Céges autó vásárlás és minden, amire kíváncsi lehetsz

Mit tekinthetünk céges autónak? Mi a különbség a vásárlás, a lízing és a tartós bérlet között? Milyen szempontok alapján válasszuk ki a vállalkozásunk számára ideális autót vagy autóparkot? Cikkünkben minden fontos kérdésre kitérünk!

Mi számít céges autónak?

Céges autónak a magyar jogban az alábbi esetben tekintünk egy járművet, ha az:

  • nem magánszemély tulajdonában álló belföldi hatósági nyilvántartásba vett, magyar rendszámú személygépjármű,
  • magánszemély tulajdonában álló vagy hatósági nyilvántartásban nem szereplő személygépjármű, amely után az Sztv.8 szerinti költséget, ráfordítást, vagy az Szja tv. szerint tételes költségelszámolási módszerrel költséget, értékcsökkenési leírást (a továbbiakban együtt: költséget) számoltak el.

Céges autóvásárlás esetén cégautó adóval is számolni kell. Erről bővebben a cégautó adóról szóló cikkben olvashatsz.

Céges autó vásárlás, lízing vagy tartós bérlet: mi a különbség?

Vállalkozásként többféle módon is juthatunk céges autóhoz. Ezeket vesszük most végig.

Céges autó vásárlás

A vásárlás során a gépjármű a megvásárló cég vagy magánszemély tulajdonába kerül. Ebben az esetben az autó megvásárlásakor kell kifizetnünk a teljes vételárat. Cégek esetében gyakran előfordul valamilyen finanszírozási (pl: nyílt vagy zárt végű pénzügyi lízing), vagy bérleti (pl. rövid távú bérlés vagy tartós bérlet/operatív lízing) konstrukció is. Az egyes konstrukciók előnyeiről, hátrányairól érdemes részletesen tájékozódni és ez alapján meghatározni, hogy számunkra melyik a legmegfelelőbb választás.

Saját tulajdonban lévő céges autó flottakezelése

Létezik egy olyan megoldás, amelynek keretein belül az autók a cég tulajdonában vannak, az üzemeltetést azonban egy másik szolgáltató cég végzi. A flottakezelés ezen formája leveszi a karbantartás feladatait a szolgáltatást igénybe vevő cég válláról. További előny, hogy a fizetendő díj állandó, így tervezhető költségként fog megjelenni. A konstrukció hátránya természetesen az, hogy a szolgáltatás beépített ára miatt költségesebb, mintha magunk intéznénk a karbantartást, így némileg magasabb költséggel számolhatunk.

Pénzügyi lízing konstrukciók

A pénzügyi lízing konstrukcióknál a tulajdonos a lízingbe adó (finanszírozó) cég, a lízingbe vevő pedig egy havi összeget fizet a futamidő végéig. Könyvelési szempontból fontos, hogy az eszközt a saját könyveiben is kimutatja a bérbe vevő. A pénzügyi lízingnek két formája van, a zárt és a nyílt végű lízing. Mindkét esetben önrészt kell befizetni induláskor (jellemzően 10-20%), és kamattal is számolni kell, ami beleépül a havidíjba.

Zárt végű lízing

A zárt végű lízing lényege, hogy a futamidő végével automatikusan a mi tulajdonunkba kerül a jármű az úgynevezett maradványérték befizetésével. A zárt végű lízing esetén az áfa nem visszaigényelhető.

Nyílt végű lízing

A nyitott végű lízing hasonlóan működik, annyi különbséggel, hogy a futamidő lejártakor eldönthetjük, hogy a maradványértéken megvásároljuk-e a járművet, vagy sem. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ez a maradványérték általában alacsonyabb, mint a piaci érték, ezért érdemes birtokba venni vagy harmadik személyt kijelölni vevőnek.

A nyílt végű lízing csak cégek számára elérhető, magánszemélyeknek nem. Az önrészt és a havi törlesztőrészleteket is áfa terheli, amit a céges használat arányában (minimum 50%) vissza lehet igényelni.

Operatív lízing / tartós bérlet

Az operatív lízing vagy tartós bérlet (szinonimák) esetén a gépjármű végig a lízingbe adó cég tulajdona marad, mi csak béreljük. Így a járművek nem jelennek meg eszközként a könyveinkben.

Meghatározó különbség, hogy az operatív lízingnél a bérbe vevő ezt az eszközt nem a saját könyveiben mutatja ki, nála csak a bérleti díj jelenik meg költségként, ez előny tud lenni olyan kis- és középvállalkozásoknál, akik jelenős hitellel rendelkeznek.

A tartós bérlet előnye, hogy nem kell az elején egy nagyobb önrészt kifizetnünk, illetve költségként el tudjuk számolni a bérleti díjat. Mind a könyvelés, mind a használat szempontjából egyszerű, kényelmes konstrukcióról van szó, minimális adminisztrációs teherrel. (A CASCO-t sem nekünk kell például intézni, hanem bele van építve a költségekbe). Dönthetünk úgy, hogy a karbantartást is a lízingelő cégre bízzuk, ebben az esetben nekünk lényegében csak használni és tankolni kell az autókat. Számos extra szolgáltatást is választhatunk:

  • hatósági ügyintézés lebonyolítása,
  • GPS beszerelése,
  • „hozom-viszem” szolgáltatás,
  • belföldi, külföldi 0-24 assistance szolgáltatás,
  • csereautó biztosítása szervizek idejére,
  • üzemanyagkártya,
  • mobilparkolás,
  • autópálya matrica.

További előny, hogy a bérleti díj áfatartalma a használat függvényében visszaigényelhető. Amennyiben nem akarunk útnyilvántartást vezetni, lehetőségünk van 50%-nak tekinteni a céges és a magáncélú használatot, és az áfa 50%-át visszaigényelni. Amennyiben nagyobb arányú a céges használat, ezt útnyilvántartással igazolhatjuk. Ebben az esetben az áfát a céges használat arányában tudjuk visszaigényelni.

Az ideális céges autó

Vállalkozása válogatja, hogy mire használják a céges autókat. Hol a munkaeszközök szállítására, hol a sokat utazó kollégák (pl. üzletkötők, karbantartásért felelős mérnökök) közlekedésének megkönnyítésére, hol pedig reprezentatív célokból. Bár az eltérő funkciók eltérő típusokért kiáltanak, vannak olyan szempontok, amelyeket érdemes észben tartani:

  • Alacsony üzemeltetési költség: nagyon nem mindegy, hogy mennyit fizetünk el üzemanyagköltségre. Nagy futásteljesítmény esetén akár fél-egy liternyi különbség is jelentős különbséget jelent költségben. Városi használatú személygépkocsiknál érdemes lehet megfontolni akár az elektromos járműveket is, ha a töltés megoldható.
  • Megbízhatóság: bár a konstrukciók nagy részében nem nekünk kell a karbantartással foglalkozni, roppant kellemetlen, hogyha az út szélén ragadunk a céges járgánnyal. Arról nem is beszélve, hogy amíg javítják, addig se tudjuk használni…
  • Biztonságosság: az utasok épségén, biztonságán nem szabad spórolni céges autó esetén sem.
  • Értékállóság: ha megvásároljuk az autót, akár teljesen saját tőkéből, akár valamilyen lízingkonstrukcióban, nagy eséllyel pár év elteltével tervezünk túladni majd rajta. Ez esetben sokat számít, mennyit tudunk majd elkérni érte – ezért érdemes értékálló autókat venni.

schiller