Az EU-ban az összes töltő fele mindössze két országban összpontosul

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) új adatelemzése szerint az Európai Unióban az elektromos autók töltőpontjainak fele mindössze két országban – Hollandiában (90 000 töltő) és Németországban (60 000) található.

Ez a két ország az EU teljes területének kevesebb mint 10%-át teszi ki. Az összes töltő másik fele a fennmaradó 25 országban található szétszórva, és lefedi a régió területének 90%-át.

Óriási a különbség a rangsor elején és végén lévő országok között. Hollandia – a legtöbb infrastruktúrával rendelkező ország – csaknem 1600-szor több töltőponttal rendelkezik, mint a legkevésbé infrastruktúrával rendelkező ország (Ciprus, mindössze 57 töltőponttal). Valójában csak a hollandoknak annyi töltőjük van, mint 23 tagállamban együttvéve.

Az infrastruktúra elosztását tekintve egyértelmű megosztottság van egyrészt a közép- és kelet-európai országok, másrészt a nyugat-európai országok között. Például egy olyan tekintélyes ország, mint Románia – hétszer nagyobb, mint Hollandia – az EU összes töltőpontjának mindössze 0,4%-ával rendelkezik.

Bár az elmúlt öt évben erőteljesen nőtt a töltőpontok száma az EU-ban (+180%), a teljes szám (307 000) messze elmarad a szükségestől.

A CO2-kibocsátásra vonatkozó célkitűzések eléréséhez az elektromos járművek értékesítésének minden EU-országban nagymértékben fel kell növekednie. Egy nemrégiben készült tanulmány szerint 2030-ra akár 6,8 millió nyilvános töltőpontra lenne szükség ahhoz, hogy elérjük az autók CO2-kibocsátásának javasolt 55%-os csökkentését – ami azt jelenti, hogy kevesebb mint 10 éven belül több mint 22-szeres növekedést kell tapasztalnunk.

A helyzet megoldását hivatott segíteni az Európai Bizottság által tavaly javasolt Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Ambícióinak szintje azonban teljesen elégtelen – mondja az ACEA.

„Míg egyes országok előrehaladnak az infrastruktúra kiépítésében, a többség le van maradva” – mondta Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója. “Az éles különbségek azt mutatják, hogy erős AFIR-célokra van szükség, amelyek harmonizálnak az EU összes tagállamában.”

„Sürgetjük a döntéshozókat, hogy erősítsék meg az AFIR-t annak érdekében, hogy elérhesse a töltőállomások sűrű európai hálózatának kiépítését, amely északról délre és keletről nyugatra terjed.

Top 5: A LEGTÖBB töltési ponttal rendelkező országok

  1. Hollandia (90 284)
  2. Németország (59 410)
  3. Franciaország (37 128)
  4. Svédország (25 197)
  5. Olaszország (23 543)

 Top 5: A LEGKEVESEBB töltőponttal rendelkező országok

  1. Ciprus (57)
  2. Málta (98)
  3. Litvánia (207)
  4. Észtország (385)
  5. Lettország (420)