Az EP a vasúton utazók jogait erősítő jogszabályt fogadott el

Gebauer Szabolcs, az MTI tudósítója jelenti:
     Az Európai Parlament a brüsszeli plenáris ülésén jogszabályt fogadott el a vonaton utazók jogainak kiterjesztéséről, az új szabályok többféle megoldást ajánlanak a késéssel, törléssel kapcsolatban vagy a mozgáskorlátozott utasoknak – közölte az uniós parlament csütörtökön.

    Az új jogszabály biztosítja, ha a vonat egy óránál többet késik, az utasok választhatnak, hogy visszakérik menetjegyük teljes árát, a késés ellenére tovább folytatják az utat vagy a célállomást hasonló feltételek mellett, többletköltségek nélkül más módon vagy útvonalon közelítik meg.


    Olyan utazási választási lehetőséget kell számukra felkínálni, amelynek a kocsiosztálya azonos az eredeti menetjegyen szereplővel. Ha a vasúttársaság üzemeltetője a menetrend szerinti indulástól számított 100 percen belül nem tájékoztatja az utast a rendelkezésre álló lehetőségekről, akkor az utas saját kezdeményezésére vehet igénybe más tömegközlekedési eszközt a vasúttársaság költségére. A további útvonalak felajánlásának kötelezettsége alól vis maior sem mentesít. Ha szükséges, a vasúttársaságnak ételről, frissítőkről és szállásról is díjmentesen gondoskodnia kell.


    Az új szabály azt is meghatározza, hogy pontosan mi tekinthető olyan vis maiornak, ami miatt a vasúttársaságnak ne kellene kárpótolnia az utasokat késés vagy kimaradás esetén. A rendkívüli időjárási körülmények és a jelentős természeti katasztrófák mellett ezek köre most a súlyos népegészségügyi válsághelyzetekkel és a terrorista cselekményekkel bővül. A vasúti dolgozók sztrájkja nem mentesít a kötelezettségek teljesítése alól.


    A csökkent mozgásképességű utasok ezentúl rugalmasabban tudják majd megszervezni utazásaikat, mert 48 óra helyett elég lesz a tervezett utazás előtt 24 órával értesíteniük a vasúttársaságot. Az őket kísérő térítésmentesen utazhat. Biztosítani kell azt is, hogy adott esetben segítő kutyájuk is velük tarthasson.


    Továbbá minden vonatot el kell látni legalább négy kerékpár szállítására alkalmas külön tárolóhellyel vagy biciklitartóval.


    Az új szabályok a teljes nemzetközi és belföldi vasúti közlekedésre érvényesek az unióban, a tagállamok belföldi viszonylatban 2022-ig, egyes kitételek esetében legkésőbb 2027-ig mentesülhetnek a kötelezettségek teljesítése alól.


    Kósa Ádám fideszes európai parlamenti képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy az utasjogok terén még van tennivaló, azonban előremutató lépést jelent, hogy a mozgássérült utastársoknak 2026 nyarától a jelenlegi 48 óra helyett elegendő lesz 24 órával korábban, az addig hátralévő öt évben pedig 36 órával korábban jelezni az utazási szándékukat.


    “Ez véleményem szerint még mindig túlságosan hosszú idő azoknak, akik naponta vonattal szeretnének például munkába járni, ezért támogatom azt a módosító indítványt, amely 12 órára rövidítené a bejelentési kötelezettséget” – fogalmazott.


    Előre mutatónak nevezte azt is, hogy a száz percet meghaladó késés esetén az utasok pontos tájékoztatást és segítséget kapnak a jegyük átfoglalásához, étkezést és frissítőt igényelhetnek, szükség esetén pedig a szállásköltségüket is megtéríti a vasúttársaság. Ezek alól csak nagyon különleges okok esetén bújhat ki a szolgáltató – emelte ki a képviselő.