• Egyéb

BrandZ Top 100 felmérése szerint változatlanul a Toyota a világ legértékesebb autógyártója

Márkaértékét öt százalékkal növelve megőrizte első helyét a világ legértékesebb autógyártói között a Toyota, derül ki a tizenharmadik alkalommal kiadott BrandZ Top 100 globális kutatásból.

Soha nem voltak még ilyen értékesek a világ legnagyobb vállalatai. A világpiacot vezető kilenc legnagyobb márka értékének példátlanul magas arányú (23-92%) emelkedése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a BrandZ Top 100 lista összértéke 748 milliárd dollárral (+21%) nőtt; soha ilyen összegű gyarapodás nem volt még tapasztalható ebben a körben.

A technológiai szektor szereplőinek immár hagyományos szárnyalása mellett az idei évben a tartós fogyasztási cikkeket értékesítő vállalatok és ehhez közvetlenül kapcsolódva az online fizetési szolgáltatók mutattak fel számottevő mértékű növekedést, némileg átrendezve az erőviszonyokat a Kantar Millward Brown piackutató szervezet által összeállított, a világ száz legértékesebb globális nagyvállalatát tömörítő listán, az idén tizenharmadszor kiadott BrandZ Top 100 rangsorban.

Az autóipar, illetve a közlekedési szektor jelentőségét mutatja, hogy képviselőik az új szereplők között, illetve a legintenzívebben növekedő vállalatok körében is helyet követeltek maguknak. Előbbinél a 81. helyen debütáló Uber (16,045 milliárd USD), utóbbinál a 60 százalékot erősödő Tesla (9,415 milliárd USD) került a figyelem középpontjába. Az autóipar összességében hét százalékkal, 149,6 milliárd dollárral növelte súlyát a százas listán, ami különösen értékes annak fényében, hogy tavaly stagnált az iparág összértéke. A tíz legértékesebb autógyártó összértéke egy százalékkal emelkedett egy év alatt, ugyanakkor közülük csak öten fértek fel a száz legnagyobb világcéget tömörítő listára: a tavalyi 100. helyezett Nissan idén már lemaradt erről a megtiszteltetésről.

A növekedésért az elemzők szerint elsősorban a szabadidőjárművek voltak felelősek. Tovább halványodott a választóvonal a tömeg- és prémium piacok között: előbbiek a technológiai tartalom általános gyarapításával, utóbbiak a karosszériaváltozatok számának növelésével és a fiatal közönség igényeihez igazodó, megfizethetőbb belépő modellek bevezetésével erősítették pozíciójukat.

Ahogy ebben az évtizedben egyetlen kivétellel mindig, idén is magasan a Toyota a legértékesebb autógyártó. Helyet cserélt ugyanakkor egymással a két legnagyobb európai szereplő, míg a Ford, amely 2011-ben még fele annyit ért, mint a Honda, második éve vezet a japán gyártó előtt, noha előnye alaposan megcsappant. Nagy visszatérő a Volkswagen, amely a felmérések tanúsága szerint márkaként, illetve a személyes ajánlás terén megerősödött, ugyanakkor az elmúlt évek botrányai miatt a fogyasztók hitüket vesztették a vállalatban. Teljesen új szereplő a Maruti Suzuki; érdekes lesz jövőre látni, hogy a vállalatcsoport és a Toyota között 2018 május végén aláírt fejlesztési együttműködési szerződés hogyan befolyásolja az indiai-japán autógyártó értékét.

Autóipari helyezés

Márka

Márkaérték (milliárd USD) Márka hozzájárulás* Márkaérték változása 2017-2018 Abszolút helyezés Abszolút helyezés változása 2017-2018

1

Toyota

29,987

4

+5%

36

-6

2

Mercedes-Benz

25,684

5

+9%

46

-6

3

BMW

25,624

4

+4%

47

-12

4

Ford

12,742

3

-2%

96

-13

5

Honda

12,695

4

+4%

97

-6

6

Nissan

11,425

3

+1%

7

Audi

9,630

4

+3%

8

Tesla

9,415

4

+60%

9

Maruti Suzuki

6,375

3

Új szereplő

10

Volkswagen

5,986

3

Új szereplő

* Az érték azt méri (1–5,5 közötti skálán), hogy a vállalat értékéhez milyen mértékben járult hozzá a márka erőssége.

Elgondolkodtató az a kutatás, amelyet a márka bevésődése (Brand Imprint) terén végzett a Kantar Millward Brown. A márka nevének, stíluselemeinek, a hozzá kapcsolódó hírességeknek a köztudatba való beépülése nagyban segítheti, ha meg nem is határozza a márka értékét; ezen a téren az autóipar (86%), de különösen a prémium autóipar (71%) gyengén teljesít a piaci átlaghoz (100%) képest. Ez összecseng azzal a tapasztalattal, hogy a márka erőssége elsősorban a rövid távú vásárlási döntésekben (gyorsétterem, frissítők, szabadidős programok) játszik szerepet. Ez arra enged következtetni, hogy az autóvásárlók nem megérzésből és ösztönből, hanem tudatosan, a valós tartalmat mérlegelve választanak maguknak terméket. Ez rossz hír azoknak, akik legendás márkanevükkel igyekeznek kipótolni esetleges technológiai lemaradásaikat, és nagyszerű lehetőséget teremt mindazon szereplők számára, akik az iparág bármely területén (villamosítás/hibridizáció, autonóm mobilitás, infotainment szolgáltatások) innovátori vagy piacvezető szerepre tudnak szert tenni.

Fotók: Toyota