Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Céges autó vásárlás és minden, amire kíváncsi lehetsz

Posted on 2023.05.19.2023.05.18. By AztaCARom

Mit tekinthetünk céges autónak? Mi a különbség a vásárlás, a lízing és a tartós bérlet között? Milyen szempontok alapján válasszuk ki a vállalkozásunk számára ideális autót vagy autóparkot? Cikkünkben minden fontos kérdésre kitérünk!

Mi számít céges autónak?

Céges autónak a magyar jogban az alábbi esetben tekintünk egy járművet, ha az:

  • nem magánszemély tulajdonában álló belföldi hatósági nyilvántartásba vett, magyar rendszámú személygépjármű,
  • magánszemély tulajdonában álló vagy hatósági nyilvántartásban nem szereplő személygépjármű, amely után az Sztv.8 szerinti költséget, ráfordítást, vagy az Szja tv. szerint tételes költségelszámolási módszerrel költséget, értékcsökkenési leírást (a továbbiakban együtt: költséget) számoltak el.

Céges autóvásárlás esetén cégautó adóval is számolni kell. Erről bővebben a cégautó adóról szóló cikkben olvashatsz.

Céges autó vásárlás, lízing vagy tartós bérlet: mi a különbség?

Vállalkozásként többféle módon is juthatunk céges autóhoz. Ezeket vesszük most végig.

Céges autó vásárlás

A vásárlás során a gépjármű a megvásárló cég vagy magánszemély tulajdonába kerül. Ebben az esetben az autó megvásárlásakor kell kifizetnünk a teljes vételárat. Cégek esetében gyakran előfordul valamilyen finanszírozási (pl: nyílt vagy zárt végű pénzügyi lízing), vagy bérleti (pl. rövid távú bérlés vagy tartós bérlet/operatív lízing) konstrukció is. Az egyes konstrukciók előnyeiről, hátrányairól érdemes részletesen tájékozódni és ez alapján meghatározni, hogy számunkra melyik a legmegfelelőbb választás.

Saját tulajdonban lévő céges autó flottakezelése

Létezik egy olyan megoldás, amelynek keretein belül az autók a cég tulajdonában vannak, az üzemeltetést azonban egy másik szolgáltató cég végzi. A flottakezelés ezen formája leveszi a karbantartás feladatait a szolgáltatást igénybe vevő cég válláról. További előny, hogy a fizetendő díj állandó, így tervezhető költségként fog megjelenni. A konstrukció hátránya természetesen az, hogy a szolgáltatás beépített ára miatt költségesebb, mintha magunk intéznénk a karbantartást, így némileg magasabb költséggel számolhatunk.

Pénzügyi lízing konstrukciók

A pénzügyi lízing konstrukcióknál a tulajdonos a lízingbe adó (finanszírozó) cég, a lízingbe vevő pedig egy havi összeget fizet a futamidő végéig. Könyvelési szempontból fontos, hogy az eszközt a saját könyveiben is kimutatja a bérbe vevő. A pénzügyi lízingnek két formája van, a zárt és a nyílt végű lízing. Mindkét esetben önrészt kell befizetni induláskor (jellemzően 10-20%), és kamattal is számolni kell, ami beleépül a havidíjba.

Zárt végű lízing

A zárt végű lízing lényege, hogy a futamidő végével automatikusan a mi tulajdonunkba kerül a jármű az úgynevezett maradványérték befizetésével. A zárt végű lízing esetén az áfa nem visszaigényelhető.

Nyílt végű lízing

A nyitott végű lízing hasonlóan működik, annyi különbséggel, hogy a futamidő lejártakor eldönthetjük, hogy a maradványértéken megvásároljuk-e a járművet, vagy sem. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ez a maradványérték általában alacsonyabb, mint a piaci érték, ezért érdemes birtokba venni vagy harmadik személyt kijelölni vevőnek.

A nyílt végű lízing csak cégek számára elérhető, magánszemélyeknek nem. Az önrészt és a havi törlesztőrészleteket is áfa terheli, amit a céges használat arányában (minimum 50%) vissza lehet igényelni.

Operatív lízing / tartós bérlet

Az operatív lízing vagy tartós bérlet (szinonimák) esetén a gépjármű végig a lízingbe adó cég tulajdona marad, mi csak béreljük. Így a járművek nem jelennek meg eszközként a könyveinkben.

Meghatározó különbség, hogy az operatív lízingnél a bérbe vevő ezt az eszközt nem a saját könyveiben mutatja ki, nála csak a bérleti díj jelenik meg költségként, ez előny tud lenni olyan kis- és középvállalkozásoknál, akik jelenős hitellel rendelkeznek.

A tartós bérlet előnye, hogy nem kell az elején egy nagyobb önrészt kifizetnünk, illetve költségként el tudjuk számolni a bérleti díjat. Mind a könyvelés, mind a használat szempontjából egyszerű, kényelmes konstrukcióról van szó, minimális adminisztrációs teherrel. (A CASCO-t sem nekünk kell például intézni, hanem bele van építve a költségekbe). Dönthetünk úgy, hogy a karbantartást is a lízingelő cégre bízzuk, ebben az esetben nekünk lényegében csak használni és tankolni kell az autókat. Számos extra szolgáltatást is választhatunk:

  • hatósági ügyintézés lebonyolítása,
  • GPS beszerelése,
  • „hozom-viszem” szolgáltatás,
  • belföldi, külföldi 0-24 assistance szolgáltatás,
  • csereautó biztosítása szervizek idejére,
  • üzemanyagkártya,
  • mobilparkolás,
  • autópálya matrica.

További előny, hogy a bérleti díj áfatartalma a használat függvényében visszaigényelhető. Amennyiben nem akarunk útnyilvántartást vezetni, lehetőségünk van 50%-nak tekinteni a céges és a magáncélú használatot, és az áfa 50%-át visszaigényelni. Amennyiben nagyobb arányú a céges használat, ezt útnyilvántartással igazolhatjuk. Ebben az esetben az áfát a céges használat arányában tudjuk visszaigényelni.

Az ideális céges autó

Vállalkozása válogatja, hogy mire használják a céges autókat. Hol a munkaeszközök szállítására, hol a sokat utazó kollégák (pl. üzletkötők, karbantartásért felelős mérnökök) közlekedésének megkönnyítésére, hol pedig reprezentatív célokból. Bár az eltérő funkciók eltérő típusokért kiáltanak, vannak olyan szempontok, amelyeket érdemes észben tartani:

  • Alacsony üzemeltetési költség: nagyon nem mindegy, hogy mennyit fizetünk el üzemanyagköltségre. Nagy futásteljesítmény esetén akár fél-egy liternyi különbség is jelentős különbséget jelent költségben. Városi használatú személygépkocsiknál érdemes lehet megfontolni akár az elektromos járműveket is, ha a töltés megoldható.
  • Megbízhatóság: bár a konstrukciók nagy részében nem nekünk kell a karbantartással foglalkozni, roppant kellemetlen, hogyha az út szélén ragadunk a céges járgánnyal. Arról nem is beszélve, hogy amíg javítják, addig se tudjuk használni…
  • Biztonságosság: az utasok épségén, biztonságán nem szabad spórolni céges autó esetén sem.
  • Értékállóság: ha megvásároljuk az autót, akár teljesen saját tőkéből, akár valamilyen lízingkonstrukcióban, nagy eséllyel pár év elteltével tervezünk túladni majd rajta. Ez esetben sokat számít, mennyit tudunk majd elkérni érte – ezért érdemes értékálló autókat venni.

schiller

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:cégautó, céges autó, flotta

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Passzív, aktív vagy time-lapse?
Next Post: Rajt előtt Kiss Norbert és a Révész Racing

Kapcsolódó cikkek

  • Az új BMW 7-es sorozat (3.) Bemutató
  • Bemutatkozik a megújult Volvo CX40 Bemutató
  • Íme a Hyundai Soapbox Bemutató
  • Elfogtak és előállítottak egy férfit az 50-es villamos vonalán intézkedő rendőrök Ctrl+C - Ctrl+V
  • Citroën győzelemmel zárult az 55. Mecsek Rallye Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW új modelljei 2021 tavaszától* Bemutató

Keresés

2023. május
hKscpsv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
« ápr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Magyarországon is bemutatja új albumát a cseh I Love You Honey Bunny
  • Akkumulátorral és okosotthon funkciókkal az optimális energiafelhasználásért
  • Új lemeze legütősebb dalához forgatott klipet Freddie
  • A Fujitsu 13. generációs Intel processzorral ellátott, új noteszgépekkel lép piacra
  • Dua Lipa megtörte a nagyobb alkotói csendet
  • Van képünk hozzá (23.05.30.) –  BMW R 18 Roctane
  • Az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One® csapatáról
  • Van képünk hozzá (23.05.29.) –  Ssangyong Rexton
  • A Honda részvétele az F1-es versenyeken
  • Verstappen behúzta a Monacói Nagydíjat
  • Négy kategóriában hirdettek győzteseket a Nagy Diák Teszteken
  • Az interaktív vizsga számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorokat jelent
  • Új szuperbaktérium-ölő antibiotikumot fedeztek fel tesztelés közben
  • Elon Musk cége elkezdheti az agyimplantátumok tesztelését embereken
  • Új új biológiai fegyverek tesztelése volt a cél
  • Növelte árbevételét és eredményét a 2022-2023-as üzleti évben a Zwack
  • Minden harmadik fogyasztó rendszeresen iszik koffeinmentes kávét egy elemzés szerint
  • Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a Gyulai Pálinkafesztiválon
  • Eljárás indult nagy élelmiszerláncok ellen, mert országszerte rögzíthették egyes üdítőitalok árait
  • Újranyitott a Sáfránkert Vendéglő
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta…
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett
  • Honda CMX1100T Rebel
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Elsőként a Mazda CX-5-ben
  • Az Icons motorkollekció új tagja visszavisz a 60-évekbe Bemutató
  • 100 éves sikertörténetét ünnepli a BMW Motorrad Ctrl+C - Ctrl+V
  • A HD bemutatja a Fast Johnnie kollekciót Bemutató
  • Az új BMW R 18 Roctane Bemutató
  • Honda EM1 e képgaléria Bemutató
  • A BMW Motorrad bemutatja az új R 12 nineT modellt Bemutató
  • Honda EM1 e műszaki adatok Bemutató
  • A Honda EM1 e váza és futóműve Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT