Betonkemény intézkedések a fenntarthatóság érdekében

Luxusjachtokkal teli kikötőjétől az épületekkel benépesített környező hegyekig Monaco egy sűrűn lakott hercegség keskeny és kanyargós utakkal. Ebben a sűrű forgalomban ügyesen manőverezik az Ecotrans egyik Scania P 410 betonkeverő teherautója.

Ez is csak egy szokványos betonkeverő teherautónak néz ki, valójában viszont annak a fenntartható szemléletnek a kézzelfogható megnyilvánulása, amelyet az Entreprise Monégasque de Travaux (EMT) és az Ecotrans követ a teljes flottáját illetően. Maga a jármű repcéből készült biodízellel üzemel, míg a betonkeverő felépítménye elektromos hajtású.

Az EMT Group cégcsoport és azon belül az Ecotrans is készbeton előállítására, értékesítésére és kiszállítására szakosodott. „Elkötelezettek vagyunk a környezet iránt. Ezek nemcsak szavak, hanem a cégcsoport őszinte, szívből jövő elköteleződése” – mondta Philippe Ortelli, az EMT és az Ecotrans elnöke.

Az évi 130 ezer köbméter beton termelésére képes EMT kifejlesztette a kis szén-dioxid-terhelésű betonját, valamint bevezetett egy vizet és kavicsot újrahasznosító rendszert a cég által kibocsátott hulladék kibocsátásának nullára csökkentésére.

A betongyártás minden fázisát figyelembe véve ez a tevékenység felelős a világ szén-dioxid-kibocsátásának 4-8 százalékáért. Csak a szén, a kőolaj és a földgáz az üvegházgázok jelentősebb forrása. A betonnal kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás fele a salak előállítása során keletkezik, amely a cementgyártás leginkább energiaigényes művelete.

Az EMT kifejlesztette a kis szén-dioxid-terhelésű betonját, amely cementből, őrölt, granulált kohósalakból, pernyéből és adalékanyagokból készül. A vállalat a salakhoz az acélgyártásból származó hulladékanyagot hasznosítja újra. A pernye olyan erőművekből származik, amelyek még mindig szenet használnak, hogy segítsék az áramtermelést a csúcsterhelésű időszakokban. Ezzel a betonjával az EMT köbméterenként 365 kilogrammról 150-200 kilogrammra csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást. „A termelésünkben összességében közel ötven százalékkal sikerült mérsékelnünk a szén-dioxid-kibocsátást a versenytársainkhoz képest” – mondta Philippe Ortelli.

A vállalat a francia B100 bioüzemanyagot, mint az elérhető legfenntarthatóbb alternatívát választotta – ez százszázalékosan ugaron termesztett repcéből származik, amely hatvan százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. „Ez az életciklus és a továbbértékesíthetőség terén támasztott követelményeinknek is megfelel” – mondta az Ecotrans ügyvezető igazgatója, Éric Humilier. „Hat év múlva, amikor megújítjuk majd a flottánkat, ezek a tehergépkocsik megjelenhetnek a hagyományos használtjármű-piacon.”

Az Ecotrans vállalat Scania XT modelljeinek legnagyobb megengedett össztömege a megerősített alváz révén 44 tonna, ami monacói sajátosság. „A környezetvédelmi érvek előterjesztésével fontos szerepet játszottunk a szabályozás megváltoztatásában: a nagyobb mennyiségű beton szállítása kevesebb tehergépkocsit jelent a forgalomban és kisebb szén-dioxid-kibocsátással jár együtt” – nyilatkozta Éric Humilier. „A forgalom csökkenését 33 százalékra becsültük.”

Az Ecotrans a már eleve fenntartható flottáját tizenkettőről húsz járműre bővítette 2020 végére. „Mi egy kis családi vállalkozás vagyunk, ahol megvalósíthatjuk azt, amiben hiszünk” – tette hozzá Éric Humilier.