Bemutatkozik a Toyota zászlóshajójának off-road tanulmánya

Szinte mindenkinek elkerülte a figyelmét a Tokiói Autószalonon a Toyota egyik legérdekesebb koncepciója. A márka csúcsmodellje ugyanis a megemelt változat megjelenésével már nem csak a zászlóshajótól elvárt luxust és prémiumszínvonalat tudja nyújtani, hanem az utóbbi évtizedekben egyre népszerűbb SUV-hullámot is sikerrel lovagolja meg, ráadásul mindezt elegáns, kupés tetővonallal teszi. Ezt hangsúlyozza ki a Toyota Crown Outdoor Concept, ami teljesen új lehetőségeket nyit a típus eddigi történelmében.

Magasabb üléspozíciójával, remek hasmagasságával, illetve tágas, még nagyobb fejteret biztosító utasterével a kényelem újabb szintjére lépett a Crown legújabb tanulmánya, ám a crossoverséggel valamennyi terepképességnek is járnia kell. Az új koncepció ugyanis azt mutatja meg, hogy a Crown nem csak az enyhébb földutakra lehet alkalmas, hanem minimális átalakításokkal egyenesen off-road játékszerré, hobbiautóvá is válhat, természetesen a kényelmét és hatékonyságát teljes mértékben megtartva.

A 4,93 méter hosszú és 1,9 méter széles Crown Outdoor Concept esetében valóban nem lehet panasz a praktikumra és a kényelemre, 1,59 méteres magasságával pedig a tekintélyt parancsoló, crossoveres megjelenés is adott az elegáns, kupészerű sziluett mellé. A szürke dekorbetétek az ajtókon és a kerékíveket védő műanyag elemek pedig igazi terepjárós hatást keltenek.

Az igazán komoly látványt azonban a hasznos részleteknek köszönheti a Crown Outdoor Concept, a gyári LED fényszórókat például az autó orrán elhelyezett, 6 darab különálló LED reflektor és a szélvédő felett, az autó tetején található LED fényhíd segíti ki az éjszakákban. A tetőn a méretes LED fényforrás mögött látványos tetőcsomagtartót helyeztek el, amelyre vízálló dobozokban rögzíthetnek fontos felszereléseket az érintetlen természetbe vágyó sofőrök.

A tovább emelt hasmagasságnak köszönhetően még nehezebb elakadni a Crown crossover tanulmányával, ám a Toyota mérnökei tudják, hogy a vadonban semmi sem lehetetlen. Éppen ezért az autón több vontatási pontot is elhelyeztek, amelyeket egy csörlőhöz rögzítve nem csak magát húzhatja ki a tanulmányautó kalandvágyó sofőrje, hanem akár más bajba került autósokon is könnyedén segíthet.

Mivel komoly terepre tervezték át a Crown-tanulmányt, szükséges volt az autó alját is megerősíteni: a lökhárítók elöl és hátul is extra merevítéseket kaptak, a szürkére burkolt kerékívek végén pedig piros sárvédő gumik kaptak helyet, illetve a motortér alól sem maradt el a vaskos alumínium védőburkolat.

A motortérben a Crown crossover változatának gyári megoldása maradt, ez is bizonyítja, hogy mennyivel többre képes az erőforrás az eredeti céljánál, vagyis, hogy tökéletes kényelmet és kellő mennyiségű erőt nyújtson a hétköznapi közlekedés során. Az A25A-FXS kódú, 2,5 literes motor ugyanis már magában is egy fenevad lehetne némi áthangolással, mivel a legtakarékosabb működésre tervezve is 186 lóerő leadására képes.

Persze ez még nem minden, hiszen a hajtáslánc egy 120, illetve egy 54 lóerős villanymotorral egészül ki, hogy összesen 234 lóerőnyi rendszerteljesítményt nyújthassanak a vezető számára. Ezt koronázza meg a Toyota E-Four összkerékhajtása, ami annyit jelent, hogy a kisebbik, 54 lóerős elektromos motor a hátsó tengelyre került, és szükség esetén ott adja le az akár 121 newtonméteres, azonnal elérhető nyomatékát.

Nem csak a típus legelső, akkor még Toyopet Crown néven futó generációjának 1955-ös megjelenésekor tűnt volna mindez egyenesen lehetetlennek, de még 10 évvel ezelőtt sem gondolta volna senki, hogy egyszer egy Crownból építenek majd a Toyota gyári mérnökei egy ilyen komoly terepgépet. Bár kereskedelmi forgalomba nem kerül a különleges tanulmány, attól még komoly lavinát indíthat el a különleges koncepció, ha a tulajdonosok is felfigyelnek a modellben rejlő off-road lehetőségekre, amelyeket egyáltalán nem nehéz észrevenni az Outdoor Concept láttán.

Fotók: Global.Toyota