BMW i Vision Circular belső

BMW i Vision Circular belső

Belső kialakítás a látható és fenntartható luxus jegyében

Odabent a BMW i Vision Circular tanulmányautó luxuskörnyezetet teremt, olyan anyagokat és gyártási folyamatokat alkalmazva, amelyek a környezettudatosságot és a felelős erőforrás-felhasználást éltetik. A BMW i Vision Circular tanulmányautó utastere büszkén helyezi előtérbe, hogy a gazdasági körforgás és a céltudatos anyagválasztás jegyében mi minden válik lehetségessé a jövőben – és mindezek eredményeként milyen érdekes formai megoldások születnek. Ez nem csupán a megfelelően egységes alapanyagok széleskörű, intelligens felhasználását jelenti, hanem olyan új, jövőbe mutató, ragasztást mellőző illesztési technikákat is, amelyek a későbbi szétszerelést, elbontást és újrahasznosítást lehetővé téve teszik nélkülözhetővé a ragasztást. Annak érdekében, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a hulladék és a vágási hulladék mennyiségét, a BMW Group tervezőmérnökei a BMW i Vision Circular tanulmányautó minden alkatrészét és anyagát pontosan illesztve, például háromdimenziós nyomtatással gyártották le. A felesleges anyagok módszeresen visszavezethetők az anyagkörforgásba.

Utastér: modern, világos és kimagaslóan fenntartható

Szélesre tárulva a koncepció két ajtaja egy világos, tágas utastérbe enged belépést. Az utastér alapszíne a szürkéslilás, halványtürkiz árnyalat, amely szürke elemekkel, a padlón és az oldalsó dekorbetéteken pedig világos mentazöld árnyalattal egyesül. Ez tökéletesen harmonizál az első és hátsó ülések szürkéslilás, halványtürkiz kivitelével, egyszerre modern és otthonos hangulatot teremtve. A karosszérián is használt eloxált Mystic Bronze árnyalat az arany-bronz dekorbetétekkel még melegebb, kifinomult kontrasztot ad.

Az utastér levegős kialakítással és bőséges térérzettel fogadja a vezetőt és utasait. A hatalmas, ívelt szélvédő azt a benyomást kelti az első üléseken ülőkben, hogy a szabad ég alatt utaznak, miközben maximalizálja a minimális alapterületen kínált utastér tágasságának érzését. A négy ülést a dizájnerek szándékosan úgy tervezték meg, hogy azok leginkább egy bútordarabra emlékeztessenek. Az első sorban két különálló, integrált fejtámlával szerelt lounge ülés teremt exkluzív hangulatot. Bársonyszerű kárpitozásuk újrahasznosított műanyagból készült, és egy világos aranyszínű alumíniumkeret szegélyezi őket. Az üléseket egy vékony kialakítású, előre-hátra állítható, egyoszlopos talapzat rögzíti, amely a középkonzol elhagyásával hatalmas lábteret eredményez a második üléssorban ülőknek. Az első ülések karcsú háttámlái újrahasznosított műanyagból készültek, terrazzó-mintázatú kivitelben. Itt található egy újabb kör alakú gyorszár, amely az ülések egyszerű szétszerelését segíti. A fém és a szövet így könnyedén szétválasztható és különválogatható, majd újrafelhasználható.

Újraértelmezett műszerfal

A BMW i Vision Circular tanulmányautó átfogó felhasználói élménye – akárcsak a felhasznált anyagok tulajdonságai – szándékosan egy távolabbi jövőt hoz el a jelenbe, fejlettebb járműintelligenciával és még több, felhasználóközpontú érzékelővel. Az alkatrészek számának csökkentése és a funkciók csoportosítása ugyanakkor „természetközeli” élményt teremt, a haptikus felhasználási módot helyezve előtérbe. Ez azt jelenti, hogy a végtelenül fejlett, nagymértékben integrált technológia a szem elől elrejtve – a tanulmányautó műszerfalán alkalmazott formában –, a letisztult felületek mögött dolgozik és csak abban az esetben válik láthatóvá, ha a bajor prémiummárka ügyfeleinek szüksége van rá.

Az autók klasszikus műszerfala a jövőben egy újgenerációs digitális felhasználói felületté alakul át, ahol egy lebegő, „V” alakú szobor formáját öltve az utastérbe vetül. A technológia középpontjában egy háromdimenziós nyomtatással előállított, kristályos test áll, amelyen idegpályaszerű struktúrák futnak keresztül, érzékelhető mélységgel és magával ragadó fényhatással. Itt válik láthatóvá az autó „gondolkodása”, lehetővé téve a felhasználó számára, hogy szabad szemmel is lássa a mesterséges intelligenciát. A műszerfal ugyanakkor az ember és gép közötti interakció felületeként is szolgál, a kijelzőkön és gombokon messze túlmutató élményt teremtve. A kristályos testet mindkét oldalról természetes módon kezelt fa szegélyezi, amelyet felelős ültetvényekről szereztek be és külső tanúsítvánnyal láttak el, ahogyan az minden bioalapú nyersanyag esetében is történik. A műszerfalat eloxált másodlagos alumíniumból készült arany-bronz elemek kötik össze az A-oszlopokkal. A fémből készült oldalsó részeket az egyszerű szétszerelhetőség érdekében itt is gyorszárak rögzítik.

Újragondolt kijelzőkoncepció

Az információs felület, amelyet a felhasználó alapesetben a központi kijelző környékén keresne, a BMW i Vision Circular tanulmányautó esetében a műszerfal felett, a szélvédő alján kapott helyet. Ez a nagyméretű, használaton kívül láthatatlan kijelzőfelület merőben új szintre emeli a BMW által elsőként bevezetett Head-Up kijelzők fogalmát: a technológia az összes lényeges információt a szélvédő alsó területére vetíti ki, teljes szélességben. Itt olvashatók le a vezetőnek szóló, vezetéssel kapcsolatos kijelzők információi, valamint az utasoknak szánt kommunikációs és szórakoztató tartalmak is. Az egyes információk a bajor prémiummárka ügyfeleinek preferenciái szerint személyre szabhatók, közvetlenül a felhasználók látómezejébe helyezhetők vagy elrejthetők. Az intelligens technológiahasználat így a teljes szélvédőt információforrássá alakítja át, amellyel párhuzamosan feleslegessé teszi az utastérben egyébként található kijelzőket. A szélvédőre vetített tartalmak a multifunkciós kormánykeréken elhelyezett interaktív érintőpadok segítségével vezérelhetők, miközben az utasok könnyedén csatlakoztathatják okoseszközeiket a jármű fedélzeti operációs rendszeréhez, hogy a szélvédő utasoldali részén egyedi tartalmakat jelenítsenek meg, amelyekhez akár a személyes hangszórókat is aktiválhatják. Kívülről nézve egy arany-bronz mintával ellátott, átmenetes fekete árnyalatba öltöztetett felület mutatja a szélvédő kijelzőfelületét.

Háromdimenziós nyomtatással készült kormánykerék

A BMW i Vision Circular tanulmányautó kormánykereke összeköti a múltat és a jövőt, mialatt csökkenti a felhasznált anyagok és alkatrészek számát. A kormány karimája háromdimenziós nyomtatással, bioalapú anyagból készült, a felhasznált faporos változat pedig természetes és meleg érzetet kölcsönöz a kormánynak. A középen, függőleges irányban elrendezett, arany-bronz árnyalatú küllők szokatlan, egyszersmind modern benyomást keltenek. A kormányon egy újabb kristályos kezelőfelületet található, amely háttérvilágítással és a műszerfalhoz hasonló kijelzőfunkciókkal rendelkezik. A kormánykerék közepétől balra és jobbra a vezető két hüvelykujjának mozgatásával aktiválható és működtethető, interaktív érintőpadok találhatók, amelyek a mai multifunkciós kormánykerék gombjaihoz hasonlóan működnek. Utóbbiak még inkább elősegítik az autóvezetés „kezek a kormányon, szemek az úton” alapelvét, hiszen a szélvédő információs felületén megjelenő tartalmakat tökéletes vezérlését szolgálják.

Kijelzőfelület, amely összeköti a külső és a belső világot

Az oldalsó ablakok alatt végigfutó karcsú digitális felület, amely kijelzőként is funkcionál, a tanulmányautó utasterében is megtalálható, összekötve a külső és a belső világot. A jövőbe mutató megoldás itt is az autó hátsó felééig nyúlik és körbeöleli a Hofmeister kink stílusjegyet. A műszerfalhoz és a hangulatvilágításhoz hasonló, kristályos megjelenésű elemek itt az oldalfalakban járulnak hozzá az utastér magával ragadó, misztikus légköréhez, miközben számos funkciót is magukba foglalnak: többek között az elektromos ablakemelő kapcsolóit, a kilincseket és a panoráma üvegtetőben található napellenző kezelőszerveit. Ezáltal, hogy az ajtókat így egyetlen elektronikus alkatrésszel szerelték – amely a jármű majdani szétszerelésekor egyszerű modulként eltávolítható –, a mérnökök jelentős mértékben elősegítik a modell elbontáskori szétválaszthatóságát és szétválogathatóságát.

Lélegzetelállító hátsó utastér

A nagyméretű szélvédő hosszan ívelt kialakítása a hátsó utasok fölött egy különálló, mechanikus árnyékoló funkcióval ellátott panoráma üvegtetőt is biztosít. Ez a funkció két, párhuzamos vonalakból álló üveglapból áll, amelyeket egymáshoz tolva az árnyékolás mértéke 50-100 százalék között változtatható. A két panelt úgy alakították ki a tervezők, hogy azok használata ne csökkentse a hátsó üléssorban kínált fejtér magasságát. Az intelligens grafikai tervezés itt olyan innovációt eredményezett, amelynek használatához semmiféle kiegészítő technológiára vagy elektronikára nincs szükség, mégis maximális hatást garantál.

Az utastér hátsó részét egy nagyméretű, enyhén megemelt üléspaddá alakították, amely bőséges, puhán párnázott oldaltámláival két utas számára is csalogató helyet kínál. A fejtámlák úgy néznek ki, mintha rögzítőelemre helyezett párnák lennének, amely még tovább hangsúlyozza az utastér hátsó felének puha, otthonos jellegét. Az audiorendszer hangszórói a fejtámlák párnái alatt kaptak helyet. Mindegyik ülésnek saját hangzónája van, ami azt jelenti, hogy az egyes üléseken hallható audiotartalmak a jármű bármely pontján összeakadás és egymás megzavarása nélkül élvezhetők. A közvetlen hangvezérlés minimalizálja a szükséges alkatrészek számát és egyszerűsíti a rendszer majdani eltávolíthatóságát. Ez is egy kiváló példa arra, hogy a modern technikai funkciókat miként lehet finoman integrálni egy olyan belső térbe, amely egy kényelmes otthon benyomását kelti.

Kifinomult részletek a hátsó utastérben

Az ülések MONOchrome Taupe árnyalatú szövetkárpitozása teljes egészében újrahasznosított anyagból készült, komplex Jacquard-dizájn szerinti szövésmintával. A pazar kárpitot precíz varrások fokozzák tovább és a könnyű leszerelhetőség érdekében nyomógombok tartják a helyén, akárcsak az első ülések esetében. A hátsó üléspadot arany-bronz színű eloxált alumíniumkeret szegélyezi. Az üléskárpit és az alumíniumkeret összekapcsolásának módja itt is figyelemre méltó részlet, hiszen a szövetet egy zsinór segítségével fonták össze a kerettel. Ez a fajta összekötés az ülés szétszelerelésekor kézzel könnyedén feloldható lesz. A MONOchrome Mint árnyalatú, mély és bolyhos szőnyeg az egész utastérben kellemes hangulatot teremt. A 100 százalékban újrahasznosított műanyagból készült szőnyegben visszaköszön a koncepció karosszériájáról ismerős, jellegzetes vonalminta. A C-oszlopok belső felén a BMW iDrive központi operációs rendszer BMW iX modellből származó, üvegből készült vezérlőtárcsája kezd lámpaként második életet – a RE:USE alapelvet éltető ötletes megoldásként.