CRF1100L Africa Twin Adventure Sports váz és felfüggesztés

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, a CRF450R felfüggesztése alapján készült lengővillával, mely fokozza a hajtott kerék tapadását, valamint lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől
  • A hattengelyes helyzetérzékelő (IMU) a jármű tömegközéppontjához közel kapott helyet
  • A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy Off-road üzemmódban is használható

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak.

2020-ban – az IMU beépítése mellett – teljesen átdolgozták a modell acél, ipszilonbölcső-vázát, ideális egyensúlyt találva a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházta fel az Africa Twint és a kezelhetőséget is javította. Úgy módosították a villanyakat, hogy még több visszajelzés érkezzen a vezetőhöz az első keréktől, s az sem mellékes, hogy az első váznyúlványok vékonyabbak, egyenesebbek lettek, így eltűnhetett a keresztben behegesztett merevítő. Akkor lényegesen, 40 mm-rel keskenyebbé vált a csavarkötésű, alumínium segédváz, mely mindössze 195 mm-es szélességével nagyban hozzájárul, hogy az alacsonyabb pilóták is könnyedén talajt érjenek a nyeregből. Az átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is, a CRF450R lengővillája alapján készült alkatrész 500 g-mal nyom kevesebbet elődjénél, és merevsége révén jobban kiaknázható a motor teljesítménye, valamint lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől.

A modellhez extraként elérhető Showa EERA™ felfüggesztés legfontosabb erénye, hogy a rugózás és a csillapítás is teljes mértékben a vezetési stílushoz, a terheléshez és az aktuális útviszonyokhoz igazítható. Az elektronikusan vezérelt villa és központi rugóstag tökéletesen alkalmazkodik a gyorsan változó útminőséghez, egyszersmind kényelmessé teszi az utazást, ha lassan halad a vezető, nagy sebességnél pedig a példás stabilitás révén lesz élvezetes és biztonságos a motorozás.

Természetesen a felfüggesztés vezérlőrendszere is elemzi a hattengelyes helyzetérzékelőből (IMU) kapott adatokat, kiegészítve a rugóstagok összenyomódásának mértékét figyelő szenzorok jeleivel. Három előre beprogramozott beállítás közül választhat a vezető, melyek közül a SOFT a „legpuhább”, ekkor a lehető leglágyabb ugyanis a csillapítás, s ebből fakadóan a motor reakciói is finomabbak, kiegyensúlyozottabbak. A szinte bármilyen útfelületen használható MID üzemmód jelenti a középutas megoldást, ellenben HARD üzemmódban lassú és gyors berugózásnál is kimondottan erős a csillapítás, ami elengedhetetlen a sportos és élvezetes aszfaltos motorozáshoz.

OFF-ROAD üzemmódban a rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, úgy lesz egyre feszesebb a felfüggesztés.

A csillapításhoz hasonlóan a központi rugóstag előfeszítésének módosítása is gombnyomásra történik. Megállás után négy előre beprogramozott lehetőség közül választhat a vezető, úgymint utas és csomagok nélkül (1), szólóban csomagokkal (2), utassal (3), utassal és csomagokkal (4). Ezen túlmenően a USER (felhasználó) menüpontban fokozatmentesen változtatható az első és hátsó csillapítás mértéke, valamint 24 lépcsőben a központi rugóstag előfeszítése.

A Showa EERA™ mellett hagyományos felfüggesztéssel is elérhető az Africa Twin Adventure Sports. Ez esetben a 45 mm-es csúszószár-átmérőjű, patronos, fordított Showa teleszkópokból összeállított villa rugóútja 230 mm, húzó- és nyomófokozati csillapítása pedig egyaránt állítható. Érdekesség, hogy a felső alumínium villahíd öntési eljárással készül, az alsó pedig kovácsolt, s üreges, alumínium vezetőpersely köti össze a két alkatrészt, illetve mindkettőt két-két csavar rögzíti a teleszkópszárhoz.

Természetesen a központi rugóstag hangolása is a két első teleszkóp beállításához igazodik. A 46 mm-es dugattyú-átmérőjű alkatrész révén 220 mm-es mozgási tartományban mozoghat a hátsó kerék, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. Jelentős előnye, hogy a tartályon található tekerőgombbal pillanatok alatt megváltoztatható az előfeszítés, és a húzó-, illetve a nyomófokozati csillapítás is szabadon kalibrálható.

Miként említettük, megújult a lengővilla, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott a 2020-as fejlesztés során. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt felügyelő IMU az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A tárcsák 21”-os első és 18”-os hátsó, fűzöttküllős (rozsdamentes) kerekekre rögzítettek, melyeken – a könnyebb defektjavítás érdekében – 90/90-21 és 150/70-18 méretű, belső nélküli abroncsok feszülnek. Felszerelhetőek valódi terepezésre fejlesztett „bütykösgumik” is, beleértve a Continental 90/90-21M/C 54S és 150/70B 18M/C 70Q jelzésű párosát, melynek tagjai 160 és 180 km/órás maximális sebességgel használhatóak.

Sokat elárul a motorról, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Menetkész tömege csupán 238 kg, míg a DCT-s változat kereken 10 kg-mal nyom többet. A Showa EERATM futóművel felszerelt modellek 2-2 kg-mal nehezebbek a hagyományos felfüggesztésű motoroknál.

Hogy minél könnyebb legyen orvosolni a túra közben előforduló defekteket, 90/90-21M/C 54H és 150/70R18 M/C 70H méretű, belső nélküli Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T vagy Metzeler Karoo Street abroncsok feszülnek a 21-es első és 18-as hátsó, fűzöttküllős (rozsdamentes) felnin.