Céges autót cafetériának
A legnépszerűbb juttatások egyike lehet, de ehhez átlátható vállalati szabályozásra van szükség
A céges autó sok vállalatnál a béren kívüli juttatások közé tartozik, amit így nem csak üzleti, de magáncélú utazásokra is aktívan használhatnak a dolgozók. Jellemző azonban, hogy azoknál a cégeknél, ahol a flotta mindössze néhány autóból áll, vagy nincs nemzetközi anyavállalati nyomás, ezt cégautó szabályzat teljes hiányában teszik a munkavállalók, amely mind rájuk, mind a munkáltatóra nézve jelentős kockázatot hordoz. Az Arval szerint a cafetéria megtervezésekor éppen ezért fontos, hogy megfelelő figyelmet kapjanak a flottakezelés irányelvei és a cégautó szabályzat, amelyek összeállítása szakmai segítséggel akár napokon belül megvalósítható.
A flottaszabályzat egyszerre védi a munkavállalót és a munkáltatót, hiszen a céges gépjármű használata során számos vitás helyzet adódhat. Ilyen például, hogy baleset esetén miként osztozzanak a felek a casco önrészén, vagy hogy szülési szabadság idején igényt tarthat-e a dolgozó az autóra. „Gyakran találkozunk azzal, hogy a vállalati flottamenedzserek úgy vélik, hogy a nemzetközi központtól kapott formaszabályzatok teljes védettséget nyújtanak mindkét félnek, de ez sok esetben sajnos nem igaz” – mondja Tekse Kálmán, az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. „A nemzetközi szabályzatok ugyanis sokszor nem fedik le teljesen a helyi piac igényeit, vagy veszik figyelembe a szabályozói környezet sajátosságait. Éppen ezért még egy nagyvállalat esetében is érdemes alaposan áttanulmányozni a kapott szabályzatot, és megtenni a szükséges kiegészítéseket, módosításokat.”
A vitás helyzetek ahhoz vezethetnek, hogy az elsőre kiváló motivációs eszköznek szánt autó a rendszer átláthatatlansága miatt kettős megítélésnek örvend a munkavállalók részéről, flottamenedzseri szinten pedig komoly fejtörést okoz a költségek nyomon követésében. Tekse Kálmán szerint a szabályrendszer kialakítását, vagy annak frissítését mindenképpen érdemes szakértőre bízni, aki képes alaposan feltérképezni az adott cég elvárásait, de vannak olyan irányelvek, amelyek kötelező érvényűek, így például:
- a szabályzatnak rendelkeznie kell a költségkockázatok viseléséről a dolgozó és a munkáltató között,
- de ki kell térnie a modellválasztékra, a listaárakra, a havidíjakra, valamint az üzemanyag-típusokra is.
Ráadásul ma már alapvető elvárás, hogy a cégautó szabályzat összhangban legyen a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos vállalásaival is. „Üdvözlendő és egyre gyakoribb kérés, hogy a szabályzat a modellválasztás és motorizáltság kapcsán pontos határokat szabjon az emissziós értékeknek. Ennek ugyanakkor nem csak a környezeti terhelés szempontjából van jelentősége, de hosszabb távon gazdaságosabbá is teszi az üzemeltetést” – mondja Tekse Kálmán.
A szabályzat kialakítása során tehát nagyon sok szempontot és ismérvet kell elemezni, amit az Arval igyekszik minél átláthatóbbá tenni az ügyfelei számára. A vállalat többek között ennek érdekében fejlesztette ki az Arval Active Link telemetria rendszert, amely olyan sokrétű információszolgáltatást tesz elérhetővé a flottamenedzserek számára, amit mindezidáig jellemzően csak több eszköz egyidejű használatával lehetett előállítani. Az Arval Active Link fontos érdeme továbbá, hogy a céges autót használókat pontrendszerben minősíti, ami segíti a sofőrök vezetési készségeinek megismerését. A fejlesztés így egyszerre szolgálja a gazdaságos, biztonságos flottaüzemeltetést, valamint a cégautó szabályzat finomhangolását.
„Az Arval Active Link rendszerrel a gazdaságosság mellett fontos célunk, hogy támogassuk a balesetek megelőzését, hiszen folyamatosan nyomon követhető vele az autó útja és annak használati körülményei, így például a hirtelen fékezések száma. Az Arval Active Link nyújtotta pontrendszer lehetővé teszi a szabályzat pontosítását, hiszen bekerülhet egy erre vonatkozó minimum követelményi szint, ami biztosítja, hogy csak felkészült dolgozó ülhessen a volán mögé, és hogy a számára leginkább megfelelő autóvezetői tréningeket kaphassa a jövőben” – tette hozzá Tekse Kálmán.