Az új GR86 lesz a Toyota belépő sportautója

A GT86 örökébe lépő vadonatúj a harmadik globális Toyota GR modell, amelyet a TOYOTA GAZOO Racing műszaki szakértelmével fejlesztettek ki, a tiszta vezetési élményre tervezve, „a digitális kor analóg autójának”. A vadonatúj GR86 a nagysikerű GT86 kupé örököseként megőrizte és továbbfejlesztette az arra jellemző kimagasló minőséget épp úgy, mint a klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású felépítést, miközben az új 2,4 literes „boxer” motor az elődmodellénél jelentősen nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít. A sebességváltót úgy tervezték, hogy erőteljes, egyenletes gyorsulást biztosítson egészen a magas fordulatszám-tartományig, a miközben a fokozott merevség, a könnyebb felépítés és az alacsonyabb súlypont még jobb menetteljesítményt és reakciókészséget tesz lehetővé. A formaterv megtartja a Toyota sportautók örökségét, miközben átvesz a motorsportból származó aerodinamikai megoldásokat is A modell december elején tartja majd európai premierjét, és a Toyota ígérete szerint ez lesz a belépő modell a gyártó sportautói között.

Az új GR86 a Toyota harmadik globális GR modellje lesz, amely a GR Supra és a GR Yaris oldalán megalkotja a vérbeli sportautók kínálatának „hármas erejét”. Akárcsak testvérei, a GR86 is közvetlenül profitál abból, hogy a TOYOTA GAZOO Racing a legmagasabb szintű nemzetközi motorsport megmérettetéseken több bajnoki címet is nyert. Az új kupé jelenti majd a belépőt a Toyota GR kínálatába, amivel szélesebb rétegek számára teszi elérhetővé a sportos vezethetőség és a teljesítmény által nyújtott élményeket. Az újdonság a GT86 evolúciós leszármazottja, amely a GR86-ba is továbbörökített orrmotoros, hátsókerékhajtású felépítésével a Toyota újbóli elköteleződését jelezte a sportautók fejlesztése terén. Az erőforrás szerepében továbbra is egy pörgős, négyhengeres „boxer” egység található, amely azonban nagyobb lökettérfogattal rendelkezik a jelentősen megnövelt teljesítmény és nyomaték érdekében. A motor és a sebességváltó műszaki megoldásai biztosítják az extra erő egyenletes leadását, és a kiváló gyorsulást a teljes fordulatszám-tartományban. Az alapok fejlesztésénél a tömeg csökkentésére és a súlypont alacsonyabbra helyezésére fektették a hangsúlyt a még élesebb irányíthatóság és reakciókészség érdekében. Szélesebb körben használtak alumíniumot és egyéb könnyű, de erős anyagokat, illetve a stratégiai pontokon megerősítették a vázat, ezzel elérve a minden tekinteteben nagyobb merevséget. A felfüggesztés beállításait is módosították a kezelhetőség optimalizálása érdekében, míg a tervezők a motorsportban dolgozó kollégáiktól kaptak segítséget a karosszéria aerodinamikai jellemzőinek kidolgozásához. Az először 2021 áprilisában leleplezett GR86 európai bevezetése 2022 tavaszán lesz. Az európai premiert pedig 2021. december 2-án tartják.

Élmény vezetni – a Waku Doki autó

A GR86-ot úgy mutatták be, mint „a digitális kor analóg autója”, amelyet a vezetési élmény szerelmesei fejlesztettek a vezetési élmény szerelmeseinek, nem meglepő módon a vezetés tiszta élményét állítva a középpontba – erre az elköteleződésre használják a japán „waku doki” kifejezést. Fontos, hogy a GR86 nem csupán a kiemelkedően tapasztalt pilóták és a puristák autója: az általa nyújtott élményeket a mindennapokban is ki lehet élvezni közúton és versenypályán egyaránt. A GR almárka új belépőmodelljeként továbbviszi a GT86 kiváló tulajdonságait, amelyekkel új rajongókat szerzett és lelkesedést váltott ki a Toyota autós kultúrája iránt, köszönhetően többek között az alulról szerveződő versenyeknek, valamint a tunerek és az utángyártott alkatrészek szakértőinek inspirálásának. Az autó személyre szabáshoz egyébként számos TGR kiegészítő áll rendelkezésre. A GR86 vezető mérnöke, Yasunori Suezawa így foglalta össze a Toyota célját: „A GR86 küldetése az, hogy kinyissa a GR világának kapuját, és ezzel még több ember számára tegye elérhetővé az általa nyújtott élményeket.”

2,4 literes „boxer” erőforrás

Akárcsak a GT86 esetében, a vízszintesen, egymással ellentétesen mozgó „boxer” a GR86 meghatározó pontja, amely a teljesítmény szívét és lelkét adja, valamint kulcseleme az alacsony súlypontnak. A 16 szelepes DOHC négyhengeres egység ugyanazt a hengerblokkot használja, mint korábban, de a lökettérfogat 1998-ról 2387 köbcentiméterre nőtt. Ez annak az eredménye, hogy a furat átmérője 86-ról 94 milliméterre növekedett. Megőrizve a magas, 12,5:1 kompresszióarányt, a motor nagyobb erőt biztosít: a csúcsteljesítmény nagyjából 17 százalékkal növekedett a korábbi 200 lóerőről (147 kW) 234 lóerőre (172 kW) 7000 1/perces fordulatszámon. Ennek köszönhetően a 0-100 km/órás gyorsulási idő több mint egy másodperccel rövidebbre, 6,3 szekundumra adódik (automata váltóval 6,9 másodperc). A GR86 végsebessége manuális váltóval 226 km/óra, automatával pedig 216 km/óra. A forgatónyomaték is megnövekedett, a teljesítményt pedig úgy hangolták, hogy a 250 Nm-es csúcsot már korábban, 3700 1/perces fordulatszámnál leadja, ellenben a GT86 által 6600 1/perces fordulaton leadott 205 Nm-rel. Ez egyenletes, erőteljes gyorsulást biztosít egészen a magas fordulatszám-tartományig, így kiváló teljesítményt nyújtva – kiváltképp a kanyarokból történő kigyorsításokkor. A nyomaték megegyezik a manuális és az automata váltós változatok esetén. Részletes változtatások történtek a motor tömegének csökkentése és a nagyobb teljesítménynek való megfelelése céljából. Ezek többek között vékonyabb hengerperselyeket, a vízköpeny optimalizálását és a szelepfedél alumíniumról gyantaanyagúra cserélését – amely szintén csökkenti a vibrációkat – foglalják magukban. A hajtórudak erősebbek lettek, és a hajtórúdcsapágy, valamint az égéstér formáját optimalizálták. A D-4S üzemanyag-befecskendezést, amely mind a közvetlen, mind pedig a hengerenkénti befecskendezést alkalmazza, újrahangolták a gázreakciók gyorsítása érdekében. A közvetlen befecskendezésnek hűtő hatása van a hengerben, amely támogatja a magasnyomás alkalmazását, míg a hengerenkénti befecskendezést a motor az alacsony és közepes igénybevételkor használja, ezzel maximalizálva a hatékonyságot. A motor légbeszívását is továbbfejlesztették a szívócsonk-nyílás átmérőjének és hosszának növelésével, amely egyenletesebb nyomatékleadást és gyorsulást eredményezett. A szívónyílást a légáramlás optimalizálása érdekében újratervezték. További előnyökkel jár az üzemanyag-szivattyú új kialakítása, amely egyenletes áramlást biztosít kanyarodáskor, míg a kisebb méretű, nagysebességű vízpumpa úgy lett megtervezve, hogy magas sebességtartományban jobb áramlási sebességgel és megbízhatósággal segítse a teljesítményt. Új vízhűtéses olajhűtőt építettek be, a vastagabb hűtő légvezetőkkel van ellátva az áthaladó hűtőlevegő mennyiségének növelése érdekében. A kipufogóendszerben egy új, 5,6 literes középső cső található, amely kellemes „morgó” hangot generál gyorsítás közben, melyet az Active Sound Control (ASC) aktív hangszabályzó egészít ki azzal, hogy eljuttatja a motorhangot az utastérbe. A zaj és a vibráció elleni küzdelem érdekében a GR86 új, alumíniumból készült, folyadékkal töltött motortartókkal és átdolgozott, merevebb, keresztborda alakú olajteknő szerkezettel rendelkezik.

Az autó bemutatásának nincs még vége!
Hamarosan újabb anyagokkal jelentkezünk!


A TOYOTA GAZOO Racing

A Toyota GR modelljeinek – a kétüléses GR Supra kupénak, a rally génekkel rendelkező GR Yarisnak, valamint most a GR86-nak – az a célja, hogy a motorsportban szerzett tapasztalatot és tudást a közútra átültetve még jobb autóvá váljanak, lehetőséget adva az emberek számára, hogy megtapasztalhassák a vezetés színtiszta élményét. A TOYOTA GAZOO Racing globális versenysikerei erős alapot nyújtanak új technológiák és műszaki megoldások fejlesztéséhez, amelyek a pályaversenyzés és a rally világából a közúti közlekedésbe kerülhetnek – a széles rajongói kör legnagyobb örömére. A TOYOTA GAZOO Racing 2012 óta már négy alkalommal nyerte el a FIA Hosszútávú Világbajnokságot és 2021-gyel bezárólag sorban négyszer győzedelmeskedett a Le Mans 24 órás versenyen. A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 2017-től kezdve versenyez a Rally Világbajnokságon, ahol azóta már két pilóta bajnoki és egy gyártói elsőséget ért el a Yaris WRC-vel. A TOYOTA GAZOO Racing rendszeresen részt vesz a Dakar Rallyn; a dél-afrikai központú csapat 2019-ben egy speciálisan felkészített Hilux segítségével győzedelmeskedett. A Toyota éppen ezekben a napokban biztosította be győzelmét a WRC-ben.