• Egyéb

Camry hibridekkel versenyeznek a modern Ágyúgolyó-futamon

A hetvenes évek hírhedt közúti ralijának szellemi utódjára, a még kíméletlenebb One Lap of America futamra hibrid autókkal neveztek be a Toyota gyártó- és fejlesztőüzemeinek mérnökcsapatai.

A nagy sikerű akcióvígjátékokban halhatatlanná tett Cannonball Run, azaz Ágyúgolyó-futam a hetvenes években többször is megrendezett, nem hivatalos túraverseny volt, amelyet a kor néhány neves autós újságírója álmodott meg, részint poénból, részint, hogy tiltakozzanak az akkoriban bevezetett szigorú sebességkorlátozások ellen. Az USA keleti és nyugati partja között zajló futamon elvi kérdést csináltak abból, hogy ne tartsák be a sebességkorlátozásokat. Ez idővel ellehetetlenítette a versenyt, azért a szervezők beszüntették – nem hivatalosan, persze, tovább élt a legenda –, és helyette egy még ambiciózusabb, ám biztonságosabb ralit dolgoztak ki.

Az 1984 óta rendszeresen megrendezett One Lap of America, azaz Egy kör Amerika futam a közúti rali- és a pályaversenyzés műfajait elegyíti. Minden évben féltucatnyi neves versenypályát keresnek fel a mezőny tagjai, ahol mért köröket futnak, majd rögtön indulnak tovább a következő, rendszerint több száz kilométerre fekvő versenypálya felé, így járva körbe a fél kontinensnyi országot.

Az idei évben – a verseny ezen a héten május 5-12. között zajlik – az 5900 kilométeres össztávot a sebességkorlátozások szigorú betartásával kell teljesíteni mindössze nyolc nap alatt. Az autóknak műszakilag közúti közlekedésre alkalmasnak kell lenniük, továbbá szerelőcsapat és tartalékabroncsok nélkül kell teljesíteniük a távot és a pályaköröket egyaránt – magyarul a One Lap of America legalább annyira szól a megbízhatóságról, mint a sebességről.

Nem véletlen, hogy a Toyota is magáénak érzi a kihívást. A cég Kentucky államban működő termékfejlesztő és gyártóközpontja (PEMC) idén negyedik alkalommal vesz részt a futamon. Ezúttal két másik gyártóközpont, az Indiana állambeli TMMI és a Nyugat-virginiai TMMWV is csatlakozott hozzájuk, megalakítva a nem hivatalos Toyota Engineering Motorsports istállót.   Korábban sportos modellekkel indultak – egyszer például ezüstérmesek lettek egy átépített GT86 kupéval –, az új generációs Camry menetdinamikai képességeinek ismeretében azonban idén a nagy szedán három példányát – köztük egy hibrid modellt – nevezték be a versenybe. Hogy még tovább sokkolják a közönséget és az ellenfeleket, egy Toyota Priust is felmatricáztak és rajthoz állítottak.

Hogy a mérnökökből álló csapatok jól döntöttek, az már a nyolc tagállamot és hét versenypályát érintő futamra való felkészülés során kiderült. „Néhány napja versenypályán teszteltük a Camry Hybrid modellt” – emlékezett vissza a szombati rajt előtt James Nichols, a TMMI mérnöke. „Az egész boxutca rajtunk kuncogott, de aztán ahogy kezdtük egymás után lekörözni a többi csapatot, megváltozott a hangulat. Szerintem komoly meglepetéseket fogunk okozni a futamon.”

 

Fotók: Toyota, Toyota Engineering Motorsports