Az új Honda CBR1000RR-R Fireblade SP váza és futóműve

  • Az alumíniumból készülő váz és lengővilla a súlyelosztásra, illetve a tömeg-középpontosításra is kedvező hatással van
  • A hattengelyes Bosch helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) pontos adatokkal fokozza a menetdinamikát és a precíz irányítást 
  • A második generációs Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) megannyi beállítási lehetőséget kínál fel
  • Az Öhlins NPX villa nyomáscsillapítása kiemelkedő, ezáltal ütéselnyelő-képesség és visszajelzés terén is a kategória egyik legjobbja
  • Radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo Stylema féknyergek és SPORT, valamint TRACK üzemmódban működő ABS
  • A háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) az IMU adatait is figyelembe veszi, hogy precízebben stabilizálja a motort

A gyémántalakú, négy elemből összeállított hídváz 2 mm-es falvastagságú alumíniumszelvényekből készül, és a sajátos technológia eredményeként minden eddiginél pontosabban meghatározható volt a nyúlványok merevsége. Az erőforrás immáron hat ponton kapcsolódik a vázszerkezethez, ettől pedig tovább javult a motor kezelhetősége. A szerkezet hosszanti és torziós merevségét gondosan kiegyensúlyozták, hogy közúton és pályán is pontos visszajelzéseket kapjon a vezető.

A tengelytáv 1460 mm, a villaszög és az utánfutás 24°, illetve 102 mm, míg a Fireblade SP menetkész tömege 201 kg. Súlyelosztása ideális, 53 és 47% az első-hátsó tengelyen, alacsony tömegközéppontja pedig segíti a gyors irányváltásokat.

A 18 különféle vastagságú alumíniumból sajtolt lengővilla azonos a RC213V-S-nél használttal, azaz itt is 622,7 mm hosszú. A – vázhoz hasonlóan – hosszirányú és függőleges merevségét úgy hangolták, hogy tapadás és visszajelzések terén is a maximumot hozza a hátsó kerék.

Az optimális vázmerevség és a súlycsökkentés érdekében a Pro-Link himbarendszerre épülő hátsó rugóstag felső bekötési pontja – egy konzol beiktatásával – az erőforráshoz csatlakozik.

A kompakt segédvázat legömbölyített, vékony falú alumíniumcsőből állították össze a mérnökök. Szemben a hagyományokkal, ez nem a váz oldalához, hanem annak felső részéhez kapcsolódik, így roppant karcsú a modell az üzemanyagtartály és az ülés magasságában, tovább fokozva a kényelmet és az aerodinamikai hatékonyságot, beleértve a pilóta körüli légáramlást is. Az ülésmagasság 830 mm, ehhez társul a lendületes motorozást szolgáló, messze elöl rögzített kormány és a magasra szerelt lábtartó.

A Fireblade SP a – Showával közösen fejlesztett – Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) is megkapta. Ez a kis tömegű, tolórudas konstrukció a villanyak alsó felén kapcsolódik a vázhoz és az alsó villahídnál az első felfüggesztéshez. Működését a kerekek forgási sebességét figyelő jeladók, valamint az IMU adatai határozzák meg, és három üzemmódban használható.

Hogy minél jobb köridőket érhessen el a Fireblade SP, úttartásáról második generációs Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) felfüggesztés gondoskodik. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű NPX villa belsejében túlnyomás uralkodik, ezáltal megelőzhető a kavitáció, azaz végsebesség közelében is tökéletes a teleszkópok csillapításszabályozása és ütéselnyelő-képessége. Nem mellesleg így az első abroncs tapadása is javul, és még több visszajelzés érkezik a pilótához. Persze azt se feledjük, hogy a hosszú teleszkópok révén tágabb határok között változtatható a motor futómű-geometriája. Hátul is egy Öhlins-különlegesség, nevezetesen egy TTX36 központi rugóstag felel a tapadásért, és mindkét alkatrész hangolása az OBTi-n (Öhlins Objective Based Tuning interface) keresztül végezhető el.

A sokoldalú kezelőfelület előnye, hogy – adott gyári beállításon belül is – szabadon változtathat a pilóta a felfüggesztés viselkedésén. Ha például változik a pálya hőmérséklete, a kopás miatt kevésbé tapad az abroncs vagy az üzemanyag fogyásával párhuzamosan csökken a motor tömege. Ha egy beállítás ideálisnak bizonyul, el is mentheti a vezető, hogy legközelebb, hasonló körülmények között egy gombnyomással előhívhassa azt.

A Fireblade SP lassításáról négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo Stylema féknyereg, valamint Brembo főfékhenger és fékkar gondoskodik. Az első nyergek 330 mm-es átmérőjű, 5 mm vastag és kiemelkedő hőtűrésű első tárcsákat fognak közre, míg a hátsó féknyereg megegyezik az RC213V-S-en használt Brembo egységgel.

A hátsó kerék elemelkedését gátló rendszer és a blokkolásgátló beavatkozásának mértékét továbbra is a pillanatnyi dőlésszög határozza meg, ennek hála még magabiztosabban kanyarodhat a pilóta. A nagy fékerővel és minimális sodródással kecsegtető SPORT állás közúti motorozáshoz passzol, míg TRACK-be kapcsolva a nagy sebességű pályázás igényeihez igazodik a működés.

A hátsó, 17”-os kerékre 200/55-ZR17 méretű gumiabroncs szerelhető, hogy közúti gumiról pályaabroncsra váltva minél kevésbé változzon a futóműgeometria, az első keréken pedig 120/70-ZR17 méretű köpeny feszül. A 2022-es kiadás felnijei látványos, aranyszínű fényezést kaptak, így az SP kivitel első ránézésre megkülönböztethető az alapmodelltől.