Ausztrália – Az ország, ahol negyedik éve piacvezető a Toyota Hilux

Ausztrália autópiacáról nem sokat tudunk, ám voltaképpen elég is, ha egyetlen nevet megjegyzünk. A Toyota sorban tizenhatodik éve vezeti az eladási ranglistát, legnépszerűbb típusa pedig nem a Corolla, hanem a Hilux.

Évi egymillió darabos forgalmával Ausztrália közel sem számít a világ legnagyobb újautó-piacainak, de kicsinek sem mondanánk. Ha azt nézzük, hogy egy nem egészen 25 millió lakosú országról van szó, ez az egymillió autó rögtön impozánsabban hangzik. A népességhez viszonyítva ugyanis az ausztrálok valamivel több új autót vásárolnak, mint a japánok (4,4 millió autó/126 millió lakos) vagy a németek (3,4 millió autó/83 millió lakos), majdnem annyit, mint az USA lakossága (17,2 millió autó/327 millió lakos). Az eladott autók pedig jobbára nagyon hosszú időre forgalomban is maradnak: ezer lakosra 775 használatban lévő gépkocsi jut, amivel Ausztrália a második legnagyobb „autósűrűségű” ország a világon[1] az Egyesült Államok mögött.

Van tehát súlya az ausztrál piacnak. Az újdonságok iránti, kiemelkedő fajlagos érdeklődés fontossá teszi a gyártók szemében a hatalmas szigetországot. Az összes jelentős világmárka képviselteti magát a piacon, a kínálatot pedig néhány saját, egzotikus manufaktúra tovább gazdagítja.

Ehhez képest az ausztrálok köszönik, de nem kérnek a sokszínűségből: közülük kis híján minden ötödik ugyanazt a márkát választja. A Toyota negyedik éve növeli folyamatosan piaci részesedését, jelenleg 217 061 eladott személy- és könnyű kishaszonjárművel 18,8 százalékon áll és csaknem kétszer olyan népszerű, mint a második helyezett márka[2].

A Toyota az egyetlen piaci szereplő, amely valaha képes volt 200 000 autónál többet eladni Ausztráliában – nem csoda, hogy az ezredforduló óta mindössze kétszer fordult elő, hogy nem a Toyota állt az ausztrál eladási listák élén.

A Toyota, amely hat típusával képviselteti magát a 25 legnépszerűbb modell között, nem kevesebb mint nyolc szegmensben vezet. A Corolla (35 230 db) hatodik éve a legnépszerűbb kompakt személyautó (és egyben az abszolút legkeresettebb személygépkocsi), a Camry (15 269 db) pontosan negyed évszázada uralja a nagyautók kategóriáját. A Toyota Prado (18 553 db) és a Land Cruiser (13 677 db) a felső kategóriás szabadidőjárművek, illetve nagyméretű terepjárók kategóriájában uralkodik. A közepes méretű kisáruszállítók között a Hiace (6852 db) viszi a prímet, az igazi sztár azonban nem más, mint a Hilux.

A Toyota globális pickupja nemcsak a 4×2 (13 125 db) és 4×4 (38 580 db) pickupok szegmensében a legkeresettebb, hanem kombinált 51 705 darabos forgalmával az ország első számú kedvence is.

Ez tulajdonképpen nem meglepő, hiszen Ausztrália a közhiedelemnek megfelelően valóban a pickupok országa: a platós kisteherautók teszik ki az összeladások 18 százalékát[3] – az Egyesült Államokban ez az arány mindössze 16,4 százalék! A pickupok éves eladásaiból közel 25 százalékkal részesedik a Toyota Hilux, amely tavalyi forgalmával az ausztrál autóértékesítés történetének második legnépszerűbb típusa – a piaci dinamika iróniáját jól mutatja, hogy az abszolút rekordot tartó Holden Commodore szedán jelenleg a 43. helyen áll az eladási rangsorban, miután egyetlen év alatt 61,8 százalékkal zuhant iránta az érdeklődés. Nemcsak a Hilux játszik kulcsszerepet Ausztrália életében, de Ausztrália is a Hiluxéban: itt adják el a modell globális forgalmának (551 266 db[4]) közel tíz százalékát!

Bár a Hilux ausztráliai teljesítménye lenyűgöző, léteznek országok, ahol ennél is stabilabb pozíciót élvez a Toyota platósa – igaz, ezekben az esetekben helyben is gyártják a típust. Dél-Afrikában 40 018 darabos forgalmával tavaly az ország teljes újautó-piacának 7,2 százalékát tette ki az autó, míg Thaiföldön 150 928 példányban kelt el, és ezzel 17,8 százalékos piaci részesedésnek örvend az arrafelé Vigo néven ismert modell.

Ausztrália 25 legnépszerűbb autómárkája,
2018
  Ausztrália 25 legnépszerűbb típusa, 2018
Márka 2018 (db) Változás 2017-hez képest (%)   Modell 2018 (db)
Toyota 217 061 +0,2%   Toyota HiLux 51 705
Mazda 111 280 -4,4%   Ford Ranger 42 144
Hyundai 94 187 -2,9%   Toyota Corolla 35 230
Mitsubishi 84 944 +5,3%   Mazda 3 31 065
Ford 69 081 -11,6%   Hyundai i30 28 188
Holden 60 751 -32,7%   Mazda CX-5 26 173
Kia 58 815 +7,5%   Mitsubishi Triton 24 896
Nissan 57 699 +2,0%   Toyota RAV4 22 165
Volkswagen 56 620 -2,4%   Nissan X-Trail 21 192
Honda 51 525 +10,1%   Hyundai Tucson 19 261
Subaru 50 015 -4,8%   Volkswagen Golf 19 076
Mercedes-Benz 39 537 -7,0%   Mitsubishi ASX 19 034
Isuzu Ute 27 640 +7,1%   Kia Cerato 18 620
BMW 23 055 -2,4%   Toyota Prado 18 553
Audi 19 416 -11,8%   Isuzu D-Max 18 550
Suzuki 17 601 -8,6%   Holden Colorado 18 301
Land Rover 10 089 -23,1%   Nissan Navara 16 459
Renault 10 018 -7,3%   Mazda CX-3 16 293
Lexus 8 819 +0,2%   Honda CR-V 16 107
Jeep 7 326 -11,4%   Hyundai Accent 15 675
Volvo Car 6 693 +43,0%   Mitsubishi Outlander 15 573
LDV 6 064 +135,0%   Toyota Camry 15 269
Škoda 5 807 +8,5%   Toyota Kluger 14 743
Porsche 3 909 -12,8%   Kia Sportage 14 042
Mini 3 590 -3,3%   Nissan Qashqai 13 950

Fotók: Toyota


[1] https://www.carsguide.com.au/car-advice/australian-car-market-car-sales-statistics-and-figures-70982

[2] https://www.caradvice.com.au/714908/vfacts-2018-annual-sales-wrap/

[3] https://www.carsales.com.au/editorial/details/why-2018-was-the-year-of-the-ute-again-116252/

[4] https://focus2move.com/world-best-selling-pick-up/