Befejeződött a megállók akadálymentesítése Dél-Pesten

Négy megállóhely hét peronja újult meg az 50-es villamos vonalán a BKK beruházásában. A jelentős korszerűsítés célja egy biztonságosabb, zöldebb környezet kialakítása, ahol biztosítva van az akadálymentes közlekedés.

Véget értek a munkák az 50-es villamosvonal dél-pesti megállóinál, a XIX. kerületi Kossuth tér és a XVIII. kerületi Szarvas csárda tér között. A felújítás során a kivitelező Colas Alterra Zrt. négy megálló – a Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca (Béke tér irányú fel- és leszállóhely), valamint a Szarvas csárda tér – peronjait és peronberendezéseit építette át.

A korszerűsítés ezekre a feladatokra terjedt ki:

• Elbontották a meglévő megállókat, majd korszerű peronokat építettek új utasvárók és utastájékoztatók, valamint hulladékgyűjtők elhelyezésével.

• A megállók környezetében cserélték az Üllői úton a kopóréteget és új burkolati jeleket festettek fel.

• Elvégezték a szükséges közműkiváltást, korszerűsítették a csapadékvíz-elvezető rendszert a peronok környezetében.

• A megállók hosszában vágányszabályozást végeztek, felújították az életvédelmi kerítéseket, új korlátokat helyeztek el, valamint lefestették a felsővezeték-tartó oszlopokat.

• Felújították a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, autóbusz-megállókat, illetve gyalogátkelőhelyeket.

• 39 új fát telepítettek, és a zöldfelületet is rendezték.

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt (amely során a hét peron átépítésén túl összesen 26 darab (5 hosszú és 21 rövid) CAF-villamos gazdagította még a fővárosi járműparkot, illetve a már korábban beszerzett, Budapesten közlekedő 47 CAF-villamost és az említett 26-ot rádiós váltóállító berendezéssel szerelték fel) megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17.699.115.044 forint.

A villamosmegállók felújításának jelentősebb mérföldkövei

• 2021. január: befejeződött a közbeszerzési eljárás előkészítése, megjelent az ajánlati felhívás az 50-es villamos megállóhelyeinek akadálymentesítésére.

• 2021. június: lezárult a szerződéskötés folyamata, a BKK és a közbeszerzési eljárás nyertese, a Colas Alterra Zrt. aláírta a vállalkozási szerződést.

• 2021. augusztus: véget ért a korszerűsítés előkészítése, a kivitelező átvette a munkaterületet, és az ősszel elkezdődhetett az építkezés a XIX. kerületi Kossuth tér és a XVIII. kerületi Szarvas csárda tér között.

• 2021. szeptember: a kivitelező nekilátott a gázközműkiváltásnak a Szarvas csárda téren, és a Haladás utca felé jobbra kanyarodó sávban ideiglenes peront épített. A Szarvas csárda teret érintő vágányzár szeptember 18-án kezdődött, az 50-es villamosok a Határ út M és Villanytelep között közlekedtek.

• 2021. október: október 9-én és 10-én a teljes vonalon pótlóbusz járt. A munkák a kispesti szakaszon folytatódtak: október 11-től az 50-es villamos a pestszentlőrinci szakaszon, Villanytelep és a Béke tér között járt, a Határ út és a Lajosmizsei sorompó között pótlóbusszal lehetett utazni. Október 31-től ismét teljes vonalon közlekedtek a szerelvények köszönhetően annak, hogy folyamatosan és ütemezetten haladtak a korszerűsítési munkák.

• 2021. december: már csak a kiegészítő munkák maradtak hátra az 50-es villamosvonal dél-pesti megállóinak felújításából, 2022 januárjában elkezdődhetett a korszerűsítés utolsó munkafázisa.

A Határ úti végállomás felújítása után folytatódott az 50-es villamosvonal akadálymentesítése, ennek részeként a BKK négy megálló hét peronját korszerűsítette. A járat utasai kerekesszékkel, valamint babakocsival is akadálymentesen fel- és leszállhatnak majd a villamosokról. A vonalon további infrastrukturális beavatkozások elvégzése (végállomási kitérő cseréje) szükséges a CAF-villamosok közlekedtetéséhez. Ezek a villamosok már megérkeztek Budapestre, de a szükséges beavatkozások megvalósításáig máshol járnak.

A további megállók egy részének (Corvin körút, Lehel utca, Fő utca, Villanytelep, Tinódi utca, Margó Tivadar utca, Kemény Zsigmond utca és Thököly út) akadálymentesítésével kapcsolatban a tervezés lezárult, a kivitelezés a Fővárosi Önkormányzat döntésétől függ. A fennmaradó megállók (Madarász utca, Iparvasút, Honvéd utca, Bajcsy-Zsilinszky út és Ungvár utca) felújításához szükséges tervezési közbeszerzést már előkészítette a BKK, a forrás rendelkezésre állása esetén az eljárás azonnal elindulhat.

Élhetőbbé tesszük Budapestet: folyamatosan fejlődik a járműpark

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése idén is hangsúlyos szerepet kap. Az elmúlt években indított jelentős járműparkfejlesztés rengeteget javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. A fejlesztés egyik zászlóshajójának a CAF-villamosok számítanak, amelyek a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák – fokozzák a Budapesten utazók komfortérzetét. Rendelkezésre álló anyagi forrás esetén újabb járművekkel bővülhet a flotta, mert a BKK megállapodott a CAF-villamosok gyártójával, és a szerződésmódosításnak köszönhetően 2022. május 17-ig – teljesen vagy részlegesen – lehívhatja a még opcióban szereplő 51 villamost.

Budapesti Közlekedési Központ