Az új CB750 Hornet erőforrása

23YM HONDA CB750 HORNET
  • Vadonatúj, 755 cm3-es, soros, kéthengeres, nyolcszelepes erőforrás Unicam vezérlési rendszerrel
  • A csúcsteljesítmény 67,5 kW (91,8 LE), 9500 f./perc
  • A legnagyobb forgatónyomaték 75 Nm (7250 f./perc)
  • 270º-os főtengely-elékelés és szokatlan gyújtássorrend a jellegzetes motorkarakterisztika érdekében
  • Szabadalmaztatott Örvénykeltő Levegőcső (Vortex Air Flow Duct) az optimális légáramlásért
  • A kuplungasszisztenssel kiegészített, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását a visszakapcsolások során, és csökkenti a kuplungkar behúzásához szükséges erőt
  • A méretes üzemanyagtartálynak és a mindössze 4,35 l/100 km-es fogyasztásnak köszönhetően a hatótávolság eléri a 340 km-t

Egy vadonatúj Honda-erőforrás leleplezése mindig nagy pillanat a márka életében, az pedig, hogy a vadonatúj Hornetben mutatkozik be, sokat elárul a modell jelentőségéről. A világ legnagyobb motorgyártójaként ismert Honda ezúttal is kitett magáért: a soros, kéthengeres motor páratlanul hatékony és erős. Nemcsak a felső fordulatszám-tartományban jelentkező, lenyűgöző teljesítmény okán elragadó, hanem az alsó és középső régióban kihasználható erő miatt is. Ez a karakterisztika tökéletes a kevésbé tapasztalt motorosoknak, ugyanakkor még élvezetesebbé és könnyebbé teszi a mindennapos városi használatot.

Maga a konstrukció soros, kéthengeres, nyolcszelepes, a vezérlés pedig Unicam rendszerű. A fejlett építésmód eredményeként a – 9500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 91,8 LE, míg a 7250 f./percnél tetőző forgatónyomaték 75 Nm. A furat és a löket 87, illetve 63,5 mm, a sűrítési viszony pedig 11,0:1. A kompakt, kis tömegű Unicam hengerfej egyenesen a motokrossz-versenyekre fejlesztett CRF450R-ből érkezett. Szívóoldali, 35,5 mm átmérőjű szelepeit közvetlenül a vezérműtengely bütykei mozgatják, míg a 29 mm-es kipufogószelepek szárait himbák nyomják le. Előbbieknél 9,3 mm, utóbbiaknál 8,2 mm a szelepemelés mértéke.

Hogy a lehető leggyorsabbak legyenek a gázreakciók, a Honda mérnökei kidolgozták az úgynevezett Örvénykeltő Levegőcsövet (Vortex Air Flow Duct). A szabadalmaztatott rendszer célja, hogy az oldalsó nyílásokon beáramló levegő minél egyenletesebben oszoljon el a levegőszűrőházban, s így folytassa útját a 46 mm-es fojtószelepek, illetve a hengerfej esőáramú szívócsatornái felé.

A 270º-os főtengely-elékelésből és a szokatlan gyújtássorrendből fakadóan egészen különleges a motorkarakterisztika – a kéthengeres erőforrás összetéveszthetetlen hangon, magával ragadóan pulzál. Hogy a motor a lehető legkisebb lehessen, nincs külön fogaskerék-áttétele a kiegyensúlyozó tengelynek, a szakemberek a váltó nyelestengelyére bízták forgatását. A hűtőfolyadék-szivattyúját a motor bal oldalára, közvetlenül a burkolat alá helyezték, s annyira hatékonnyá tették a kenési rendszert, hogy nincs szükség folyadékhűtésű olajhűtőre. Maguk a dugattyúk nikkel-szilíciumkarbid (Ni-SiC, nikasil) bevonatot kapnak, miként a CBR1000RR-R Fireblade és CRF450R esetében.

A kuplungasszisztenssel kiegészített, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását a gyors visszakapcsolások során, egyszersmind csökkenti a kuplungkar behúzásához szükséges erőt.

A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 4,35 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,2 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 340 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. A modell természetesen A2-es jogosítvánnyal vezethető változatban is elérhető lesz.