Citroen OLI [all-ë] (4.)

Copyright Arnaud TAQUET @ Continental Productions

INNOVATÍV KEREKEK
Az innováció szempontjából az egyik kulcsfontosságú terület, ahol növelni lehet a fenntartható anyagok használatát, javítani a tartósságot és csökkenteni a kiadásokat, nem más, mint a kerekek és a gumiabroncsok világa, amelyekről a gépjármű-tulajdonosok tudják, hogy jó eséllyel költségesek és környezetkárosítók.


„A Citroën elköteleződése a magas fokú kényelem (Advanced Comfort) mellett jól ismert, márpedig a kerekek és az abroncsok fontos szerepet játszanak az utasok jó közérzetétben – mondja Sabas. – A gumiabroncsok környezeti hatásának csökkentésére irányuló nyomás és a sérült kerekek cseréjének vagy javításának növekvő költségei miatt úgy döntöttünk, hogy mindkettő esetében fenntarthatóbb és tartósabb megoldásokat keresünk, miközben változatlanul fenntartjuk a Citroëntől megszokott nívójú menetkényelmet.”


Az olin alkalmazott ötletes és hatékony 20 colos keréktárcsa/abroncs kombináció egy új hibrid kerék prototípusából és a Goodyearrel közösen készített koncepcionális, fenntartható és intelligens gumiabroncsból áll.


Mivel a teljes egészében alumíniumból készült keréktárcsák gyártása drága és energiaigényes, az acél keréktárcsák pedig túl nehezek, úgy döntöttünk, hogy ötvözzük a kettőt. Az így kapott hibrid kerék 15%-kal könnyebb, mint az acélváltozat, ami a teljes járműre vetítve 6 kg súlycsökkenést eredményez. A designt érintő előnyökről nem is beszélve.


„Az acél keréktárcsák hagyományosan se nem szépek, se nem aerodinamikusak, hacsak teljes egészében be nem vonjuk őket valamivel. A mi prototípusunknál egy alumíniumból készült részleges fedőgyűrűt csavaroztunk az acél kerékagyra, amivel egyrészt súlyt és költséget takarítottunk meg, másrészt a gyűrű színeivel és mintázatával is játszhattunk, hogy javítsuk a kerék körüli légáramlást, és a könnyűfém keréktárcsákra jellemző elegáns megjelenést biztosítsunk” – meséli Sabas.


Ami az abroncsot illeti, a Citroën a Goodyearrel szövetkezve az Eagle GO koncepcióabroncs használata mellett döntött, amely a fenntarthatóságot hosszú élettartammal és az abroncsok állapotát felügyelő intelligens technológiával ötvözi.


A gumiabroncs futófelülete szinte kizárólag fenntartható vagy újrahasznosított anyagokból készült. Ilyen például a napraforgóolaj, a rizshéj és a kovasav vagy a kőolaj alapú szintetikus gumit felváltó fenyőgyanta és a teljes mértékben természetes gumi.


Jó hír a gépjármű-tulajdonosok számára, hogy a Goodyear az Eagle GO koncepcióabroncsra vonatkozóan az ambiciózus 500 000 km-es futásteljesítményt tűzte ki célul. Ezt a fenntartható váz újrafelhasználása mellett az is lehetővé teszi, hogy a 11 mm vastag futófelület az abroncs élettartama alatt kétszer is felújítható. A Goodyear SightLine technológia részeként egy érzékelő a gumiabroncs egész élettartama alatt folyamatosan ellenőrzi a gumiabroncs állapotára utaló különböző paramétereket.


„Ez a harmadik alkalom, hogy együttműködünk a Goodyearrel, Az új hibrid keréktárcsánknak az innovatív Eagle GO koncepcióabronccsal való kombinálása magasra teszi a mércét az egyéb fenntartható, intelligens és alacsony karbantartási igényű megoldások előtt, miközben a kényelem és a jó közérzet továbbra is elsődleges szempontok maradtak” – nyilatkozza Leclerq.

TELJES KÖRŰ VÉDELEM
Az utasainak maximális védelmet nyújtó Citroën oli maga is kellő védelemmel rendelkezik, köszönhetően a strapabíró külső műanyag elemeknek, amelyek az alkatrészek számának csökkentésére, a felelős anyaghasználatra és a súlycsökkentésre vonatkozóan ugyanazt a világos szemléletet tükrözik.


A jellegzetes Citroën designelem kivitelezéséhez a márka partneréhez, a Plastic Omniumhoz fordult segítségért, akivel a könnyebb újrahasznosítás érdekében egy „egy anyagra épülő” megközelítést dolgozott ki. Ennek eredményeként születtek meg az erős, de könnyű oldalsó védőelemek és a fele arányban újrahasznosított anyagokat tartalmazó polipropilénből készült, 100%-ban újrahasznosítható lökhárítók. A kerékdobokat erős, újrahasznosított műanyagból készült egyforma védőburkolat fedi, melynek vízszintes teteje az ablakokra és a lámpatestekre jellemző kontrasztot visszhangozza.


Akárcsak az AMI-nál, elöl és hátul egyforma középső lökhárítóelemeket találunk. Az alattuk elhelyezett háromszög alakú infravörös fogantyúk valójában erős kampók, amelyek segítségével ki lehet húzni egy másik járművet a sárból, vagy el lehet távolítani egy nagy követ az útból.


Még az olit borító strapabíró, vizes bázisú fehér BASF R-M Agilis® festék is környezetbarát, mivel nagyon alacsony százalékban (kevesebb mint 250 g/l) tartalmaz illékony szerves vegyületeket.

BELTÉR: AZ IGAZI KIHÍVÁS
A gépjárműtervezők mindig nagyon magasra teszik a lécet, amikor a beltér kialakításáról van szó, de sokszor nem bírnak ellenállni a nagyobbnál nagyobb kijelzőknek, a magasabb könyöklőknek, a lebegő paneleknek vagy a puhábbnál puhább üléseknek. Mindez plusz anyagot, tömeget és költséget jelent.


„Arra törekedtünk, hogy minél tágasabb és világosabb legyen az oli beltere, ugyanakkor minél kevesebb berendezést tartalmazzon, és a lehető legnagyobb arányban sikerüljön fenntartható anyagokot használni – folytatja Leclercq. – Ez korántsem olyan könnyű, mivel az utastérnek kényelmesnek, biztonságosnak és strapabírónak kell lennie, ráadásul vannak olyan technológiai elemek, amelyeket a vásárlók feltétlen elvárnak. A helytakarékos, minimalista szemléletű terméktervezés más területeiről merítettünk ihletet, mint amilyen az okostelefonok vagy a hifirendszerek világa. Végtére is hány gombra, mutatóra és képernyőre van ténylegesen szükség?”
Speciális műszerfal:

Egy több kijelzőt és rejtett számítógépeket magában foglaló komplett műszerfal helyett az oliban mindössze egy a jármű teljes szélességében húzódó szimmetrikus pallót találunk, erről ágazik le az egyik oldalon a kormányoszlop és a kormánykerék, míg középen egy telefondokkoló és a légkondicionáló öt, egyértelmű funkciójú billenőkapcsolója kapott helyet.
Említésre méltó, hogy míg egy hasonló kategóriájú kompakt családi autó esetében a műszerfal és a középkonzol kb. 75 alkatrészből áll, az olinál ez a szám mindössze 34.


A pallón elhelyezett villamos sínre az ide-oda csúsztatható USB-portokon keresztül különböző tartozékokat csatlakoztathatunk. Ez gondoskodik az eszközök áramellátásáról – akár egy kávéfőzőt is bedughatunk, míg az iskola előtt a gyerekekre várunk.

A vezetővel és az első utassal szemben található két közvetlen szellőzőnyíláshoz a nagyobb hatékonyság és a kisebb tömeg érdekében egy kisebb klímaberendezés tartozik.


A palló mögött és alatt egy élénk narancssárga színű, 3D nyomtatással készült, BASF Elastollan® (hőre lágyuló poliuretán) anyagú újrahasznosítható tárolópolc helyezkedik el, melyen gomba alakú rugalmas elemekkel rögzíthetők a kávéscsészék vagy az üdítősdobozok.


Plug and Play:
Az oliban valamennyi infotainment és kommunikációs szolgáltatás a saját okostelefonunkon keresztül vehető igénybe, miután azt a központi aljzatra csatlakoztattuk.


A dokkolást követően a telefonon tárolt információk és alkalmazások kiegészülnek az alapvető járműadatokkal (sebesség, töltésszint). Ezeket egy ún. „Smartband” rendszer a szélvédő alsó keretére vetíti.


„Mivel az okostelefonok számítógépes teljesítménye nagyobb, mint a legtöbb járműé, a szokásostól eltérően közelítettük meg az információs és szórakoztató elektronikát – mondja Sabas. – Mindenkinél ott van a telefonja, amin eleve különböző navigációs és szórakoztató alkalmazásokat használ. Ez pedig lehetőséget ad arra, hogy megspóroljuk az integrált rendszerek használatával járó költségeket, a felesleges duplikációt és a többletsúlyt.
Csak be kell dugni a saját eszközünket.”


Ugyanez áll az audiorendszerre is. A „műszerpalló” üreges végébe mindkét oldalon egy-egy henger alakú Bluetooth hangszóró csatlakoztatható, melyek kiváló hangzást biztosítanak, ha útközben podcastokat vagy filmzenéket szeretnénk hallgatni. Csak a hagyományos audiorendszer kiiktatásával 250 g többletsúlytól sikerült megszabadulni.


Mivel a hangszórók kivehetők, parkoláskor is bárhol és bármikor használhatók. Ha a pick-up platón elhelyezett sínre akasztjuk őket, a szabadban elköltött vacsora vagy a tengerparti bulizás közben is kiváló hangminőségben élvezhetjük a kedvenc lejátszólistánkat.


Ember-gép interfész:
Miután a HMI-re vonatkozóan több megoldást is megvizsgált, a csapat végül azzal a szokatlan ötlettel állt elő, hogy egy professzionális moduláris gamepad joystickját fogja az oli kormánykerekére applikálni.


„A játékvezérlőtől kölcsönvett joystick kiválóan működik – könnyű vezérelni, és remek példája annak, hogyan lehet egy ismerős, nem autóipari megoldást autós közegben is sikeresen alkalmazni” – teszi hozzá Sabas.


A kormányoszlopon a „start stop” gomb társaságában egy az automata sebességváltó vezérlésére szolgáló jópofa váltótárcsa is található, a lámpák és a jelzőberendezések működtetése pedig kisebb kapcsolókkal történik.


Helytakarékos:
Az utastér nagy részét elfoglaló és a fény útját álló terjedelmes autósülések helyett az oliban helytakarékos első üléseket találunk, melyek 80%-kal kevesebb (37 helyett mindössze 8) alkatrészből állnak.


Az élénk narancssárga első ülések erős csővázzal rendelkeznek, erre jön a 100%-ban újrahasznosított poliészter kárpittal bevont, teljes egészében újrahasznosítható kényelmes ülőpárna.


A beépített fejtámlával ellátott, 3D nyomtatással készült, innovatív hálós háttámlákat a modern irodabútorok ihlették. Kellően karcsúak, de jól tartanak, kényelmesek, és ott kemények, ahol kell.


A BASF-fel közösen tervezett háttámlák 100%-ban újrahasznosítható, könnyű, hőre lágyuló poliuretánból (TPU) készültek, és a vonzó megjelenés érdekében narancssárga bevonatot kaptak. A hálós kialakítás miatt tágasabbnak és világosabbnak hat az utastér, ami kulcsfontosságú az utasok kényelme és jó közérzete szempontjából.


A háttámlák csővázára a hátsó utasok különböző kiegészítőket erősíthetnek, például egy USB-aljzatra csatlakoztatott kis tabletet, táskaakasztókat, pohártartót, a repülőgépekről ismerős hálós zsebet vagy egy lehajtható asztalkát a gyerekek uzsonnájának.
A Citroën kényelemmel kapcsolatos vállalásával összhangban az első ülések rugalmas, újrahasznosítható TPU szigetelőgyűrűkkel rögzülnek a padlóhoz, amelyek elnyelik az út egyenetlenségeit és a rezgéseket, és a márka méltán híres progresszív hidraulikus ütközőelemeit juttatják az eszünkbe.


„Az első ülések szerkezete tökéletesen érthető – magyarázza Sabas. – Könnyű szétszedni, kiszerelni és újrahasznosítani őket, ha például más színre szeretnénk váltani. Semmi nincs eltakarva, nincsenek rejtett szerkezetek, az ülések pont olyan egyszerűek, mint amilyennek látszanak, és kitűnően példázzák azt, hogy hogyan határozza meg a funkcionalitás és az egyszerűség a design egyes elemeit.”
A hasonló anyagok felhasználásával készült hátsó ülések is ugyanolyan kényelmesek, és a háttámlák lehajtásával meghosszabbítható a hátsó raktér padlója. Az ülések fölött a tetőbe integrált kör alakú TPU fejtámlák „lebegnek”, melyek szükség esetén visszahajthatók a tetőbe.


A gépjármű két oldalán, a hátsó ülések alatt egy diszkrét tárolórekesz található az elsősegély-doboz számára, melyhez nyitott hátsó ajtó mellett lehet hozzáférni.


A különálló hátsó ülések között egy 3D-nyomtatott, újrahasznosítható TPU tárolókonzolt alakítottak ki. Akárcsak a műszerpalló alatti polcon, ezen a puha, narancssárga tárolóelemen is rugalmas „gombák” segítségével lehet rögzíteni a tárgyakat. Említésre méltó, hogy az összes BASF gyártotta belső TPU elem együttesen is újrahasznosítható, ami egy újabb lépés az életciklus-elemzésnél is figyelembe vett fenntartható, egy anyagra építő kialakítás felé.


A kapcsolókat, könyöklőket, hangszórókat és ablakemelő-motorokat magukban foglaló nehéz belső ajtótáblák helyett az oli egyszerűbb kialakítású ajtókkal rendelkezik, melyek további tárolóhelyeket tartalmaznak, és nyitni zárni is könnyű őket.
Az első ajtók külső és belső táblái közé egy nagy nyitott tárolóhálót szereltek be, és az ajtópanel egy vízszintes vonalához egy 100%-ban újrahasznosított és újrahasznosítható poliészter bevonatú narancssárga kartámasz illeszkedik. Az első ajtók a nyitószerkezethez közvetlenül kapcsolódó, újrahasznosítható billenőkarral könnyen nyithatók. Az ajtókban és az ülésekben használt csavarok és rögzítőelemek felcserélhetők egymással, ami megint csak csökkenti a komplexitást.

Minőségi padlóburkolat:
A nehezen tisztítható autós szőnyegek helyett az oli egy a BASF-fel közösen tervezett, egy darabból álló, habosított, hőre lágyuló poliuretánból (E-TPU) készült moduláris padlóburkolattal rendelkezik. A hab ugyanolyan elasztikus, mint a gumi, csak könnyebb, ugyanakkor rendkívül rugalmas és kopásálló. Ráadásul könnyen lecserélhető, ha a tulajdonos más színre vágyik.


„Ezzel a fajta kiváló minőségű, nagy teljesítményű anyaggal többnyire a sport világában találkozunk – mondja Pierre Leclercq. – Futópályákon, kerékpárnyergekben és ismert futócipők talpában is használják, mivel rugózó és csillapító tulajdonságai révén fokozni tudja a teljesítményt és a kényelmet.”


A padlót ezen kívül egy rendkívül rugalmas és vízálló bevonat is borítja, mely könnyen tisztára mosható. Az újrahasznosítható TPU leeresztődugóknak köszönhetően a homok és a tengeri algák, illetve a sár és az avar eltakarítása sem okoz gondot egy a tengerparton vagy az erdőben töltött nap után.


ÉLETÚT
Az oli egyik legfontosabb jellemzője, hogy hosszú élettartama miatt saját körkörös gazdasággal rendelkezik. Jó példa arra, hogy lehet egy járművet könnyen és megfizethető módon – felújított vagy akár magasabb kategóriájú alkatrészek, új dekorelemek és színek használatával – újabb tulajdonosok oldalán eltöltött, több egymást követő „életre” újjáalkotni.


A teljes tulajdonlási költség eleve alacsony, de ha ki kell cserélni egy ajtót, fényszórót vagy lökhárítót, a Citroënen keresztül be lehet szerezni olyan újrahasznosított alkatrészeket, amelyek már nem üzemképes oli járművekből
felteszi a kérdést, hogy mi az, ami elég, és megmutatja, mi a helyes cselekvés, illetve hogyan lehet teljesíteni azt a küldetést, ami mindenki számára felelősségteljes, megfizethető és örömteli közlekedést biztosít.”


IRÁNYFÉNY
Vincent Cobée szerint a boldog jövőhöz sokkal inkább a pénzköltés, a választás, a fogyasztás, a közlekedés, a környezetszennyezés, a hulladéktermelés és a gondolkodás mikéntjének megreformálására, mintsem kiigazítására van szükség:

„Az autóipar sem mentes a minden más iparágat kihívás elé állító forradalmi változásoktól, ahogy szembesülünk a túlzott fogyasztás által okozott problémákkal. A Citroën igyekszik tettekre váltani a szavakat, és bebizonyítani, hogy vannak a változásnak olyan nem szokványos módjai is, amelyek se nem unalmasak, se nem büntetésszagúak. Ennek egyik remek példája az AMI, amelynek büszkék vagyunk a sikerére mint korunk egyik rendhagyó megvalósult mobilitási eszközére.


Okos ötleteivel és az egyszerűségről, valamint a helyes cselekvésről szóló üzenetével a Citroën oli – ez a „kerekeken guruló labor” – tökéletesen szemlélteti, hogyan inspirálhatjuk a jövő családjait. Az oli meghökkentő és szokatlan, de a Citroënnél jól tudjuk, hogy egy semmitmondó kijelentésre senki nem figyel fel.


A Citroën oli a mobilitással kapcsolatos küldetésünket testesíti meg: felelősségteljes, egyszerű és megfizethető, ugyanakkor nagyravágyó, vonzó és élvezetes is. Irányt mutat arra nézve. hogy mi az az egyedüli jármű, amelyre családjának tíz év múlva szüksége lesz.