső ívén gördülő, kedvezőbb vonóerőátadási képességekkel rendelkező kerékre irányít nagyobb nyomatékot, valósággal a kanyarba préselve az autót és jelentősen mérsékelve alulkormányzottságát. A külső kanyaríven gördülő kerékre a szűk fordulókból kigyorsítva is nagyobb forgatónyomatékot irányít a rendszer, tovább fokozva a jármű menetdinamikai képességeit.

 
Precíz működés – a futómű

Az Audi SQ5 TDI** futóművét az erőteljes dízelmotor képességei jegyében alakították ki a mérnökök. Mind a négy kereket ötkaros felfüggesztés vezeti, a csillapításszabályzással kiegészített S sportfutómű pedig a Q5 modellekéhez képest 30 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, különösen széles tartományt nyitva a kényelem és a dinamika között.

Az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálművel, a motorral, a kormányzással és a tiptronic sebességváltóval közösen a szabályozott lengéscsillapítók szintén az alapkivitelhez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer részei, amellyel a vezető hatféle menetprofil – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad és individual – szerint változtathatja e főegységek alapvető karakterét. Amennyiben az S-specifikus hangolású, szintén extrafelszerelésként rendelhető Adaptív légrugózás (adaptive air suspension) is a felszereltség része, egy hetedik menetprofil, az allroad is rendelkezésre áll. Ez a légrugózás öt fokozatban állítja a pillanatnyi menethelyzethez a karosszéria magassági pozícióját. További extrafelszerelésként kínált főegység a dinamikus kormányzás, amely hullámhajtása segítségével a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja a kormányzás áttételét, kis sebességnél agilisan közvetlen, míg autópályán kényelmesen hosszú karakterrel.

A megújult Audi SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) 255/45 méretű gumiabroncsokkal szerelt, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, de kívánságra az Audi és az Audi Sport GmbH 21 colos modelljei is rendelkezésre állnak. Az első kerekek mögött hatdugattyús alumínium féknyergek és 375 milliméter átmérőjű féktárcsák dolgoznak, a feketére vagy opcióként vörösre fényezett féknyergek S logót hordoznak.

 
Új stílusjegyek – a külső dizájn

A felfrissített Audi SQ5 TDI** erőteljes kiállású, s markáns részletek kölcsönöznek számára még robusztusabb fellépést. Első lökhárítója nagyméretű szélső légbeömlő nyílásait függőleges bordák osztják meg, a nyolcszögletű, S-specifikus Singleframe hűtőrácsban pedig karcsú idomok kapcsolják össze a nagy nyolcszögletű méhsejt-motívumokat. Utóbbiak a légbeömlők bordáihoz hasonlóan alumíniumfelülettel készülnek.

Az újdonság már alapkivitelben LED-technikájú fényszórókkal készül, extrafelszerelésként pedig automatikus távolsági fénnyel működő és dinamikus irányjelzővel kiegészített Matrix-LED fényszórók is rendelhetők. Hátul matt alumínium díszléc húzódik a lökhárító alsó részén, alatta a diffúzorbetét és négy krómozott, ovális kipufogóvégcső tűnik fel. Kilenc külső szín szerepel a palettán, kívánságra pedig a fekete elemek optikai csomagja gondoskodhat plusz sportos stílusjegyekről.

 
A legújabb világítástechnika – digitális OLED hátsó lámpák

A Q5-csúcsmodell** hátsó lámpáihoz az Audi az új digitális OLED-technikát is kínálja. Az OLED hátsó lámpa három mezőben hat-hat szegmensre oszlik. Már megvásárlásakor is háromféle hátsó fénydizájn áll az ügyfelek rendelkezésre, a hazavezető fény (Coming Home & Leaving Home) funkció specifikus animációival, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzó rendszer dynamic üzemmódjának aktiválásakor egy további grafika is megjelenik. Az OLED-technikájú hátsó lámpák közelítésérzékelő funkcióval is rendelkeznek: ha a közlekedés más résztvevője két méternél jobban megközelíti az SQ5** hátulját, az összes OLED-szegmens működésbe lép. A digitális OLED hátsó lámpák spektrumát dinamikus irányjelzők teszik teljessé.

 
Sportos fekete és szürke – a belső tér

Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) belterét a fekete vagy a sötétszürke határozza meg, míg a megvilágított alumínium küszöbléceken S logó tűnik fel. Az S nyomattal díszített, elektromosan állítható sportülésekhez háromféle kárpitozás választható, az alapkivitel a bőr/műbőr kombináció. Extrafelszerelésként a bőr és a Dinamica S-nyomatú kombinációja is rendelhető, ahol az Alcantara helyett kínált, új mikroszálas Dinamica nagyrészt újrahasznosított műanyagból készül. A másik opcionális lehetőség a rombuszmintájú steppeléssel varrott, Magmavörös Feinnappa bőrbevonat. Az üléseken és a kormánykeréken kontrasztárnyalatú díszvarrások húzódnak, kívánságra pedig három programot kínáló masszázsfunkció, illetve ülésszellőztetés is kapható. A dekorbetétek palettáján a széria szálcsiszolt alumínium mellett extraként a szénszálerősítésű műanyag (karbon) két változata, valamint a zongoralakk kínál további alternatívát.

A hátsó ülés plusz-változatában hosszirányban mozgatható és a háttámla dőlésszöge is állítható. A csomagtér alaptérfogata 520 liter, s a háttámlák lehajtásával 1520 literre bővíthető. Az elektromos mozgatású csomagtérajtó, a nemesacél rakodóperem és az alumínium tetősínek egyaránt az alapfelszereltséget bővítik. A sportos SUV-modell akár 2,4 tonna össztömegű utánfutót is vontathat (12 százalékos emelkedőn, fékezett).

 
Kezelés, infotainment és Audi connect

A műszerfal közepén az MIB 3 modulrendszerű infotainment-koncepció központi elemeként 10,1 col képátlójú MMI-érintőképernyő szolgál kombinált adatbeviteli és megjelenítő eszközként. További kezelési szintként a természetes hangvezérlés és a multifunkciós kormánykerék áll rendelkezésre. A műszeregység 12,3 col átlójú kijelzőfelületén három különböző grafikai elrendezés – Dynamic, Sport és Classic – választható, amelyeket kívánságra Head-up kijelző egészíthet ki.

Ha több vezető is használja az autót, akár hat különböző egyéni profilban is tárolhatják személyes beállításaikat. Az Audi connect Car-to-X szolgáltatásai segíthetnek az útmenti szabad parkolóhelyek megtalálásában, de olyan veszélyekre is figyelmeztethetnek az útvonal mentén, mint a jeges útfelület vagy a köd. A myAudi alkalmazás a felhasználó okostelefonjával köti össze az autót, míg az Audi phone box a külső antennára csatlakoztatja és akár induktív úton töltheti az okostelefont. Különleges akusztikai élményekkel szolgál az extrafelszerelésként rendelhető, térhangzású Bang & Olufsen Premium Sound System. Az FM, a DAB és az online-stream között a vételi helyzettől függően önműködően átváltó hibridrádió mindenütt biztosítja a kedvenc rádióállomásokat, ahol csak működik a mobil adatátvitel.

 
Kényelmes és precíz működés – a vezetői segédrendszerek

Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) kínálatában a Q5** összes vezetői segédrendszere megtalálható. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist), a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) és a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) egyaránt nagyban hozzájárul a biztonság növeléséhez, míg az Adaptív menetasszisztens (Adaptive Cruise Assist) a hosszú utakon a gyorsítások és a lassítások során, valamint az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában támogatja messzemenőkig a vezetőt. Az Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) az üzemanyagtakarékos közlekedés jegyében az előrelátó vezetést segíti.

 * Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai

Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok, illetve gazdaságossági besorolások a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

Audi SQ5 TDI

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,0 – 7,0;

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 185 – 185

Audi Q5

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,5 – 4,7;

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 181 – 123