• Egyéb

De, hogy kerül evőpálcika egy luxuskupéba?

Forradalmi eredményeket csak teljesen nyílt szellemiséggel és úttörő megközelítéssel lehet elérni. Jó példa erre a Lexus LC, amelynek fejlesztésekor a legváratlanabb forrásból merítettek ihletet a mérnökök.

Az autók egyre több elemében veszik át a főszerepet az elektronikus rendszerek. Ilyen a futómű is – ugyanakkor a mérnökök tudják: egy pontosan megszerkesztett, tökéletesen kalibrált, végletekig pontosított mechanikus rendszerrel semmilyen digitális bűvészkedés nem veheti fel a versenyt.

A Lexus LC fejlesztésekor különösen nagy feladatot rótt a szakemberekre a felfüggesztés kialakítása: egyrészt alapkövetelmény volt a kényelmes rugózás, másrészt lehetővé kellett tenni, hogy a sportos lelkületű pilóták is kedvüket leljék az autóban. Ha ez a kettősség nem lett volna elég, ott volt még a korlátozott helykínálat problémája: egy kecses kupéban, ahol az eleve szűk teret nagy átmérőjű kerekek és hatalmas, V8-as motorblokk korlátozza még tovább, jóval megfontoltabban kell bánni a rendelkezésre álló hellyel, mint mondjuk egy felsőkategóriás szabadidőjárműben.

Ezek az egymásnak ellentmondó követelmények egyetlen lehetőséget hagytak csupán a tervezőknek: vadonatúj szerkezetet kellett kidolgozniuk. Olyat, ami például képes feloldani az iránypontosság és a kormányerő közötti ellentétet: hagyományosan minél nagyobb a rásegítés, annál „súlytalanabb”, azaz bizonytalanabb a kormányzás, ha pedig milliméter pontos kormányreakciókat várunk, fel kell készülnünk arra, hogy izommunka lesz az autó irányítása.

Maszumo Hidejuki, a Lexus LC projekt futóművéért felelős főmérnöke meg is álmodta azt a több lengőkaros rendkívül igényes és összetett első felfüggesztést, amely minden követelménynek megfelelt. Amikor pedig kollégáinak először mutatta be az újszerű konstrukciót, ahhoz az eszközhöz nyúlt, ami minden japán irodában bőségesen megtalálható – ha máshol nem, a menzán: a bambusz evőpálcikához.

Ahogy mondani szokás, a többi már történelem. A pálcikákból lemodellezett futómű a valóságban is kiállta a próbát, amint arról számtalan teszten fényesen tanúbizonyságot tett a Lexus LC. A Car&Driver magazin éves sportautó-tesztjén például kategóriagyőzelmet ért el, és minden idők leggyorsabb sorozatgyártású Lexus modelljének bizonyult (eltekintve a kisszériás, tömegmodellnek aligha nevezhető LFA-tól). A Road&Track magazin által szervezett párbajban pedig a sportos Gran Turismo műfaj koronázatlan mogulját, a Bentley Continental GT Supersports modellt utasította maga mögé a 477 lóerős, 540 Nm nyomatékú 5.0 V8 szívómotorral és tízfokozatú automata sebességváltóval szerelt Lexus LC 500.

A fenti tények is kiválóan bizonyítják, hogy egy evőpálcika által kiváltott ötlettel csodákra lehetünk képesek.

Fotók: Lexus, Road&Track