Cascót csak a gépjárművek ötödére kötnek

Drámai mértékben zsugorodott az idén az új autópiac, ami a casco-biztosításokra is rányomta a bélyegét. Az elmúlt évek 5-6 százalékos állománybővüléséhez képest az idei harmadik negyedév végére alig több mint 1 százalékkal emelkedett a szerződések száma, állapítja meg a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) a közleménye.

Az idén megtörni látszik a casco-piac öt éve tartó felívelése. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján szeptember végén 996 588 casco szerződést tartottak nyilván, ami mindössze egy százalékkal több, mint a múlt év végén volt. Hazánkban a casco állománya alig több, mint hatoda a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás állományának, a díjbevétele meghaladja a kgfb-díjbevétel 40 százalékát. (A gépjárművek – beleértve a buszokat, motorkerékpárokat, tehergépkocsikat és a vontatókat is – 21,3%-ára kötöttek casco-biztosítást a KSH tavaly év végi adatai szerint.) Ebben az alacsony arányban persze szerepet játszik az is, hogy a személygépkocsi-állomány átlagos kora igen magas, 14,4 év, ráadásul évről évre emelkedik. Casco-biztosításokat pedig jellemzően új, illetve fiatalabb autókra kötnek.

A statisztikákban szereplő casco-szám ráadásul nem is ugyanennyi teljes körű biztosítás, ugyanis sok a rész-casco, amely csak bizonyos típusú biztosítási eseményekre, például csak totálkár vagy lopás esetén térít. Emellett léteznek olyan casco-biztosítások is, amelyek korlátozott díjért korlátozott összegig térítik csak meg a gépjárművekben keletkezett károkat.

Ami a károkkal kapcsolatos kifizetéseket illeti, a csökkent lakossági autóhasználat nyomán az idei második negyedévben alacsonyabb volt ugyan a bruttó kárráfordítás a tavalyinál, azonban az első és a harmadik negyedévben magasabb. Így összességében nem várható, hogy a teljes évet tekintve jóval alacsonyabb kárkifizetésre kerülne sor a tavalyinál. A gépjárműalkatrész-árak, a szervizek növekvő munkaerő-költségei önmagukban is növelik az autós biztosítások kárráfordításait.

A casco díjakban természetesen meglehetősen nagy szórás figyelhető meg, egy sor tényező, legfőképp a fedezet terjedelme (teljes körű vagy részleges) is hatással van rájuk, és függ az ügyfél által választott önrész mértékétől, a díjfizetés gyakoriságától és módjától is. Emellett több biztosító díjkedvezményben részesíti a kgfb-t és a cascót együtt kötő ügyfeleket. Egyre többen kötnek a casco-biztosítások mellé kiegészítő biztosításokat, például asszisztencia-szolgáltatást, vagy önrészbiztosítást. Több biztosítónál aktív kárrendezésre is lehetőség nyílik, amikor önrész levonása és a casco bónusz elvesztése nélkül a casco terhére történik a kárrendezés, a biztosító pedig utólag elszámol a károkozó fél kgfb-biztosítójával.

Ez különösen a bonyolult, például rendőrségi eljárással/perrel együtt járó esetekben előnyös, hiszen az ügyfél sokkal gyorsabban juthat kártérítéshez.