CRF1100L Africa Twin (Modellév: 2022)

22YM CRF1100L AFRICA TWIN

Áttekintés:

A Honda meghatározó és legendás kalandmotorja ismét megújult. A 2022-es fejlesztés legfontosabb elemei közé tartozik az alapáras csomagtartó, az új „Big Logo” fényezés és a módosított hangolású DCT-erőátvitel. 

Mivel népszerű modellről van szó, a műszaki alapok nem változtak: sportos, karcsú váz és ralistílusú idomzat öleli körbe a rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást, melyet hattengelyes helyzetérzékelőhöz (IMU) társított kipörgésgátló, kanyar-ABS, illetve az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer felügyel. A színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelzőn elérhető az Apple CarPlay® alkalmazás, valamint a műszer Bluetooth®-kapcsolatra képes, és az alapfelszereltség része sebességrögzítő (tempomat) is. Szintén szót érdemel, hogy a duplakuplungos erőátvitellel felszerelt modellekben a váltó vezérlőegysége a dőlésszöget is figyelembe veszi fel-, illetve visszakapcsoláskor. Végül – és ez talán az egyik legerősebb érv a motor mellett – továbbra is utánozhatatlan stílusú és megjelenésű az Africa Twin.

1. Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin* is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is dukál, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen. Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports sajtóanyagot!

Áttekintés

A 2020-as CRF1100L Africa Twin már első ránézésre is ízig-vérig ralimotornak tűnt, ami nem csoda, hiszen tervezésekor az motiválta a szakembereket, hogy egy kompromisszummentes enduróval lepjék meg a motorosokat.

Karcsúbb, kisebb és 5 kg-mal könnyebb lett, miközben legnagyobb forgatónyomatéka 6, csúcsteljesítménye 7%-kal nőtt, és sorkettese a teljes fordulatszám-tartományban erősebbé vált. Nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CRF1100L Africa Twin károsanyag-kibocsátása mérséklődött, és könnyedén teljesítette az Euro 5-ös környezetvédelmi norma előírásait, egyben ez volt a márka első Euro 5-ös motorkerékpár-erőforrása. A jelentős súlycsökkenéshez a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is hozzájárul.

Legalább ilyen fontos újítás volt, hogy a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működött a motor hétfokozatú kipörgésgátlója (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS-e, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszere (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlése, mely immáron figyelembe vette kapcsoláskor, hogy egyenes vagy döntött helyzetben van-e a motor. Szintén a könnyed és biztonságos vezetést szolgálja a négy előre beállított üzemmód: URBAN (város), TOUR (túra), GRAVEL (murva) és OFF-ROAD.

Ehhez igazodik a módosított üléshelyzet is, tudniillik a magasabb kormánnyal és keskenyebb nyereggel még könnyebb ülve vagy állva vezetni az Africa Twint. Az alapfelszereltség részévé vált a biztonságot és az optimális láthatóságot növelő, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a sebességrögzítő.  Szintén a korábbi újítások fontos eleme a színes Multiinformációs Kijelző (Multi Information Display), ami 6,5”-os képátlójú érintőképernyőn jeleníti meg a motor legkülönfélébb adatait, és Bluetooth®-kapcsolattal, valamint Apple CarPlay® alkalmazással könnyíti meg az okostelefonok társítását, sőt 2021-től már az Android Auto® is elérhető a műszeregységen.

A 2022-es modell legfontosabb újításai közé tartozik, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatban, alapáras lett az alumínium csomagtartó, valamint ultramodern „Big Logo” fényezést visel a modell.