A Continental szerint ilyenek lesznek a jövő elektromos járművei

  • A Continental számtalan újdonságot mutatott be a Frankfurti Autószalonon

  • A német konszern vezeték nélküli töltést biztosít az elektromos autóra

  • Az új kerék koncepcióval elkerülhető a fékteljesítmény romlása

A 2017-es frankfurti autószalonon a Continental technológiai vállalat olyan, sorozatban gyártott termékeket mutatott be, amelyek képet adnak arról, hogy milyenek lesznek a közeljövő elektromos járművei. A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója jelenleg trendformáló szerepet tölt be az elektromobilitás terén. A kínálatban szinte minden megtalálható, a 48 voltos „mild” hibridektől az elektromos- és hibrid járművekben alkalmazott nagyfeszültségű megoldásokig. Például már érik a sorozatgyártásra a Continental nagyteljesítményű nagyfeszültségű hajtómodulja, amely kis méretével és súlyával korábban nem látott teljesítményt nyújt, a gyártás 2019-ben kezdődik. A Frankfurti Autószalonon bemutatott megoldások között olyan újszerű fejlesztések is megtekinthetők voltak, mint például az elektromos autók töltését szolgáló innovatív AllCharge-töltőrendszer.

A jövő az elektromos meghajtásé” – mondta José Avila, a Continental elnökségének tagja, a Powertrain részleg vezetője. „Elindulunk a környezetbarát, a részben és teljesen elektromos hajtásrendszerek, valamint az új, egyedülálló töltési koncepciók útján. A legfontosabb szempont az, hogy ezek a megoldások hatékonyak legyenek, egyben alkalmasak a mindennapi használatra.”

Az elektromos hajtás a teljes járműre hatással van” – hangsúlyozta dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke „Az elektromobilitásnak sajátos megoldásokra van szüksége például a motorfelfüggesztés, a fék, valamint a kerekek és az abroncsok tekintetében. A Continental egységes elektromobilitási tudássá ötvözi ezt a különböző szakterületeken felhalmozott tudást és tapasztalatot.”

Innovatív elektromos hajtások – nem sokkal a sorozatgyártás előtt

A tisztán elektromos meghajtás innovatív megoldásaihoz tartozik a magas szinten integrált hajtáslánc modul. Ez nemcsak könnyebb, hanem nagyobb is a teljesítménye, mint a versenytársaké, egyúttal vezetni is nagyszerű érzés, ami az elektromobilitás társadalmi elfogadásában szintén fontos tényező. Ehhez jön még a kedvező ár, mivel a magas szintű integráció miatt nincs szükség kábelekre és csatlakozókra. 150 kW teljesítményével és csupán 75 kg súlyával a hajtás igen jó teljesítményt nyújt. A Continental egy modulban kínálja a járműgyártóknak a teljes elektromos tengelyhajtást 320 kilowatt teljesítményig, és akár 6 400 Nm nyomatékig. Ezzel a Continental már sorozatban gyártott hajtásrendszere még kompaktabb lett, és a teljesítménye is nagyobb. Az elektromos hajtás 2019-ben jelenik meg a kínai piacon.

A hibrid potenciálja – 48 Volt Eco Drive

A 48 voltos technológia olyan intelligens hibrid megoldást tesz lehetővé, amelyet benzin- vagy dízelmotoros személyautókban is lehet használni. A Continental technológiájával 21%-kal csökkenthető a városi üzemanyagfogyasztás. Áttörésnek számít a sorozatban gyártott 48 voltos francia dízel hibrid modell (Renault Scénic / Grand Scénic), amely a Continental elektromos hajtásával tovább növeli a motor amúgy is nagy hatékonyságát. A sorozatgyártás 2017 őszén kezdődik.

A Continental bemutatott egy kísérleti járművet, a Super Clean Electrified Diesel-t. Az autó azt példázza, hogyan lehet 48 voltos hibriddel és a katalizátort érintő innovatív megoldásokkal tovább növelni a jármű teljesítményét, úgy, hogy közben 60%-kal csökken a dízelmotorok nitrogén-oxid kibocsátása.

Feltöltés könnyen – kábellel, vagy anélkül

Az elektromos járművek mindennapos egyszerű és kényelmes használatának fontos eleme a töltéstechnika, ezért a Continental ezen a területen is előrukkolt egy fontos újítással. Az AllCharge rendszer teljesen új koncepciójával a járműgyártó kis ráfordítással univerzális töltőkészülékké alakíthatja az elektromos hajtást. A vezető a kábeles töltőállomások minden típusát használhatja, ráadásul mindig a maximális árammennyiséggel, és a városi töltőoszlopok használata esetén akár 12-szer gyorsabb lehet a töltés. Ezen kívül a kétirányú, visszatáplálásra képes AllCharge rendszer teljesen új felhasználási utakat nyit meg az akkumulátorban tárolt áram számára. E megoldás jóvoltából akár elektromos készülékeket (laptop, fúrógép, hűtőszekrény) is rákapcsolhatunk az autó akkujára.

A Continental lehetővé tette az elektromos járművek kábel nélküli automatikus töltését is, amelynek segítségével 11 kW teljesítményig kényelmesen tölthetők az elektromos járművek. A rendszer centiméterre pontosan az optimális töltési pontra állítja a járművet, így nem jelenthet gondot a jármű vezetőjének a biztonságos és megfelelő indukciós töltés.

New Wheel koncepcióval optimalizált fék elektromos járművekhez

Az elektromos autók eltérő követelményeket támasztanak a fékrendszerekkel szemben. Az intenzív fékezési energia visszanyerésnek köszönhetően (rekupáció) ezen járművek fékjei sokkal gyakrabban vannak igénybe véve. A Continental éppen ezért egy újszerű kerék koncepciót mutatott be a Frankfurti Autószalonon. A New Wheel Concept kisebb súllyal rendelkezik a hagyományosnál, a korróziómentes alumínium féktárcsa és fék alkalmazásával pedig megelőzhető a rozsda kialakulása, továbbá elkerülhető a fékteljesítmény romlása. Az új kerék koncepció a könnyűsúlyú anyagoknak köszönhetően csökkenti a felni és a fékrendszer súlyát. A megoldás további előnyei közé tartozik a kerék és fékbetét egyszerűbb cseréje, illetve az, hogy a féktárcsa nem kopik.

Hatékonyabb tömlővezetékekkel a nagyobb hatótávolságért. Itt a kapcsolható motorfelfüggesztés

A tömlőfejlesztők olyan hatékonyabb tömlőket és vezetékeket dolgoztak ki az elektromos járművekhez, amelyekkel növelhető az akkumulátorok tartóssága és a hatótávolság. A hibrid- és elektromos járművek akkumulátorait hűtő közel 4 méternyi vezeték a jármű alsó részében található. Ez a rendszer gondoskodik arról, hogy az aggregátok ne melegedjenek túl, az akkumulátor élettartama a lehető leghosszabb legyen, és hogy az utasteret is megfelelően lehessen fűteni. De sok helyen van még szükség tömlőre és vezetékre egy járműben, ezek hossza akár a 40 métert is elérheti.

Komoly kihívást jelent, hogy a hibridek motorját másképpen kell felfüggeszteni, mint a hagyományos belsőégésű motorokat. Egy esetleges kikapcsolás utáni újraindításkor a motor felfüggesztésének elég rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy csillapítsa a rezgést, ugyanakkor nagyobb sebességnél merevnek kell lennie, hogy a járművet stabilizálja a kanyarban. A Continental kapcsolható motorfelfüggesztése mindkét elvárásnak megfelel.

Az elektromos kerékpárok is 48 voltos hajtást kapnak

A frankfurti autószalonon bemutatkozott két új, 48 voltos elektromos kerékpárokhoz gyártott motoregység. A 48V Revolution integrált, fokozat nélküli automatikus hajtóművel rendelkezik, míg a 48V Prime a hagyományos váltótechnológiát alkalmazza. Azonban a Continental fejlesztői ezúttal sem dőlnek hátra, tovább dolgoznak a jövőt jelentő mikromobilitási stratégia továbbfejlesztésén.