CRF1100L Africa Twin Adventure Sports motor- és futóművezérlő elektronika

23YM AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

  • Az IMU-alapú kipörgésgátló (HSTC) beavatkozásának mértéke elsősorban terepes körülményekhez igazodik
  • Három lépcsőben állítható a – szintén IMU-alapú – Egykerekezés-gátló
  • Négy menetüzemmód: TOUR, URBAN, GRAVEL és OFF-ROAD
  • Két USER üzemmód, hogy a vezető magára szabhassa a motor viselkedését

Az Africa Twin Adventure Sports elektronikai rendszerének két legfontosabb eleme kétségtelenül az Elektronikus gázmarkolat (TBW) és a hattengelyes inerciaérzékelő (IMU). A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. A HSTC továbbra is hétféle érzékenységi szintet kínál fel, s mindig a kerekek forgási sebessége, valamint a motor hosszanti és oldalirányú dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be. A HSTC egyes szintjei között kicsi az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék, arról nem beszélve, hogy a segédlet igény esetén szabadon kikapcsolható.

Az Africa Twin Adventure Sports felszereltségi listáján az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) is szerepel. Ezúttal is az IMU adatainak megfelelően, az elektronikus gázmarkolat helyzetét figyelembe véve lép közbe a – három lépcsőben állítható – elektronika, ha az első kerék gyorsítás közben elemelkedik a talajtól. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható.

Szabadkezet kap a vezető a különböző üzemmódok személyre szabásában is, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a TOUR, az URBAN, a GRAVEL és az OFF-ROAD állásban is megváltoztathatja a HSTC (1-7. fokozat, kikapcsolható) és az Egykerekezés-gátló (1-3. szint, kikapcsolható) érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának (1-3. szint) beállításait.

A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettesszintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény (1. szint) és bekapcsol a kanyar-ABS.

URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és a kanyar-ABS működése nem változik.

Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, de már off-road beállítások határozzák meg működését. A hátsó keréknél nem kikapcsolható a blokkolásgátló.

OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, és terepüzemmódban működik a kanyar-ABS. Ebben az állásban kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.

Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a 2 USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4. szint), a motorfék mértéke (1-3. szint), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol.

*További részletek a sajtóanyag 3.5 pontjában találhatóak.

https://podcars.hu/honda-cbr650r/