Az új Audi A1 Sportback
2010-ben az Audi teljes egészében új fejlesztésű modellsorozata, az A1 tartotta premierjét, a nagysikerű kompakt modell második nemzedéke érkezik most a piacra. Az új Audi A1 Sportback modelleket dinamikus formavilág jellemzi és nagyvárosi környezetben, illetve a hosszú távú utazások során is ideális útitársnak bizonyulnak. A felsőkategória színvonalát idéző, fejlett infotainment- és vezetői segédrendszereivel az A1 Sportback sokrétű kapcsolatban áll a digitális világgal, az új felszereltségi szintek pedig az egyéni kialakítási lehetőségek számára is bőséges teret kínálnak.
Külső formavilág – markáns és férfias, az „Ős-quattro” génjeivel
Az A1 Sportback hosszúsága jelentősen, 56 milliméterrel 4,03 méterre nőtt, míg 1,74 méteres szélessége nagyjából változatlan maradt. Az új generáció tagjainak magassága mindössze 1,41, s tetőantennával is csupán 1,43 méter. Széles nyomtávjai és karosszériája rövid túlnyúlásai sportosan feszes megjelenést kölcsönöznek számára. Markáns orrkialakítását széles, mélyre nyúló Singleframe hűtőrácsa és hangsúlyos szélső légbeömlő nyílásai uralják, motorházfedelének pereme alatt pedig három keskeny nyílás idézi a négykarikás márka 1984-es rali-legendája, az Audi Sport quattro jellegzetes motívumát.
Az új A1 Sportback oldalnézetében is hangsúlyozza „Ős-quattro” és a Sport quattro vizuális közelségét. Széles, erősen megdöntött C-oszlopai már álló helyzetében is lendületes fellépést kölcsönöznek számára, a kétféle sötét kontrasztárnyalatban rendelkezésre álló tetőív pedig a C-oszlop felett zárulva nyújt a tető és a teljes autó számára egyaránt még laposabb hatást. Az újdonság oldalának minden vonala – az ablakok szegélyétől egészen a küszöbborításig – ékszerűen hátrafelé emelkedik. Hangsúlyosan kiemelt kerékjáratai és mélyen húzódó vállöve az A1 Sportback stabil útfekvésére utalnak, miközben a sárvédőperemek közötti alsó vonal még alacsonyabbra süllyeszti az oldalnézet vizuális tömegközéppontját.
Az S line felszereltségi szinten az Audi tervezői számos megoldással emelték ki még erősebben az A1 Sportback sportos karakterét. Ezek közé tartoznak egyebek mellett a nagyobb méretű légbeömlő nyílások, a kiegészítő küszöbborítások, a motorházfedél pereme alatt két bordával kialakított, megnyújtott középső keskeny rés, illetve a megnövelt hátsó légterelő. Az erőteljes motorizáltság a markáns kettős kipufogóvégcsőről is jól érzékelhető.
Az extrafelszerelésként rendelhető teljes-LED fényszórók nappali menetfényének grafikája a szárnyashajók jellegzetes dinamikus szárnymotívumát idézi, amely a fő világítási funkciók egységeinek kialakítását is ihlette. A szélső szárnyelemek a lehető legszélesebb megjelenésről gondoskodnak, míg a fényszórók felső rombusz-alakzataival közösen mélyreható, összpontosító „tekintet” gondoskodik a sportos megjelenésről.
Az A1 Sportback már első pillantásra felismerhető fénygrafikáját szolgálják a hátsó lámpák dinamikus szegmentált motívumai is, amelyek a hátsó lámpaburák markáns, háromdimenziós geometriájában tűnnek fel. Figyelemreméltó a két részre tagolt lámpatestek – elsősorban sötétben jól érzékelhető – illesztési vonalak nélküli világítási képe.
Az új A1 Sportback palettáján tíz külső szín sorakozik, kívánságra pedig a kompakt modell tetőívei kontrasztárnyalatban húzódnak az A-oszlopoktól egészen a tetőlégterelőig. A külső visszapillantó tükrök házai, az első légterelő oldalsó idomai és a küszöbborítások ugyancsak rendelhetők kontrasztárnyalatban.
Különösen egyéni stílusú az S line felszereltségi szint alapjain kialakított különleges modellváltozat, amely már a piaci bevezetésre rendelkezésre áll, s mély benyomást keltően, részletgazdagon fogalmazza meg az Audi A1 formai nyelvezetét. A nagyméretű, 18 col peremátmérőjű keréktárcsák – a külső fényezés szerint bronz, fehér vagy fekete felülettel – erőteljes stílusjegyek, s az autó oldalán feltűnő Audi-karikák fóliája szintén a keréktárcsák színével harmonizál. Az egyaránt LED-technikájú fényszórók és hátsó lámpák a legendás Audi Sport quattro stílusában sötétített kivitelűek. A Singleframe hűtőrács Audi-karikái és a hátsó típusjelzés ez esetben egyaránt feketében jelennek meg.
Szabadon kombinálható – a felszereltségi szintek
Az A1 Sportback újdonsága felszereltségi szintjei modulrendszerű struktúrája, amely nagyfokú rugalmasságot biztosít, első ízben kombinálhatják ugyanis az ügyfelek szabadon a különböző külső és belső kialakításokat.
A karosszéria külső elemei az egyes felszereltségi szinteknek – Basis, advanced és S line – megfelelően különböző kialakításúak. A fekete elemek optikai csomagja további stílusjegyekkel gazdagítja megjelenését. Az Interieur advanced, az Interieur design selection és az Interieur S line kivitelekkel az Audi számos további lehetőséget kínál az egyes színek és anyagok igény szerinti kiválasztására.
Újszerű megjelenés – a belső dizájn
„A kategóriájának legsportosabb utastere” – hangzott a formatervezők eredeti célkitűzése. A beltér ennek megfelelően következetesen a vezetőre összpontosít, érzelmekben gazdag stílus jellemzi és az egyéni igények szerint alakítható ki. Elsősorban a légbefúvó nyílások, a műszerfal-árnyékoló és a digitális kombinált műszercsoport alkotta sportosan kompakt egység tűnik fel. Minden kezelőelem és az extrafelszerelésként rendelhető MMI touch kijelző egyértelműen a vezetőre összpontosít, így erősítve a hangsúlyos cockpit-karaktert.
A kijelzőket, valamint a légbefúvó nyílások sávját az utasoldalon fekete üveghatású felületbe integráltan alakították ki a tervezők. Az extrafelszerelésként rendelhető kontúr- és Ambiente-világítás kívánságra LED-technikájú fénykibocsátó elemekkel harminc különböző árnyalatban emelheti ki sötétben az utastér formáit.
Nagyobb hely és kényelem – az utastérkoncepció
Az új A1 Sportback jóval tágasabb térkínálattal szolgál, egyaránt színvonalasabb kényelmet biztosítva a vezető, az első utas, illetve a hátul helyet foglalók számára. Kompakt külső méretei és sportos tetőíve ellenére a felnőtt utasok hátul is bőséges fej- illetve lábteret élvezhetnek.
A csomagtér térfogata 65 literrel nőtt, így már alaphelyzetben is 335 literes, míg lehajtott hátsó üléstámlákkal és a tetőig pakolva már 1090 liter áll rendelkezésre. A talajtól 67 centiméterre húzódó rakodóperem különösen alacsonynak számít.
Minden digitális – kezelés és kijelzők
Az új Audi A1 Sportback készen áll a digitális jövőre – már alapkivitelében nagyfelbontású és 10,25 col átlójú kijelzőfelülettel kialakított műszeregységgel, valamint multifunkciós kormánykerékkel érkezik. A bővített funkciókat kínáló, extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit olyan átfogó és sokrétű információkkal szolgál közvetlenül a vezető látóterében, mint például a navigációs térképek animációja és egyes vezetői segédrendszerek igényes grafikái.
Teljes mértékben hálózatba kapcsolva és mindig jól tájékozottan – infotainment és Audi connect
Az új A1 Sportback infotainment-koncepciója közvetlenül a felsőkategóriából érkezett. A szériafelszereltség része többek között az MMI Rádió, amely a kormánykerék multifunkciós gombjaival és a teljes egészében digitális kombinált műszeregység kijelzőjéről kezelhető. A csúcsváltozat MMI Navigációs rendszer plusz 10,1 col képátlójú érintőképernyővel készül, amely harmonikusan illeszkedik a műszerfal fekete üveghatású felületébe. Az okostelefonoktól megszokott módon az összes utasítás érintéssel adható meg, míg a hangvezérlés legújabb generációja jelentősen javítja a vezető és autója közti kommunikációt.
Az MMI Navigációs rendszer plusz az Audi connect szolgáltatásaival közösen olyan funkciókat kínál az A1 Sportback vezetőjének, mint például a hibrid útvonalvezetés, amely útvonalszámítását a felhőben végezve a teljes pillanatnyi közlekedési szituációt is mindenkor tekintetbe veszi.
További különlegességek a műholdas térképnézet és az új, háromdimenziós hatású városmodellek, amelyek számos város központjáról tesznek lehetővé különösen pontos térképmegjelenítést. Az évente akár négy térítésmentes térképfrissítést automatikusan tölti le és telepíti a rendszer, emellett az ügyfelek az Audi connect sokoldalú online-szolgáltatásait is igénybe vehetik.
A legjobb minőségű kapcsolatokat garantálja az új A1 Sportback fedélzetén az Audi smartphone interface, amely az iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokat az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerek segítségével integrálja az MMI kifejezetten e célra kifejlesztett környezetébe, miközben két USB-csatlakozót (egy USB-A és egy megnövelt töltőáramú USB-C) is kínál. További extrafelszerelésként az LTE-támogatással működő Audi phone box még jobb vételi minőséget biztosít és vezeték nélkül, a Qi-szabvány szerint induktív úton tölti az okostelefon akkumulátorát.
A zene- és hifi-rajongók digitális rádióvételre alkalmas tunert élvezhetnek és az Audi Soundsystem, illetve a Bang & Olufsen prémium hangrendszere közül választhatnak. A B&O technikája 560 watt teljesítménnyel összesen tizenegy hangsugárzót működtet, különleges térhangzása a szélvédőt is célzott hangvisszaverő felületként veszi igénybe.
Biztos, ami biztos – a vezetői segédrendszerek
Az Audi A1 Sportback vezetői segédrendszerei ugyancsak a felsőkategóriából származnak, igény szerint önműködően tartva a kompakt modell követési távolságát, illetve a sávtartásban és parkoláskor is hatékonyan támogatva a vezetőt.
A sávelhagyásra figyelmeztető, az alapkivitelhez tartozó rendszer 65 kilométer/óra felett segít az autót az éppen igénybe vett forgalmi sáv határolójelei között tartani, míg az ugyancsak a szériafelszereltséget bővítő sebességkorlátozó berendezés megbízhatóan előzi meg, hogy az A1 Sportback túllépje az előre meghatározott maximális sebességet.
Az alapfelszereltség további eleme az Audi pre sense front technikája, amelynek radarérzékelője időben felismeri a járművekkel és az utat keresztező gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal az autó előtt adódó kritikus forgalmi helyzeteket, még rossz látási viszonyok közepette, például ködben is. A rendszer vizuális és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a veszélyre. Ezzel párhuzamosan felkészíti a fékrendszert az esetleges teljes intenzitású vészfékezésre, de amennyiben szükséges, a fenyegető ütközés megelőzése, illetve legalább súlyosságának mérséklése érdekében önállóan is aktiválhatja azt. Az extrafelszerelésként rendelhető Audi pre sense basic szükség szerint olyan különböző védelmi intézkedéseket foganatosít, mint az első biztonsági övek elektromos megfeszítése, az ablakok zárása és a vészvillogó bekapcsolása.
Ugyancsak radaralapon működik az adaptív sebességszabályozó asszisztens, amely önműködően tartja a kívánt követési távolságot. Amennyiben az A1 Sportback az S tronic sebességváltóval készült, a rendszer a 0 – 200 kilométer/óra közötti sebességtartományon aktív, míg manuális váltómű esetében 30 kilométer/órától lép működésbe. Araszoló (Stop & Go) forgalomban az S tronic sebességváltóval készült modellek akár egészen megállásig is fékezhetnek automatikusan, majd bizonyos feltételek teljesülése esetén önállóan indulhatnak el ismét.
A parkolás könnyítésére különböző fejlett rendszerekkel szolgál az új A1 Sportback. A hátsó parkolássegítő berendezés mellett első ízben áll tolatókamera is rendelkezésre. Az első ultrahangos szenzorok a jármű előtti objektumokat is érzékelik, s vizuális és hangjelzéssel figyelmeztetik a vezetőt. A parkolási asszisztens a hossz- és keresztirányú parkolóhelyekre is önállóan kormányozza be az A1 Sportback modelleket. Az asszisztensrendszer új változatával az A1 Sportback előremenetben is be tud állni a keresztirányú parkolóhelyekre, szükség szerint akár több lépésben is. A hosszirányú parkolóhelyekről kiállás feladatát ugyancsak átveszi a rendszer.
Könnyű és különösen robusztus – a karosszéria
Az új Audi A1 Sportback karosszériaszerkezetében melegen alakított acélkomponensek alkotják az utascella alapjait. A konstrukció merevsége, illetve pontos illesztései sportosan precíz irányíthatósági tulajdonságokról gondoskodnak, a zavaró hanghatások megelőzése mellett. 2,07 négyzetméter homlokfelületével és 0,31-os légellenállási együtthatójával az A1 Sportback csupán csekély ellenállást jelent az áramló levegő számára.
Erőteljes és gazdaságos – a motorok
Legyen éppen szó a nagyvárosok forgalmáról vagy hétvégi kirándulásról – mindenekelőtt erőteljes motorjai gondoskodnak az Audi A1 Sportback vezetésének élvezetes élményéről. A palettán 70 kW (95 LE) és 147 kW (200 LE) közötti teljesítménnyel gazdaságos TFSI erőforrások sorakoznak, amelyekben a turbófeltöltés, a közvetlen befecskendezés és a részecskeszűrő egyaránt az alapkivitelhez tartozik.
Az Audi mindegyik motorváltozathoz manuális vagy hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltót kínál. Kivételt csupán a 40 TFSI képez, amely eleve hatfokozatú S tronic váltóműhöz csatlakozik.
Sportos és dinamikus – a futómű
Az új Audi A1 Sportback kerékfelfüggesztéseinek konstrukcióját sportosan dinamikus hangolás jellemzi és agilis irányíthatósági tulajdonságokról gondoskodik. Az első felfüggesztések MacPherson-rendszerűek, míg hátul kompakt és könnyű kapcsolt lengőkaros megoldást alkalmaztak a tervezők. Az alapkivitelű futómű mellett opcióként feszesebb hangolású sportfutómű is rendelkezésre áll.
Mindegyik motorváltozathoz megfelelően összeállított dinamikacsomag rendelhető, amely az Audi A1 Sportback számára még sportosabb karaktert kölcsönző felszereléseket tartalmaz. A 25 TFSI kínálatában a Basis dinamikacsomag szerepel, sportfutóművel, vörösre fényezett féknyergekkel és megnövelt féktárcsákkal. A további motorváltozatokhoz a Performance dinamikacsomagot kínálja az Audi, amely ugyancsak vörösre fényezett féknyergeket és nagyobb féktárcsákat tartalmaz, ám ez esetben állítható lengéscsillapítókkal, hang-aktuátorral és az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszerrel kiegészítve. Az új A1 Sportback fékberendezése pontosan adagolható és közvetlen, feszes pedál-visszajelzések jellemzik. Az extrafelszerelésként rendelhető emelkedő-asszisztens elinduláskor a nem kívánt visszagurulást megelőzve növeli a biztonságot. A keréktárcsák kínálatában 15 és 18 col peremátmérő közötti modellek sorakoznak.
Négy üzemmód a vezetés egyéni élménye szolgálatában – Audi drive select
Opcióként az új A1 Sportback az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszerrel is készülhet, amely négy üzemmóddal – auto, dynamic, efficiency és individual – teszi lehetővé a vezető számára az autó alapvető karakterének alakítását.