Az MAN akkumulátorgyárat épít Nürnbergben

Az MAN Truck & Bus megteremti az elektromos tehergépjárművekbe és autóbuszokba kerülő akkumulátorok nagysorozatú gyártásának lehetőségét a nürnbergi üzemében

Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus igazgatótanácsának elnöke, Markus Wansch, az MAN nürnbergi telephelyének üzemi tanácsának elnöke, dr. Markus Söder, Bajorország tartomány miniszterelnöke, Ulrich Zimmer, a hajtáslánc gyártásáért felelős rangidős alelnök, Marcus König, Nürnberg város főpolgármestere és Arne Puls, az MAN Truck & Bus humánerőforrás- és munkaügyi igazgatója

  • Az MAN Truck & Bus megteremti az elektromos tehergépjárművekbe és autóbuszokba kerülő akkumulátorok nagysorozatú gyártásának lehetőségét a nürnbergi üzemében
  • A mintegy 100 millió eurós beruházásról szóló döntés kulcsfontosságú Németország, mint haszonjárműgyártó számára
  • A beruházások a jövő elektromos technikáiba 350 munkahelyet biztosítanak Nürnbergben
  • A gyártási kapacitás évente több mint 100 ezer akkumulátorrendszer lesz
  • Ezekkel a beruházásokkal az MAN tovább erősíti szerepét a TRATON cégcsoporton belül, mint az elektromos közlekedés szakértő partnere

Az MAN Truck & Bus 2025 elejétől nagy sorozatban gyárt majd nagyfeszültségű akkumulátorokat elektromos tehergépjárművek és autóbuszok számára a nürnbergi üzemében. Ehhez a vállalat mintegy 100 millió eurót ruház be a következő öt évben a belső égésű motorokat előállító, nagy hagyományokkal rendelkező gyárába. A termelési kapacitást évente több mint 100 ezer akkumulátorra bővítik majd. Az akkumulátorgyártás fejlesztésére irányuló beruházások 350 ígéretes munkahelyet biztosítanak majd. A vállalat ezt a fontos beruházási döntést a munkavállalói képviseletekkel szorosan együttműködve és a bajor politikusok aktív támogatását élvezve hozta meg. A döntés világos jövőképet nyújt Nürnberg nagy hagyományú gyárának.

Kezdetben az akkumulátorokat, amelyek a villanymotorokkal együtt az elektromos haszonjárművek hajtásának lelkét jelentik, kézzel, kis sorozatban gyártják majd az MAN nürnbergi üzemében körülbelül két és fél évig. A nagysorozatú termeléshez az építkezés a tervek szerint 2023 közepén kezdődik el és 2024 végére fejeződik be. Az MAN ezzel lefekteti a tehergépjárművek és autóbuszok elektromos hajtásrendszerei nagyszabású iparosításának alapjait. A haszonjárműgyártó támogatást kap a bajor állam kormányától, amely ígéretet tett egy körülbelül 30 millió eurós hozzájárulásra az energetikai kutatásokhoz és a technológiafejlesztés finanszírozásához a 2023 és 2027 közötti időszakban, biztosítva a finanszírozási és költségvetési követelmények teljesülését. Ebből az összegből az akkumulátor-összeszerelés, a cellakémia és -fejlesztés, az akkumulátorbiztonság és végül az akkumulátor-újrahasznosítás terén végzett kutatásokat fedezik majd, hogy biztosítsák ennek a hajtásmódnak a fenntarthatóságát.

Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus SE igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott: „Most elkezdjük az elektromos közlekedés iparosítását és folytatjuk utunkat a klímasemleges közlekedés felé a haszonjárművek terén. Ez egy úttörő gyártóhelyszíni és beruházási döntés a következő évtizedekre. Továbbá ez is része annak, hogy az MAN fenntartható közlekedési megoldások szállítójává váljon. Ezzel most megnyílt az út egy „Made in Bavaria” haszonjárműves e-klaszter előtt, amely magában foglalja az elektromos tehergépjárművek gyártását Münchenben az MAN márkánál, az akkumulátorgyártást Nürnbergben, a kutatást és fejlesztést mindkét helyszínen, valamint a kiváló együttműködést az illető főiskolákkal, egyetemekkel és intézetekkel. Beruházási döntésünkkel mintegy 350 munkahelyet biztosítunk a nürnbergi üzemben és munkahelyek százait, ha nem ezreit Németországban. Ennyire jelentős döntéseket csak a munkáltatói és munkavállalói oldaltól a politikáig az összes érintett féllel szorosan együttműködve lehet meghozni.”

Markus Wansch, a nürnbergi üzemi tanács elnöke és az általános, illetve cégcsoporti üzemi tanács alelnöke hozzátette: „Iparágunk gyökeres átalakuláson megy keresztül. Munkatársaink jogosan kérdezik: Mik a kilátások? Ezért nagyszerű hír, hogy közösen sikerült megalapoznunk az akkumulátorok sorozatgyártását Nürnbergben. Ez azt mutatja, hogy a nürnbergi üzem jövője is az elektromos közlekedés pillérén nyugszik majd.”

Az akkumulátorok bonyolult összeszereléssel készülnek és igazi erőművek: akkumulátorcellákból állnak, amelyeket modulokba csoportosítanak, majd ezeket egyedi rétegekben állítják össze akkumulátorházakká (csomagokká). Ehhez magas szintű szaktudásra és szigorú biztonsági előírásokra van szükség. Hatótávolságtól függően egy nehézkategóriás elektromos tehergépjárműnek akár hat ilyen akkumulátorcsomagra is szüksége lehet. Ez kezdetben 600–800 kilométeres hatótávolságot biztosít majd az MAN e-teherautóinak. Az akkumulátorok következő generációjával akár 1000 kilométeres hatótávolságok is várhatók körülbelül 2026-tól. Így végül az e-tehergépjárművek megfelelnek majd a hosszú távú fuvarozáshoz is.

Körülbelül a jelenlegi évtizedünk közepétől azonos szintre kerül az elektromos és a dízelüzemű teherautók teljes birtoklási költsége. Ezért az MAN arra számít, hogy legkésőbb ettől az időponttól jelentős növekedésnek indul majd az e-járművek iránti kereslet az ügyfelek részéről – feltéve, ha a megfelelő töltőinfrastruktúra is rendelkezésre áll.

Az MAN márkánál a nehézkategóriás e-tehergépjárművek gyártása 2024 elején Münchenben kezdődik majd. A gyártó egy kis sorozatot már forgalomba állított 2019-ben. Teljesen elektromos városi buszokat és kishaszonjárműveket pedig már régóta kínál a piacon az MAN.

A nürnbergi gyár nagy hagyományokra tekint vissza. A mintegy 180 évre visszanyúló történelmével ez az MAN egyik gyökere. Több mint száz éve készülnek Nürnbergben teherautók, illetve teherautó-részegységek. Ma ez a körülbelül 3600 főt foglalkoztató üzem felelős például az összes MAN dízel- és gázmotor fejlesztéséért, gyártásáért és külső értékesítéséért.

A villamosításával most egy új fejezet kezdődik a nürnbergi termelő- és fejlesztőüzem életében, amely a TRATON cégcsoporton belül is egyre több feladatot kap majd: az akkumulátorgyártás megkezdésével az MAN Truck & Bus tovább erősíti pozícióját a TRATON cégcsoporton belül az elektromos közlekedés szakértő partnereként.