Az új Lexus RZ belülről

Egymozdulatos kormányzás: világelső steer-by-wire rendszer yoke volánnal

A várhatóan az év végétől rendelhető egymozdulatos steer-by-wire kormányzási rendszer az egyik legjelentősebb technológiai újítás a Lexus RZ modellben. Nincs mechanikus kapcsolat és hagyományos értelemben vett kormányoszlop, a rendszer ehelyett elektronikus úton küldi a parancsokat a kormánytól a kerekeknek. A végeredmény: azonnali reakciók és még precízebb irányíthatóság. A vezető számára további előnyt jelent, hogy a rossz utak hatása jóval kevésbé érezhető a kormányon, akárcsak az erős oldalszél, amit korrigál az autó, így biztosítva a stabilitást, de ide tartozik a lenyűgöző egyenesfutás is, amelyet ferde felületeken is megőriz az autó. A kormányzási érzet fontos a magabiztos vezethetőség szempontjából. A Lexus mérnökei gondoskodtak róla, hogy a vezető mechanikus kapcsolat hiányában is kapjon visszajelzéseket a kormányon keresztül, ezzel megőrizve az erős kapcsot a pilóta és a jármű között. A biztonság miatt sem kell aggódni, hiszen a Lexus biztosított egy vészhelyzeti tápegységet a processzorok energiaellátása számára, ha a fő táppal valami probléma lenne. Az opcionális egymozdulatos rendszer egy új yoke kormánnyal érkezik. Ez a technológia kevesebb kormányforgatást igényel a pilóta részéről, hiszen egyenesből mindössze 150 fokkal fordul el mindkét irányba, így feleslegessé téve az átfogást – és megmagyarázva a volán formáját. A yoke „pillangó” formáját a Lexus Takumi pilótáinak segítségével alakították ki, így minden részletében a lehető legjobb teljesítményt szolgálja. A yoke kormány segítségével a vezető számára sokkal jobb kilátás nyílik a műszeregységre és az útra is. A Lexus tervezői is kihasználták ezt, és a normál volánok esetében lehetségesnél távolabb és feljebb helyezték a műszereket, ezzel lehetővé téve, hogy a pilótának a legkevésbé kelljen tekintetét levennie az útról. Mindez azt is eredményezte, hogy a Tazuna vezetőtér koncepció még magasabb szintre lépett, ezzel a vezető figyelmét még inkább az útra irányítva.

Az utastér kialakítása és a Tazuna koncepció

Az RZ vezetőtere a Tazuna koncepció evolúciójának tekinthető. Ennek megfelelően a tervezők úgy alakították ki és helyezték el a kormányt, a műszereket, a vezetési pozíciót, és a kezelőszerveket, hogy a pilótának a lehető legkisebb szem- és kézmozdulatokra legyen szüksége vezetés közben. Az egész filozófiát a lovas által a ló irányításához használt gyeplővel végzett apró mozdulatok ihlették – ezt jelenti a „Tazuna” a japán nyelvben. Az opcionális egymozdulatos kormányzás (részletek feljebb) megalkotásával a Tazuna vezetőtér minden előnyét kihasználhatják a felhasználók. A műszerek, a szélvédőre vetített vezetési információs megjelenítő és a 14” multimédiás képernyő elhelyezését optimalizálták a tervezők, míg a műszerfal vonalát alacsonyabbra húzták, így még tovább javítva a vezető kilátását. Az alkotók igyekeztek megjeleníteni a BEV modellekre jellemző kiváló teljesítményt, méghozzá a minimalista, letisztult formákkal, amelyek mellőzik a felesleges elemeket és díszeket, ugyanakkor kiemelkedő minőségű anyagokat használtak A középkonzolon található egy kerek kezelőszerv, amely a shift-by-wire, azaz a mechanikus összeköttetés nélküli váltókar szerepét tölti be, ezzel is hozzájárulva a letisztult összképhez. Az utasteret úgy tervezték meg, hogy a lehető legvilágosabb és legnyitottabb legyen, a felszabadult hangulatot pedig a különböző színek egész sorát felvonultató díszvilágítás teszi teljessé. A Lexus egy újfajta, világító betétet is tervezett, amely az In-ei névre hallgat, és a fény-árnyék játék segítségével képes eltérő hatást kelteni az ajtókon.

Fejlett technológiai megoldások

A Lexus számos fejlett, emberközpontú technológiai megoldást épített be az RZ lemezei alá, melyek növelik a kényelmet és a kellemes utazás élményét biztosítják, ezzel is tovább erősítve az Omotenashi vendégszeretet szellemét. Ezek közül kettő is először lesz elérhető egy Lexus modellben: a különleges bevonattal ellátott, elhomályosítható panorámatető, valamint a vezető és az utas számára elérhető hősugárzós fűtés is újdonság a márka világában.

Hővédelem, elhomályosítható panorámatető

Az opcionális panorámatető növeli a térérzetet és világosabbá teszi az utasteret. Az üvegfelület low-e (alacsony sugárzás) bevonatot kapott, amely visszaveri az infrasugarakat, és míg a napsütéses időszakokban csökkenti a hő bejutását az utastérbe, addig a hidegebb napokon segít megtartani a meleget. A panorámatető emellett egy elektromos funkciót is kapott, amelynek köszönhetően átlátszóból azonnal homályossá válik, így egyetlen gombnyomással megóvhatók az utasok a közvetlen napfénytől.Ennek eredményeképp kevesebbet kell használni a légkondicionálót annak érdekében, hogy komfortos legyen az utastér hőmérséklete, valamint nincs szükség elhúzható sötétítőre sem, ezzel csökkentve az autó tömegét – ezek pedig fontos szempontok az energiafelhasználás lejjebb szorítása terén, hiszen növelni lehet velük az RZ hatótávolságát.

Hősugárzók

Az új hősugárzók térdmagasságban helyezkednek el az vezető és az első utas előtt, a kormányoszlop és a műszerfal alatt. Az ülés- és kormányfűtés mellett képesek felgyorsítani a vezető és az utas légterének felmelegedését, és olyan érzést keltenek az emberben, mintha egy meleg takaróba bugyolálták volna a lábát. Akárcsak a panorámatető, ez a funkció is képes energiát megtakarítani, hiszen csökkenti a légkondicionáló rendszer terhelését.

High tech multimédia rendszer

Az RZ a vadonatúj Lexus Link multimédia felületet kapta meg, amely gyorsabb, intuitívabban működik és még több funkciót vonultat fel, melyek segítik a kapcsolódást, a hatékony útvonaltervezést és az információáramlást. Az új Lexus NX modellben bemutatott rendszer „mindig aktív”, felhőalapú navigációt is felvonultat, amely azonnali, élő információkkal szolgál a közlekedési eseményekről, balesetekről és útviszonyokról. A hangvezérlés megérti és válaszol a normál beszédre, és képes háttérzaj mellett is felismerni az utasításokat. Rendelkezésre áll egy új „Hey Lexus” asszisztens, valamint az Apple CarPlay és Android Auto funkciókon keresztül okostelefon-integráció is elérhető.

A jármű DCM (adatkommunikációs modul) modulja lehetővé teszi a kényelmes, over-the-air vezeték nélküli frissítéseket, melyek semmilyen módon nem zavarják meg az autó használatát.

A legfejlettebb aktív biztonsági és vezetéstámogató rendszerek

Az RZ a legújabb, harmadik generációs Lexus Safety System + fejlett, aktív biztonsági és vezetéstámogató rendszereit használja, aminek továbbfejlesztett funkciói, valamint a balesetek kockázatának fokozott felismerésére irányuló fejlesztései teljes biztonságot nyújtanak. Az új RZ fedélzetén bevezetett további újdonságok közé tartozik a kormány elengedését is lehetővé tevő sáv- és nyomtartó rendszer, a proaktív vezetéstámogató asszisztens és egy új ellenőrzőrendszer, amely a vezető viselkedését figyeli, a fáradtság vagy a figyelmetlenség jeleit kutatva. Az adaptív sebességtartó automatika és a sáv- és nyomtartó rendszer együtt dolgozva extra segítséget nyújtanak a vezetőnek lassú tempónál – például egy városi dugóban. A proaktív vezetéstámogató rendszer az első kamerát használja, hogy felmérje a közeledő kanyar szögét, és annak megfelelően állítsa be a kormányzást a forduló biztonságos teljesítéséhez.

e-Latch rendszer biztonságos kiszállást segítő rendszerrel

Az RZ modell a Lexus e-Latch rendszert használja, amely egy kifinomult, elektronikus ajtózár megoldás. Működés közben összedolgozik az autó holttérfigyelő rendszerével, így megalkotva a biztonságos kiszállást segítő rendszert, amely automatikusan megakadályozza az ajtónyitást, ha autó vagy kerékpáros érkezését érzékeli hátulról. A világon elsőként alkalmazott megoldástól azt várják, hogy segít megelőzni az ajtónyitásból származó balesetek 95 százalékát. A tisztább, fejtámlák és csomagok által nem zavart kilátást biztosító digitális belső visszapillantó szintén elérhető, és fejlesztéseinek hála éjszaka és rossz időjárási körülmények között is jobb képet kaphat a vezető.