• Egyéb

Az új Ibiza gázos változatban is elérhető

Története eddigi legjobb SEAT Ibiza modellje immár a leginkább környezetkímélő Ibiza is egyben, a márka sűrített földgáz (Compressed Natural Gas; CNG) hajtástechnikája ugyanis a spanyol gyártó „bestsellerének” ötödik generációjába is megérkezett. Az új Ibiza TGI üzemeltetése olcsóbb és környezetkímélőbb, mint a vele összevethető dízel- vagy benzinüzemű, illetve nem hálózatról tölthető (plug-in) hibrid gépkocsiké.

Az új modell – amely a Leon és a Mii után immár a harmadik a palettán – a martorelli gyárban az MQB A0 platform műszaki alapjaira készül. A SEAT aktívan támogatja a CNG-technológia alkalmazását, mivel ez nagyban hozzájárulhat szén-dioxid-kibocsátási célértékei további csökkentéséhez. A földgázüzem során átlagosan 85 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid kerül a levegőbe, miközben 25 százalékkal mérsékli a szén-dioxid-kibocsátást, így jelentősen hozzájárulhat a nagyvárosok légminőségének javításához.

A sűrített földgázzal üzemelő gépkocsik hosszú távon fenntartható alternatívát nyújthatnak a hagyományos és elektromos hajtású autók közötti rés betöltésére, stratégiai szintű támogatást jelentve a környezetkímélő autózás számára, miközben az ügyfelek számára is vonzó alternatívát kínálnak.

Kilométerenkénti üzemeltetési költségeik különösen alacsonyak; egyrészt, mivel a földgáz – ugyanazon energia előállításához kisebb mennyiséget igényelve – jóval hatékonyabb más üzemanyagoknál, másrészt pedig ez esetben nagyjából mindössze 13 euróba kerül egy-egy földgáztankolás. Az eredmény nagyobb hatótáv és jóval kisebb kilométerköltség.

Az új SEAT Ibiza teljesítménye 90 lóerő, átlagos üzemanyag-fogyasztása pedig földgáz-üzemmódban csupán 3,3 kilogramm 100 kilométerenként, ami 3,22 euró költségszintnek felel meg 100 kilométerre.

Az új Ibiza TGI teljes hatótávja – a két üzemanyagtartályában 13 kilogramm földgázzal (CNG), illetve 40 liter benzinnel – összesen 1194 kilométerre adódik.

TGI-motorral a leginkább hosszú távon fenntartható Ibiza
Az új SEAT Ibiza háromhengeres, 12 szelepes 1.0 TGI motorja ötfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, s 90 lóerő teljesítménye a 4500 és 5800, míg 160 newtonméter maximális forgatónyomatéka az 1900 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Menetteljesítményei: végsebessége 180 kilométer/óra, álló helyzetből pedig 12,1 másodperc alatt gyorsítható fel 100 kilométer/órás tempóra. Hivatalos átlagos üzemanyag-fogyasztása benzinüzemben 5 liter, míg CNG-üzemben 4,9 köbméter (3,3 kilogramm) 100 kilométerenként, utóbbi esetben kilométerenként mindössze 88 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett.
Az ötödik generációs Ibiza TGI-változata két üzemanyagtartállyal készül, az egyik 13 kilogramm sűrített földgázzal, a másik 40 liter benzinnel tölthető fel. Utóbbi megegyezik az Ibiza benzinüzemű modelljeinek üzemanyagtartály-térfogatával, 1194 kilométer együttes hatótávot biztosítva.

A benzinüzemű Ibiza 1.0 modellével megegyező technikákon túl az új Ibiza TGI természetesen a földgázüzem megfelelő komponenseivel – egyebek mellett CNG-tartály, külön feltöltő a benzinbetöltő nyílás mellett, gáznyomás- és gázhőmérséklet-érzékelők a különböző főegységeken, nyomásszabályzó, gázelosztó rendszer – is rendelkezik.

Mindezeken túl motorját különleges króm-nikkel bevonatú, gázüzemre adaptált dugattyúkkal, kopásállóbb, megerősített szelepülékekkel, valamint – az égéstér belseje felé irányuló, intenzívebb gázcirkuláció érdekében – megnövelt szívószelepekkel szerelik. Az Ibiza TGI kisebb tömegű turbófeltöltőt kapott, amelynek gyorsabban felpörgő turbinakereke érzékenyebb gázadási reakciókat kölcsönöz a motor számára. Végül pedig a műszerfalon mindkét üzemanyagtartály önálló szintjelzője is megjelenik.

A SEAT Ibiza TGI mindvégig földgázt használ elsődleges üzemanyagként, kivéve, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete mínusz tíz Celsius fok alá csökken. Ekkor a motor benzinüzemben indul, s csupán a gázbefecskendező szelepek előzetes felfűtését követően aktiválja automatikusan a CNG-kört. E kivételtől eltekintve az Ibiza TGI csak abban az esetben használ egyfajta alternatív üzemanyagként benzint, ha a CNG-tartály már kiürült. A váltás automatikusan zajlik, anélkül, hogy a vezető bármilyen változást érzékelne a jármű dinamikus menettulajdonságaiban. A műszerfalon ellenőrző fény tudatja a vezetővel, hogy földgázzal közlekedik, de mindkét tartály üzemanyagszintjét is figyelemmel kísérheti. Az Ibiza TGI ilyen értelemben két járművet ötvöz egyben, a hosszú távon fenntartható, gazdaságos gázüzem lehetőségét éppúgy biztosítva, mint a hagyományos benzinüzemét, ha a gáz már elfogyott.

Feltétlenül említésre méltó, hogy az új Ibiza minden felszereltségi szinten, így a sportos FR-kivitelben is szerepel a palettán, amely egy még különlegesebb FR EcoPlus változatot is kínál. Utóbbi már alapkivitelében felszerelések exkluzív együttesével szolgál, köztük az adaptív sebességszabályzással (Adaptive Cruise Control; ACC), teljes-LED fényszórókkal, a Full Link rendszerrel, első és hátsó parkolóradarral, illetve tolatókamerával. A Media System Plus rádiórendszer 20,3 centiméter (8 col) képátlójú érintőképernyőjéről a két fogyasztási adat, valamint az egyes üzemanyagfajtákkal megtett távolságok is leolvashatók. A monitor emellett a földgáz minőségéről, mindkét üzemanyag esetében a fogyasztásról és a rendelkezésre álló pillanatnyi hatótávról, valamint a CNG-rendszer esetleges meghibásodásáról is tájékoztat.

Az új SEAT Ibiza sorozatot egyaránt Martorellben tervezték, fejlesztették és gyártják, s döntő fontosságú lépés a SEAT jövője felé vezető úton. Egyrészt azért, mert a Volkswagen-csoport legújabb technikája, az MQB A0 padlóváz (Modular Quer Baukasten) műszaki alapjaira épül, amelyet a spanyol modell használt elsőként és amely különösen élvezetes és dinamikus vezetést tesz lehetővé, nem is szólva arról a színvonalas kényelemről és biztonságról, amit ez az immár ikonná vált modell kínál. Másrészt pedig azért, mert e modelleket már a legfejlettebb technika, figyelemreméltó dinamika és jóval tágasabb utastér jellemzi. Az Ibiza továbbra is megőrizte fiatalos, dinamikus és funkcionális szellemiségét, azonban már a legkorszerűbb technika alkalmazásával.

Az Ibiza TGI, a leggazdaságosabb alternatíva
A SEAT tovább kívánja növelni a környezet iránti elkötelezettségét kettős, azaz földgáz- (CNG) és benzinüzemű modelljeivel, mégpedig az ügyfelek számára a költségtakarékosság és környezetvédelem terén kínált előnyök hosszú sora mentén. A legjelentősebb költségelőnyök a következők:

  • A sűrített földgáz (CNG) jóval kedvezőbb árú, mint bármely más üzemanyag, mivel fajlagos árszintje eleve alacsonyabb és nem kőolajszármazék, azaz költségét nem befolyásolják a kőolajárak váratlan és jelentős ingadozásai. Mindemellett a földgázzal hajtott járműveket kedvező fajlagos karbantartási költségszint jellemzi, mivel motorjuk kétféle üzemanyaggal is működtethető.
  • Mindezeken túl a sűrített földgáz (CNG) a leghatékonyabb üzemanyag, mivel kevesebb is elég belőle ugyanazon energiamennyiség előállításához. Az egy kilogramm CNG elégetésével nyerhető energia nagyjából két liter LPG, másfél liter gázolaj, illetve 1,3 liter benzin felhasználásával állítható elő.