• Egyéb

Boschban a biztonság

Vezetőfülke-kamera és hangfelismerő szoftver azonosítja a vezetőt. A Bosch jármű-kommunikációs technológiája minden szabványnak megfelel, és a világ minden részén alkalmazható. Különleges biztonsági szoftver ismeri fel és elemzi a hálózatba kapcsolt járművek elleni esetleges kibertámadásokat.

A hálózatba kapcsolt járművek számának növekedésével bővül az új digitális szolgáltatások iránti piaci igény és fogyasztói kereslet is – a Gartner piackutató intézet becslése szerint 2020-ra már csaknem 250 millió ilyen jármű közlekedhet világszerte. A Bosch a hálózatba kapcsolt mobilitás jövőjének, s az egyértelmű prognózisoknak megfelelően szolgáltatások egész sorával szavatolja a biztonságos és stresszmentes közlekedést: legyen az új kijelző-kezelési megoldás, járművek közötti kommunikációt lehetővé tévő hálózati hardver, vagy épp a hálózatba kapcsolt járművek meghekkelését ellehetetlenítő fejlesztés.

A Bosch, egy Cadillac Escalade műszaki alapjaira épült koncepcióautóban mutatta be új, átfogó kijelző és kijelzőkezelési megoldását. A sofőr és a járműve közötti „ember–gép–interfész” (HMI) öt, egymással összehangolt képernyővel teszi biztonságosabbá és még inkább stresszmentesebbé az autózást, hogy az alapvető funkciók kezelése a lehető legkevésbé vonja el a sofőr figyelmét a forgalomról. Cockpit-, azaz vezetőfülke-kamera és hangfelismerő szoftver is azonosítja a vezetőt, automatikusan betöltve az ülésekre és a külső visszapillantó tükrökre vonatkozó személyes beállításait, illetve akár a kedvenc, személyre szabott zenei lejátszólistáját is. A sofőr hangvezérléssel, vagy érintéses kezelőfelületről vezérelheti az információs és szórakoztató célú, valamint a navigációs rendszereket, továbbá a légkondicionálót, miközben tekintetét mindvégig az úton tarthatja, csökkentve ezzel a lehetséges közúti balesetek számát.

Kritikus helyzetekre Vehicle-to-X kommunikáció

Bukkanót követő közlekedési torlódás, vagy épp az úttest rosszul belátható szélén hirtelen feltűnő gépkocsi? Ha a járművek kommunikálhatnak egymással és környezetükkel, „kölcsönösen” figyelmeztethetik egymást a kritikus menethelyzetekre, amivel akár életek is megmenthetők. A Connectivity Control Unit (CCU) formájában a Bosch olyan hálózati hardvert fejlesztett ki, amely központi fedélzeti egységként szabályozza a jármű Vehicle-to-X (Vehicle-to-Everything, azaz a jármű – mindennel) kommunikációját. Legyen éppen szó WLAN-, LTE-, vagy DSRC-hálózatról, a Vehicle-to-X CCU-technika minden használatos kommunikációs szabványnak megfelel, ráadásul a világ minden részén alkalmazható.

Kiberbiztonság a hálózatba kapcsolt járművek számára 

A hálózatba kapcsolt járművek számára elengedhetetlen az adatvédelem, amely a nem kívánatos külső behatolások ellen véd. A Bosch ezen a területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt járműveiben is fenn tudja tartani az adatvédelem olyan magas szintjét, mint amit ma kínál.

A Bosch leányvállalata, az ESCRYPT behatolásérzékelő és -megelőző rendszere (Intrusion Detection and Prevention System; IDPS) különleges biztonsági szoftvere segítségével például idejében felismerhető és elemezhető a hálózatba kapcsolt járművek elleni potenciális kibertámadás. Ennek megfelelően gyorsan és hatékonyan hajthatók végre a megfelelő ellenintézkedések akár egyes gépkocsik, vagy éppen teljes járműflották esetében egyaránt.